بررسیموبایل و تبلت

بررسی اپل آیپد مینی 7: بهترین نسخه تا به امروز

آیپد مینی 7 که قیمت آن از 499 دلار آغاز می‌شود، اگرچه به‌روزرسانی انقلابی برای آیپد مینی 6 به‌شمار نمی‌رود، اما پیشرفت‌های بنیادین آن را به یک تبلت برتر مبدل ساخته است. با ارتقاء به تراشه جدید A17 Pro اپل، شما قادر خواهید بود صفحات وب را با سهولت بیشتری مرور کنید، ویدیوها را تماشا کنید و بازی‌ها را با روانی بیشتری اجرا نمایید.

ویژگی‌های جدیدی چون ماشین حساب، یادداشت‌های ریاضی و اسکریپت‌های هوشمند، انعطاف‌پذیری بیشتری به این دستگاه بخشیده‌اند. علاوه بر این، شما در ابتدا به جای 64 گیگابایت حافظه‌ی قبلی، 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دریافت خواهید کرد. در حالی که آخرین مدل‌های آیپد ایر و آیپد پرو با اندازه‌های بزرگ‌تر و عملکرد بهبود یافته عرضه می‌شوند، iPad mini 7 عمدتاً تجربه‌های مشابهی را در اندازه‌ای کوچک‌تر فراهم می‌کند.

مانند نسخه پیشین، آیپد مینی جدید برای استفاده در فضای باز یا جابجایی در اتاق‌های مختلف منزل بسیار مناسب است. حتی اگر صفحه‌نمایش به‌روز نشده باشد، همچنان می‌توانید، با تصاویر واضح و شفاف بر روی صفحه نمایش 8.3 اینچی از تجربه تماشای غنی لذت ببرید. به لطف تراشه A17 Pro (که در آیفون 15 پرو و پرو مکس به کار رفته) ویرایش عکس‌ها و فیلم‌ها در این تبلت بسیار آسان‌تر شده است.

شما حتی می‌توانید بازی‌های سنگینی مانند Resident Evil 4 را بدون هیچ کاهشی در کیفیت گرافیک یا عملکرد اجرا کنید. در حالی که برای کارهای روزمره بسیار کوچک است و ویژگی‌های Apple Intelligence تبلیغاتی آن هنوز به طور کامل آماده نشده، آیپد مینی 7 هنوز یکی از بهترین آیپدها و بهترین تبلت‌ها برای کسانی است که به دنبال یک صفحه کوچک با عملکرد عالی هستند. در ادامه به نقد و بررسی آیپد مینی 7 می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

آیپد مینی 7 تجربه بی‌نظیری از آیپد را در یک طراحی کوچک‌تر به ارمغان می‌آورد. این دستگاه علاوه بر اندازه‌ای که به راحتی قابل حمل است، عملکرد برجسته، صفحه نمایش روشن، فضای ذخیره‌سازی فراوان، عمر باتری بلندمدت را ارائه می‌دهد. با ابعاد 7.69 در 5.3 در 0.25 اینچ و وزنی معادل 0.6 پوند، آیپد مینی 7 نمونه‌ای ایده‌آل از قابلیت حمل است.

به قدری کوچک و سبک است که ممکن است حتی فراموش کنید در کوله‌پشتی‌تان همراه‌تان است. استفاده از آن در خانه برای تماشای فیلم‌ها یا بازی کردن نیز بسیار راحت است. از اینکه اپل طراحی این مدل را نسبت به نسخه قبلی تغییر نداشته، خرسندیم. این در واقع یک آیپد ایر در اندازه‌ای کوچک‌تر بوده که فوق‌العاده است.

آیپد مینی 7 همچنان دارای چهار بلندگو، دکمه‌های تنظیم صدا، یک پورت USB-C و دکمه پاور است که به عنوان حسگر Touch ID نیز عمل می‌کند. دوربین عقب 12 مگاپیکسلی و دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی اولترا واید، همان موقعیت‌های قبلی خود را حفظ کرده‌اند، که برای دوربین جلویی نامطلوب است زیرا در حالت افقی مانند دوربین‌های جلویی آیپد ایر و آیپد پرو قرار نگرفته است.

کیفیت ساخت آن مشابه نسل قبلی است؛ با وجود اینکه کوچک و سبک بوده، اما شاسی آلومینیومی محکم آن هیچ‌گاه تکان نمی‌خورد و خم نمی‌شود و حس خوبی به دست می‌دهد. نمونه بررسی شده به رنگ آبی می باشد، اما آیپد مینی 7 در رنگ‌های بنفش، نور ستاره و خاکستری فضایی نیز موجود است که همگی ظاهری چشم‌نواز دارند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش 8.3 اینچیLiquid Retina با وضوح 2266 در 1488 پیکسل در آیپد مینی 7 یک شگفتی کوچک است. البته، صفحه نمایش و وضوح آن مشابه نسخه قبلی است، اما این امر به هیچ وجه منفی نیست چرا که کیفیت تصویری استثنایی را فراهم می‌کند. برای مثال، هنگام دیدن ویدیویی از طبیعت در یوتیوب، رنگ‌های درخشان پوست یک آفتاب‌پرست به خوبی قابل تشخیص بود. این تبلت برای دیدن انواع ویدیوها فوق‌العاده است.

مدل آیپد مینی 7 آیپد مینی 6
نیت (روشنایی) 490 520
sRGB 107.7% 103.1%
DCI-P3 76.3% 73.1%
Delta-E 0.21 0.21

در آزمایش ما، صفحه نمایش آیپد مینی 7 به نتایج مورد انتظار دست یافت. با وجود اینکه مدل قبلی دارای تعداد نیت بیشتری بود، قادر به تشخیص تفاوتی در روشنایی بین این دو نخواهید بود. بازسازی رنگ‌ها (sRGB و DCI-P3) و دقت رنگ (Delta-E) در سطح خوبی قرار دارند. رنگ‌ها بیش از حد اشباع نیستند، که به نمایش واقع‌گرایانه‌تر محتوا و جلوگیری از بیش از حد رنگارنگ بودن کمک می‌کند.

این مورد چندان منفی نیست، اما اگر به نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی صاف آیپد ایر و آیپد پرو عادت دارید، ممکن است صفحه نمایش 60 هرتزی آیپد مینی 7 هنگام پیمایش در اپلیکیشن ها کمی ناهموار به نظر برسد. با این حال، نرخ 60 هرتز برای پخش ویدیوها و بازی‌ها کاملاً مناسب است.

عملکرد و عمر باتری

آیپد مینی 7 مجهز به تراشه A17 Pro است که شامل یک پردازنده 6 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای و موتور عصبی 16 هسته‌ای می‌باشد. مشابه آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس، این قطعه سیلیکونی از اپل، عملکردی قدرتمند به این تبلت می‌بخشد. حتی زمانی که ده‌ها تب کروم و یک ویدیوی یوتیوب را اجرا می کنید، آیپد مینی 7 هیچگاه کندی و بدون لکنت ندارد.

بنچمارک آیپد مینی 7 آیپد مینی 6 وان پلاس پد 2
Geekbench 6 (تک هسته) 2,883 1,595 2,033
Geekbench 6 (چند هسته) 7,213 4,540 6,161
Handbrake (رمزگذاری ویدیویی) 0:21 0:32 0:58

آیپد مینی جدید در بنچمارک ها چه طور عملکردی دارد؟ در تست Geekbench 6 که عملکرد کلی پردازنده را می‌سنجد، این دستگاه با پردازنده A15 Bionic، عملکرد پیشین خود را در تست‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای پشت سر گذاشت. هرچند که وان پلاس پد 2 با صفحه‌نمایش 12.1 اینچی و قیمت 549 دلار، رقیب مستقیمی محسوب نمی‌شود، اما نمی‌تواند با عملکرد برجسته آیپد مینی 7 رقابت کند.

در آزمون رمزگذاری ویدیویی با استفاده از Adobe Premiere Rush، آیپد مینی 7 تنها 21 ثانیه زمان نیاز داشت تا این فرآیند را به اتمام برساند که این زمان 10 ثانیه کمتر از آیپد مینی 6 و تقریباً 40 ثانیه سریعتر از وان پلاس 2 با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 است. آخرین ولی نه کم‌اهمیت‌ترین، عملکرد بازی است. وقتی آیپد مینی 7 به برق متصل می‌شود، بازی Resident Evil 4 را با سرعت نسبتاً ثابت 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌کند.

با این وجود، ممکن است بازی در حالت بدون برق دچار تأخیر شود. با این حال، توانایی اجرای بازی با گرافیک بالا مانند Resident Evil 4 روی آیپد مینی 7 و نمایش زیبای آن، بسیار قابل توجه است. مدل پایه‌ی آیپد مینی 6 با 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای برخی از ما مشکل‌ساز بود، اما خوشبختانه این مسئله دیگر وجود ندارد. آیپد مینی 7 جدید با 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه شده است. حتی اگر سیستم‌عامل تبلت فضایی را اشغال کند، باز هم فضای بیشتری نسبت به آیپد مینی 6 در اختیار دارید.

و اگر نیاز باشد، می‌توانید تا 512 گیگابایت حافظه را انتخاب کنید. اما حتی با دریافت مدل پایه، دیگر نیازی به نگرانی در مورد فضای ذخیره‌سازی مانند گذشته نیست. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از آیپد مینی 6 به آیپد مینی 7 منتقل شده، عمر باتری فوق‌العاده‌ی آن است. در تست باتری که شامل وب‌گردی مداوم از طریق Wi-Fi با صفحه‌نمایش تنظیم شده روی 150 نیت روشنایی بود، آیپد مینی 7 به مدت 10 ساعت و 34 دقیقه دوام آورد. اگرچه این زمان حدود 20 دقیقه کمتر از مدل قبلی است، اما همچنان عمر باتری شگفت‌انگیزی است که باید برای بخش اعظمی از روز شما کفایت کند.

تجربه نرم افزاری

آیپد مینی 7 با iPadOS 18 به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شود، به این معنی که شما می‌توانید از ویژگی‌های کاربردی موجود در آخرین نسخه‌های آیپد ایر و آیپد پرو استفاده کنید. برنامه ماشین حساب اپل برای آیپد، تنها یک نسخه بزرگ‌تر از برنامه موجود در بهترین آیفون‌ها و مک‌بوک‌ها نیست؛ ویژگی جدید Math Notes به آن توانایی‌های افزوده‌ای برای استفاده در تبلت می‌بخشد.

شما می‌توانید مسائل ریاضی را تایپ کنید یا با دست بنویسید و بلافاصله با خط خود آن‌ها را حل نمایید. همچنین می‌توانید هنگام یادگیری مفاهیم جدید، ترسیم نمودارها، تهیه بودجه و سایر کاربردها در برنامه ماشین حساب، مقادیری را به متغیرها اختصاص دهید. یکی از ویژگی‌های برجسته iPadOS 18، اسمارک اسکریپت است که دستخط شما را به صورت زنده تصحیح می‌کند تا خواناتر شود، ضمن اینکه سبک نوشتاری شخصی شما را حفظ می‌کند و تنها نسخه‌ای تمیزتر از آن را ارائه می‌دهد.

اگر قصد دارید متن بیشتری اضافه کنید، می‌توانید به نوشتن ادامه دهید و Smart Script به طور خودکار متن نوشته شده یا کپی شده را با متن جدیدی که اضافه می‌کنید هماهنگ می‌سازد. همچنین، هم یادداشت‌های ریاضی و هم Smart Script از قابلیت‌های پیشرفته Apple Pencil Pro بهره می‌برند. اگر شما یک دانش‌آموز ریاضی هستید یا ترجیح می‌دهید روی تبلت خود بنویسید، این ویژگی‌ها امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

استفاده از سیری با هوش مصنوعی اپل می‌تواند مفیدتر باشد. این دستیار مجازی قادر است به سؤالات به شکلی طبیعی‌تر پاسخ دهد و پاسخ‌هایی شخصی‌تر ارائه کند. شما حتی می‌توانید سؤال خود را در میانه‌ی راه تغییر دهید و سیری درک خواهد کرد که شما موضوع را تغییر داده‌اید. تجربه‌ی من از صحبت کردن با نسخه‌ی جدید سیری متفاوت بوده است.

گاهی اوقات دستیار شخصی دقیقاً همانطور که انتظار می‌رود پاسخ می‌دهد (مثلاً وقتی در مورد آب و هوا سؤال می‌کنم)، اما بعضی اوقات لینک‌هایی را ارائه می‌دهد، مانند زمانی که از آن بهترین دستورالعمل‌های شام را درخواست می‌کنم. اما همانطور که قبلاً اشاره کردم، این ویژگی هنوز در مرحله‌ی بتا قرار دارد و امیدواریم که با عرضه‌ی عمومی، عملکرد بهتری داشته باشد.

کیفیت دوربین

آیپد مینی 7 به‌روزرسانی خوبی برای آیپد مینی 6 است، اما دارای چندین نقص مهم است. با آغاز نسل دهم آیپدها، اپل به تدریج موقعیت دوربین جلوی دستگاه‌های خود را از عمودی به افقی تغییر داده است، که اقدامی منطقی است چرا که بیشتر افراد تبلت‌ها را به صورت افقی نگه می‌دارند. با این حال، متأسفانه آیپد مینی 7 این به‌روزرسانی را دریافت نکرده است.

همانند نسخه قبلی، هنگامی که تبلت به صورت افقی نگه داشته می‌شود، دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی در سمت چپ قرار دارد، که این امر تمرکز در طول تماس‌های ویدیویی یا گرفتن عکس‌های سلفی را دشوار می‌سازد. اگرچه ممکن است انتظارات برای تغییر موقعیت دوربین جلویی در یک شاسی بازطراحی نشده بیش از حد باشد، اما قطعاً استقبال می‌شد. با این وجود، هر دو دوربین همان کیفیت تصویر پایدار را که در نسخه قبلی وجود داشت، ارائه می‌دهند.

جمع بندی

آیپد مینی 7 در مقایسه با مدل قبلی به‌روزرسانی شگفت‌انگیزی نیست، اما تغییرات اعمال شده آن را به یک تبلت برتر مبدل کرده‌اند. این مدل عملکردی سریع‌تر دارد و با فضای ذخیره‌سازی افزایش یافته عرضه می‌شود. همچنین، از طراحی قابل حمل مورد انتظار، نمایشگر باکیفیت و عمر باتری طولانی‌ مدت بهره‌مند است. و تمام این ویژگی‌ها را با قیمت اولیه همان 499 دلار دریافت می‌کنید.

با وجود اینکه ممکن است از موقعیت پرتره دوربین جلو راضی نباشم و تمایل داشته باشم که تبلت از Apple Pencil 2 پشتیبانی کند، دشوار است که انکار کنیم آیپد مینی 7 یک محصول برنده در همه زمینه‌ها است. با ورود ویژگی‌هایی مانند تولید تصویر و متن توسط Apple Intelligence، این دستگاه کوچک می‌تواند حتی کاربردی‌تر شود. با این حال، با پیشرفت‌های کنونی، آیپد مینی 7 یک دستگاه قابل توجه برای آنچه که ارائه می‌دهد، به شمار می‌رود.

مزایا

  • طراحی قابل حمل
  • نمایشگر زنده
  • عملکرد سریع
  • عمر باتری طولانی
  • با 128 گیگابایت حافظه شروع می شود

معایب

  • دوربین جلوی پرتره
  • از اپل پنسل 2 پشتیبانی نمی کند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا