گوناگون

اولین داروی رشد دندان در جهان برای آزمایش روی انسان تایید شد

اولین آزمایش انسانی در جهان بر روی دارویی که می تواند دندان ها را بازسازی کند، چند ماه دیگر، کمتر از یک سال پس از خبر موفقیت آن در حیوانات، آغاز خواهد شد. این امر راه را برای عرضه تجاری این دارو در اوایل سال 2030 هموار می کند.

این کارآزمایی که از سپتامبر تا آگوست 2025 در بیمارستان دانشگاه کیوتو برگزار می شود، 30 مرد 30 تا 64 ساله را که حداقل یک دندان مولر از دست داده اند، درمان می کند. این درمان داخل وریدی پس از رشد موفقیت‌آمیز دندان‌های جدید در مدل‌های موش و موش بدون عوارض جانبی، برای اثربخشی آن بر روی دندان‌های انسان آزمایش می‌شود.

کاتسو تاکاهاشی، سرپرست بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو، محقق ارشد این پژوهش، گفت: “ما می‌خواهیم کاری برای کمک به کسانی که از از دست دادن یا نبود دندان رنج می‌برند، انجام دهیم. در حالی که تا به امروز هیچ چیزی برای درمان دائمی وجود نداشته، ما احساس می کنیم که انتظارات مردم برای رشد دندان بالا است.”

پس از این مرحله اول 11 ماهه، محققان این دارو را بر روی بیماران 2 تا 7 ساله که حداقل 4 دندان را به دلیل کمبود مادرزادی دندان از دست داده اند، آزمایش خواهند کرد، که تخمین زده می شود 1٪ از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. تیم در حال حاضر برای این آزمایش فاز IIa استخدام می کند. سپس محققان به دنبال گسترش این کارآزمایی بر روی افراد مبتلا به بی دندانی نسبی یا افرادی هستند که یک تا پنج دندان دائمی خود را به دلیل عوامل محیطی از دست داده اند.

میزان بروز این بیماری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما تخمین زده می‌شود که حدود 5 درصد از آمریکایی‌ها دندان‌های خود را از دست داده‌اند، که شیوع آن در میان افراد مسن بیشتر است. خود دارو پروتئین ژن 1 (USAG-1) مرتبط با حساسیت رحم را غیرفعال می کند که رشد دندان را سرکوب می کند. همانطور که در سال 2023 گزارش کردیم، مسدود کردن تعامل USAG-1 با سایر پروتئین‌ها سیگنال‌دهی پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) را تشویق می‌کند، که باعث ایجاد استخوان جدید می‌شود.

این منجر به ظهور دندان‌های جدید در دهان موش‌ها و موش‌ خرمایی ها شد، گونه‌هایی که تقریباً مشابه خصوصیات USAG-1 انسان‌ها هستند.  زیست شناس مولکولی و دندانپزشک تاکاهاشی از سال 2005 روی بازسازی دندان کار می کند و امیدوار است که این درمان فقط برای بیماری های مادرزادی دندان نباشد، بلکه برای افرادی که دندان های خود را از دست داده اند، در هر سنی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا