موبایل و تبلت

کوالکام تراشه اسنپدراگون 8 الیت را با هسته Oryon معرفی کرد

پس از یک کمپین تبلیغاتی طولانی، تراشه اسنپدراگون 8 الیت به عنوان جدیدترین پرچمدار که قرار است نسل بعدی گوشی‌های اندرویدی را به قدرت برساند، معرفی شد. همانطور که انتظار می‌رود، کوالکام در پی ایجاد یک نامگذاری یکپارچه با تراشه‌های لپ‌تاپ X Elite مبتنی بر ARM است.

مشابه تراشه‌های لپ‌تاپ اسنپدراگون، 8 الیت دارای یک هسته Oryon با ساختار هشت هسته‌ای سفارشی است که شامل دو هسته‌ی اصلی با فرکانس 4.32 گیگاهرتز و شش واحد عملکردی با حداکثر سرعت 3.53 گیگاهرتز می‌باشد. این تراشه با حافظه نهان L2 به حجم 24 مگابایت که در صنعت پیشرو است و پشتیبانی از رم LPDDR5X با فرکانس 5300 مگاهرتز همراه است.

تراشه‌ی جدید با استفاده از فرآیند 3 نانومتری TSMC ساخته شده و افزایش 45 درصدی در عملکرد پردازشی و 44 درصد بهبود در بهره‌وری انرژی نسبت به نسل قبلی خود را وعده می‌دهد. در بخش گرافیک، کوالکام پردازنده گرافیکی Adreno بهبود یافته‌ی خود را معرفی می‌کند که علاوه بر بهبود عملکرد ردیابی پرتو، 40 درصد افزایش عملکرد و کاهش مصرف انرژی را ارائه می‌دهد.

تراشه جدید کوالکام نیز اولین SoC موبایل است که از Unreal Engine 5.3 و سیستم هندسه مجازی Nanite پشتیبانی می‌کند. با گرایش به سمت هوش مصنوعی، واحد پردازش عصبی شش‌ضلعی جدید (NPU) اطمینان می‌دهد که وظایف مربوط به هوش مصنوعی با کارایی بهتر در هر وات، 45 درصد سریع‌تر انجام شوند. کوالکام موتور هوش مصنوعی خود را با پشتیبانی از هوش مصنوعی نسل چندوجهی ارائه می‌دهد که قادر به اجرای تا 70 توکن در SLM است.

Snapdragon 8 Elite همچنین دارای پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) پیشرفته‌ای است که به‌طور عمیق‌تری با NPU جدید Hexagon ادغام شده است. این امکان HDR بهبود یافته، رنگ پوست طبیعی‌تر، رنگ‌های آسمان بهتر و عملکرد فوکوس خودکار پیشرفته‌تر را فراهم می‌کند. کوالکام همچنین قابلیت بخش‌بندی معنایی تصاویر و ویدیوها در سطح تراشه و عملکرد حذف اشیاء از ویدیوها را اضافه کرده است.

در بخش اتصال، اسنپدراگون 8 الیت به مودم اسنپدراگون X80 5G مجهز است – اولین مودم 5G که از تجمع حامل 6 برابری downlink و گسترش دامنه mmWave مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد. کوالکام ادعا می‌کند که حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود نظری 3.5 گیگابیت بر ثانیه است.

مودم جدید با سیستم اتصال موبایل FastConnect 7900 همراه است که اولین سیستمی است که Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4 و اتصال Ultra Wideband را در یک تراشه 6 نانومتری تلفیق می‌کند. اسنپدراگون 8 الیت قرار است محصولات آتی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اندرویدی ایسوس، آنر، وان پلاس، اوپو، ریلمی، سامسونگ، ویوو، شیائومی و سایرین را تامین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا