دوربین های دیجیتال

روش های خلاقانه در استفاده از گرید لاین دوربین موبایل برای عکاسی بهتر

اگر شما به طور منظم از دوربین تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که خطوط شبکه (Grid Line) را فعال سازید. این خطوط هنگام عکاسی به شما کمک می‌کنند و امکان ارتقاء سطح عکاسی با گوشی هوشمندتان را فراهم می‌آورند. اگر به دلایل متقاعدکننده‌ای نیاز دارید، در اینجا چند مثال از انواع عکس‌هایی که می‌توانید با کمک خطوط شبکه بگیرید، آورده شده است. هرچند که گرفتن این عکس‌ها بدون خطوط شبکه نیز ممکن است، ولی استفاده از آنها عکاسی را بسیار ساده‌تر می‌کند و به شما در کسب نتایج بهتر کمک می‌کند.

برای یافتن تقارن در عکس‌ها از خطوط شبکه استفاده کنید

بعضی از سبک‌های عکاسی، مانند عکاسی منظره با افق‌های واضح یا عکاسی شهری با عناصر زاویه‌دار مانند ساختمان‌ها و خیابان‌ها، به شدت از تقارن بهره می‌برند. شما می‌توانید از خطوط شبکه دوربین خود برای یافتن تقارن در عکس‌ها استفاده کنید، اما مطمئن شوید که از اشتباهات رایج در عکاسی شهری پرهیز کنید.

اگر امکان فعال‌سازی شبکه 4×4 را دارید، حتماً از آن استفاده کنید. این شبکه تصویر را به دو بخش مساوی تقسیم می‌کند و یافتن تقارن را، جایی که وجود دارد، آسان‌تر می‌سازد. با این حال، حتی شبکه استاندارد 3×3 نیز می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، در عکاسی شهری، ساختمان‌هایی که در کنار خطوط 3×3 قرار دارند، تقارن رضایت‌بخشی ایجاد می‌کنند.

برای ثبت بازتاب های رضایت بخش تر از خطوط شبکه استفاده کنید

بازتاب‌ها می‌توانند یک عکس معمولی را به تصویری فوق‌العاده تبدیل کنند که تماشاگر را به شدت به خود جلب کند. چه با تقسیم یک تصویر به دو بخش مساوی با انعکاس در آب که با بالای صحنه همخوانی دارد، یا با گرفتن بازتاب در یک پنجره یا سطح صیقلی. استفاده از خطوط شبکه نیز می‌تواند این اثر را بیشتر نمایان سازد.

در این میان، شبکه 4×4 بهترین انتخاب است، زیرا می‌توانید از خط وسط به عنوان راهنما برای یافتن بازتاب کامل استفاده کنید. با این حال، حتی شبکه ۳x۳ نیز مفید است، زیرا به شما امکان می‌دهد تا قبل از فشردن دکمه شاتر، موقعیت دوربین خود را تنظیم کنید (یا بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی کنید). به عنوان مثال، بازتاب همه چیز در دو سوم بالایی کادر و در یک سوم پایینی، همچنان جذابیت ایجاد می‌کند.

برای دستیابی به خطوط پیشرو طولانی تر از خطوط شبکه استفاده کنید

خطوط پیشرو یکی از تکنیک‌های مورد علاقه در عکاسی است، زیرا وقتی به درستی اجرا شوند، می‌توانند افکت های متعددی داشته باشند. مهم‌ترین افکت آنها این است که نگاه بیننده را به سمت تصویر جلب کرده و او را به سوی موضوع هدایت می‌کنند. علاوه بر این، خود خطوط نیز می‌توانند به عنوان یک عنصر جذاب عمل کنند و هرچه خطوط پیشرو طولانی‌تر باشند، تمرکز بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

استفاده از خطوط شبکه می‌تواند به شما کمک کند تا به خطوط پیشروی طولانی‌تر و زیباتر دست یابید. اگر فرصتی برای ادغام خطوط پیشرو در تصویرتان پیدا کردید، ببینید آیا می‌توانید آنها را گسترش دهید یا خیر. این ممکن است به معنای عقب‌نشینی برای گنجاندن بیشتر تصویر در قاب باشد یا شاید نزدیک‌تر شدن به زمین برای گسترش مصنوعی خطوط. به هر حال، خطوط شبکه به شما کمک می‌کنند تا همه چیز را در یک خط مستقیم نگه دارید.

از خطوط شبکه برای هم‌راستا کردن فریم طبیعی استفاده کنید

هنگامی که با گوشی هوشمند خود عکس می‌گیرید، همواره به دنبال فریم های طبیعی باشید. چه آنها شاخه‌های درخت باشند، چه شکافی در حصار، یا حتی یک فریم پنجره واقعی، می‌توانید از این عناصر برای افزایش جذابیت تصویر خود استفاده کنید. آنها عنصری ارزشمند به پیش‌زمینه اضافه می‌کنند، در حالی که به طور واقعی به شما کمک می‌کنند تا موضوع را در پشت آن قاب بندی کنید.

خطوط شبکه روی تلفن شما به شما امکان می‌دهد که بهترین روش استفاده از این فریم های طبیعی برای قاب‌بندی موضوع پشت آنها را پیدا کنید. شما لزوماً نمی‌خواهید موضوع در مرکز تصویر قرار گیرد. ممکن است بخواهید کمی عقب‌نشینی کنید تا لبه‌های قاب با حاشیه‌های تصویر هم‌راستا نشوند. خطوط شبکه به شما کمک می‌کنند تا به بهترین ترکیب برسید.

از گرید لاین برای افزودن عمق بیشتر به هر عکسی استفاده کنید

در عکاسی، بدون توجه به نوع تجهیزاتی که استفاده می‌کنید، باید همیشه به کل صحنه‌ای که در حال ثبت آن هستید توجه داشته باشید. قطعاً موضوع اصلی است، اما آنچه در پیرامون آن رخ می‌دهد نیز اهمیت دارد. استفاده از خطوط شبکه‌ای که غالباً نادیده گرفته می‌شوند، می‌تواند به افزودن عمق به تصویر کمک کند (صرف نظر از موضوع عکس).

به محیط اطراف خود نگاه کنید و ببینید چه چیزهای دیگری می‌توانید در تصویر خود جای دهید. آیا این عناصر به ترکیب بندی کمک می‌کنند؟ اگر پاسخ مثبت است، با تغییر مکان یا زاویه دید، یا حتی با زوم کردن، به دنبال قرار دادن آنها در عکس باشید. اما، انجام هر یک از این کارها، ترکیب بندی عکس را تغییر می‌دهد، و در اینجاست که خطوط شبکه می‌توانند به شما کمک کنند تا همه چیز را مطابق با آنچه در ذهن دارید، مرتب نگه دارید.

از خطوط شبکه برای تأکید بر فضای نگاتیو استفاده کنید

بسیاری از عکاسان به اهمیت فضای نگاتیو بی‌توجه هستند، در حالی که حضور بخشی از آن در هر عکس ضروری است. فضای خالی و بدون المان، می‌تواند توجه را بیشتر به سوژه اصلی جلب کند. یک عکس شلوغ که هر پیکسل آن پر شده باشد، فضایی برای استراحت چشم باقی نمی‌گذارد و ممکن است بیننده را سردرگم کند که به کدام بخش باید نگاه کند.

خطوط شبکه در این مواقع مفید هستند، زیرا به شما اجازه می‌دهند تا سوژه را در مرکز توجه قرار دهید و فضای منفی را در اطراف آن بگسترانید، چه آن فضای خالی آسمان ابری باشد، دیواری آجری یا ساحلی شنی. خطوط شبکه به شما کمک می‌کنند تا نقطه‌ای ایده‌آل برای قرار دادن سوژه پیدا کنید، در حالی که باقی المان‌ها به طور طبیعی آن را در بر می‌گیرند.

از خطوط شبکه برای ایجاد تنش پویا بیشتر استفاده کنید

خطوط شبکه معمولاً برای تضمین تقارن یا تعادل به کار می‌روند، اما می‌توان از آن‌ها برای قاب‌بندی موضوعات به شیوه‌های خلاقانه نیز استفاده کرد. با قرار دادن موضوع نزدیک به لبه‌ی قاب، می‌توانید یک تنش پویا خلق کنید. برای مثال، در عکاسی از شخصی که در حال دویدن است و سمت چپ قاب را پر می‌کند، در حالی که به سمت راست حرکت می‌کند، فضای بیشتری برای نمایش مسیر حرکت او باقی می‌گذارد.

شما در واقع در حال خلق حس حرکت و اکشن هستید، حتی اگر عکس ثابت باشد. خطوط شبکه با نشان دادن جایگاه همه چیز در قاب برای ایجاد بیشترین کشش دینامیکی کمک می‌کنند. و اگر اپلیکیشن دوربین تلفن همراه شما این خطوط را دارا باشد، خطوط شبکه‌ی نسبت طلایی می‌توانند راهنمای خوبی برای متعادل‌سازی عناصر مختلف باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا