نرم افزار و اینترنت

کدام مرورگر در ویندوز، مک اواس و کروم اواس از کمترین رم و پردازنده استفاده می‌کند

آیا منابع RAM و CPU دستگاه شما توسط مرورگری که استفاده می‌کنید تحت فشار قرار می‌گیرند که بر عملکرد کلی دستگاه شما تأثیر منفی می‌گذارد؟ یکی از راه‌های رفع این مشکل، ارتقای سخت‌افزار است، اما این همیشه راه‌حل مناسبی نیست. گزینه دیگر این است که مرورگری را انتخاب کنید که از منابع کمتری استفاده می کند.

در این مقاله، منابع RAM و CPU مصرف شده توسط مرورگرهای مختلف در ویندوز، مک اواس و کروم اواس را با هم مقایسه خواهیم کرد. بنابراین می توانید ببینید کدام مرورگر کمترین منابع را در دستگاه شما استفاده می کند. برای مقایسه آسان‌تر، فرآیندهای یکسانی را در همه مرورگرها اجرا می‌کنیم و آنها را در همه دستگاه‌ها ثابت نگه می‌داریم. یک ویدیوی یوتیوب، واتس‌اپ وب، یک ویدیوی Reddit و یک وب‌سایت مبتنی بر وبلاگ، فرآیندهایی هستند که در هر مرورگر اجرا خواهیم کرد.

برای حذف مصرف منابع توسط افزونه های و سایر فرآیندهای مرورگر، از پروفایل یا حالت مهمان جدید در هر مرورگر استفاده می‌کنیم. هنگامی که آزمایش در حال انجام است، فرآیندهای پرمصرف دیگری را روی دستگاه خود اجرا نمی کنیم تا از تأثیر آنها جلوگیری کنیم. همچنین، شتاب سخت افزاری غیرفعال می ماند.

با این وجود، از آنجایی که عوامل متعددی در مصرف منابع مرورگر نقش دارند، فشاری که مرورگر بر روی دستگاه‌هایی با سیستم عامل یکسان وارد می‌کند ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، مرورگری که از رم بیشتری در یک دستگاه ویندوزی از یک سازنده خاص استفاده می کند، ممکن است از رم کمتری در دستگاهی با رم کارآمدتر استفاده کند. برای ارائه یک خط مبنا، مشخصات دستگاه های مورد استفاده در آزمون را فهرست می کنیم.

کمترین میزان استفاده مرورگر از منابع در ویندوز

برای ویندوز، مصرف منابع مرورگر اج، اپرا، فایرفاکس و کروم را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد تا مشخص کنیم کدام یک را باید استفاده کنید. تصویر زیر مشخصات دستگاه ویندوزی که ما این تست را روی آن اجرا می کنیم را نشان می دهد:

در اینجا ارقام مصرف رم و پردازنده برای همه مرورگرهای یک دستگاه ویندوز هنگام اجرای یک ویدیوی یوتیوب، واتس وب، یک سایت وبلاگ و یک ویدیوی ردیت آورده شده است:

مرورگر میزان رم (مگابایت) میزان پردازنده (درصد)
مایکروسافت اج 825-900 3-7
اپرا 850-950 12-34
موزیلا فایرفاکس 950-1000 5-11
گوگل کروم 900-1000 7-25

مایکروسافت اج در مقایسه با سایر مرورگرها کمترین منابع CPU را مصرف می‌کند و اپرا پرمصرفترین مرورگر ویندوز است. علاوه بر این، حتی اگر همه مرورگرها تقریباً به همان میزان رم مصرف می‌کنند، مصرف رم اج و فایرفاکس کمترین نوسان را دارد، در حالی که اپرا و کروم نوسان بیشتری دارند.

بر اساس نتایج فوق، کاربران ویندوز اگر می خواهند کمترین بار را بر CPU خود وارد کنند، باید Edge را انتخاب کنند. برای مصرف کم حافظه، می توانید از فایرفاکس یا Edge استفاده کنید. با این وجود، از آنجایی که فایرفاکس کمی بیشتر به پردازنده شما فشار می آورد، بهتر است از مایکروسافت اج در یک دستگاه ویندوزی استفاده کنید.

کمترین میزان استفاده مرورگر از منابع در کروم اواس

برای سیستم عامل کروم بوک، ChromeOS، مصرف منابع اپرا، فایرفاکس و کروم را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. مایکروسافت اج به طور پیش فرض در دسترس نیست، بنابراین ما این مرورگر را حذف می کنیم. تصویر زیر مشخصات کروم بوکی را که ما این آزمایش را روی آن اجرا می کنیم نشان می دهد:

پس از اجرای همان فرآیندهایی که در ChromeOS انجام دادیم، در اینجا به تفکیک منابع مصرف شده توسط مرورگرهای مختلف آورده شده است:

مرورگر میزان رم (مگابایت) میزان پردازنده (درصد)
اپرا 700 17-30
موزیلا فایرفاکس 100
گوگل کروم 550 7-35

فایرفاکس حتی پس از اجرای تنها یک ویدیوی یوتیوب پاسخگو نیست و به 100 درصد استفاده از پردازنده رسیده و تقریباً باعث از کار افتادن کروم بوک شده است. بنابراین، باید از فایرفاکس در کروم بوک اجتناب کنید.

اپرا منابع پردازنده را کمی کمتر مصرف می کند، در حالی که کروم آن را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. از طرف دیگر اپرا نسبت به کروم حافظه بیشتری مصرف می کند. اگر پردازنده کروم بوک شما قدرتمند نیست، می‌توانید Opera را انتخاب کنید. کروم انتخاب خوبی برای کاربرانی است که حافظه محدودی در اختیار دارند.

کمترین میزان استفاده مرورگر از منابع در مک اواس

برای macOS، مصرف منابع سافاری، اپرا، فایرفاکس و کروم را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. در تصویر زیر مشخصات دستگاه macOS مورد استفاده ما برای آزمایش را مشاهده می کنید:

در زیر، می‌توانید منابعی را که هر مرورگر هنگام اجرای فرآیندهای مشابه در مک‌بوک مصرف می‌کند، مشاهده کنید:

مرورگر میزان رم (مگابایت) میزان پردازنده (درصد)
سافاری 79.1 4.28 – 7.77
اپرا 169.9 8.29 – 16.06
موزیلا فایرفاکس 432.5 6.67 – 11.0
گوگل کروم 130.0 5.55 – 8.33

سافاری از نظر فشار کمتر بر روی سخت افزار از همه مرورگرهای دیگر بهتر است. با توجه به اینکه این محصول اپل است، می توان انتظار داشت که عملکرد بهتری نسبت به سایر مرورگرها داشته باشد. با توجه به اینکه Safari کمترین منابع CPU و RAM را مصرف می کند، باید مرورگر پیش فرض برای همه کاربران اپل باشد. به عنوان جایگزینی برای آن، بهترین انتخاب بعدی شما باید کروم باشد تا فایرفاکس یا اپرا.

در مورد استفاده از مرورگرهای کمتر محبوب

مرورگرهایی مانند Brave، DuckDuckGo و Vivaldi حداقل تعداد منابع را مصرف می کنند، اما تقریباً همان ویژگی های مرورگرهای اصلی را ارائه می دهند. بنابراین، اگر مرورگر کم‌مصرف‌تری داشته باشید، می‌توانید از یک مرورگر کمتر محبوب استفاده کنید. اما چگونه می توانید بررسی کنید که کدام مرورگر کمترین منابع را مصرف می کند، جدای از مواردی که قبلاً آزمایش کرده ایم؟

برای بررسی میزان فشاری که هر مرورگر به سخت افزار دستگاه شما وارد می کند، این مراحل را دنبال کنید:

  • تمام فرآیندهای در حال اجرا در دستگاه خود را ببندید.
  • برنامه نظارت بر منابع مربوطه را در دستگاه خود باز کنید: Task Manager در ویندوز، Activity Monitor در macOS، و Diagnostics در ChromeOS.
  • مرورگری را که می‌خواهید مصرف منابع را آزمایش کنید راه‌اندازی کنید و چند فرآیند را روی آن اجرا کنید.
  • مشاهده کنید که مرورگر شما چند منبع را در برنامه نظارت مصرف می کند.

برای مقایسه مصرف منابع این مرورگر با سایرین، همین فرآیندها را روی مرورگرهای دیگر اجرا کنید و نتایج آنها را مقایسه کنید. مرورگرها بیشترین منابع را مصرف می کنند و بیشترین مانع از تجربه کاربری ما می شوند. اگر مرورگر کمتر محبوب، منابع کمتری را در دستگاه شما مصرف می کند، ممکن است بهتر باشد از آن استفاده کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا