فناوری

محققان رکورد جهانی ارتباطات رمزگذاری شده کوانتومی را شکستند

به گزارش اوراسیا تایمز، محققان پکن رکورد جهانی ارتباط مستقیم امن کوانتومی (QSDC) را با مسافت 102.2 کیلومتر (64 مایل) به ثبت رسانده اند که رکورد قبلی 18 کیلومتری (11 مایل) را شکسته است. سرپرست تحقیقات Long Guilu در Nature نوشت: سرعت انتقال بسیار پایین و 0.54 بیت در ثانیه بود، اما همچنان برای رمزگذاری پیام های متنی و تماس تلفنی در مسافت 30 کیلومتر (19 مایل) کافی بود. این کار در نهایت می‌تواند منجر به ارتباط ضد هک شود، زیرا هر گونه تلاش برای استراق سمع در یک خط کوانتومی می‌تواند فوراً شناسایی شود.

QSDC از اصل درهم تنیدگی برای ایمن سازی شبکه ها استفاده می کند. فیزیک کوانتومی حکم می کند که ذرات درهم تنیده به هم متصل شوند، به طوری که اگر ویژگی یکی را با اندازه گیری آن تغییر دهید، دیگری نیز فوراً تغییر می کند – به طور موثر هک را غیرممکن می کند. در تئوری، ذرات حتی اگر سال نوری از هم فاصله داشته باشند به هم متصل می‌مانند، بنابراین چنین سیستم‌هایی باید در فواصل دور کار کنند.

همان تیم تحقیقاتی رکورد قبلی فیبر را ثبت کرد و “طراحی جدید سیستم فیزیکی با یک پروتکل جدید” را برای دستیابی به مسافت طولانی‌تر ابداع کرد. آنها آن را با حذف «زیر سیستم جبران فعال پیچیده» که در مدل قبلی استفاده شده بود، ساده کردند. این یک نرخ خطای بیت کوانتومی بسیار کم (QBER) و پایداری طولانی مدت در برابر نویزهای محیطی را امکان پذیر می کند.

در نتیجه، سیستم می تواند به اصطلاح از دست دادن کانال بسیار بیشتری را تحمل کند که رمزگشایی پیام های رمزگذاری شده را غیرممکن می کند. این به نوبه خود به آنها اجازه داد تا فیبر را از 28.3 کیلومتر به رکورد 102.2 کیلومتر گسترش دهند. این تیم در نیچر نوشت: این آزمایش نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم کوانتومی بین شهری از طریق فیبر با فناوری امروزی امکان‌پذیر است.

محققان چینی قبلاً یک تماس ویدیویی ایمن با قابلیت کوانتومی توسط ماهواره برقرار کرده بودند، اما فیبر مجموعه‌ای از چالش‌ها را ایجاد می‌کند. Long Guilu می‌گوید: اگر امروز بخش‌هایی از اینترنت را که در آن حملات شنود بیشتر اتفاق می‌افتد، با کانال‌های کوانتومی جایگزین کنیم، این بخش‌ها توانایی بیشتری برای حس کردن و جلوگیری از استراق سمع خواهند داشت و ارتباطات را حتی ایمن‌تر می‌کنند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا