سخت افزار

آشنایی با انواع اندازه کیبوردهای موجود در بازار

روزگاری بود که تنها تصمیم مهم در انتخاب کیبورد، نیاز به داشتن یا نداشتن صفحه اعداد (Numpad) بود. این روزها انتخاب کیبورد آسان نیست، زیرا آنها در اندازه‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. از کیبوردهای فول سایز گرفته تا کیبوردهای 40 درصدی، همگی در اشکال و سایزهای مختلفی موجود هستند.

وقتی صحبت از چیدمان ها می شود، دو نوع اصلی ANSI و ISO وجود دارد. ANSI موسسه استانداردهای ملی آمریکا و احتمالاً محبوب ترین طرح است. همانطور که از نام آن پیداست، این چیدمان به سبک آمریکایی برای کیبورد بوده و در سراسر جهان بسیار رایج است. طرح ISO استاندارد سازمان بین المللی است و در اروپا بسیار رایج تر است. تفاوت اصلی در محل قرارگیری و اندازه کلیدهای Enter، Left Shift، Backslash و Right Alt است. کیبوردهای ISO همچنین دارای یک کلید اضافی نسبت به همتایان ANSI خود هستند.

اگر می‌خواهید به طور کامل در موضوعی فرو بروید، یک طرح سوم به نام JIS یا استاندارد صنعتی ژاپن وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. این طرح فضای کمتری اشغال می‌کند و به گونه‌ای که امکان افزودن پنج کلید اضافه به کیبورد را فراهم می‌آورد. کلیدهای اضافی برای کاراکترهای ژاپنی هستند (مگر اینکه شما یک کلکسیونر یا علاقه مند باشید)، این نوع کیبورد معمولاً در خارج از ژاپن زیاد دیده نمی شود.

هنگام خرید کیبورد، همیشه مهم است که مطمئن شوید که چیدمان دلخواه خود را دریافت می کنید. در یک نگاه، برخی از تفاوت ها به سختی قابل مشاهده است، بنابراین مطمئن شوید که آنچه را که دریافت می کنید، دوباره بررسی کرده باشید.

Full Size

این همان چیزی است که بسیاری آن را اندازه و چیدمان استاندارد کیبورد می نامند. کیبورد های فول سایز معمولاً با 104 کلید ارائه می شوند زیرا دارای صفحه اعداد هستند. صفحه اعداد در کیبورد برای کسانی مناسب است که اطلاعات زیادی را وارد می کنند، به خصوص کسانی که از اعداد زیاد استفاده می کنند. صفحه اعداد معمولاً در سمت راست کیبورد قرار دارد، اگرچه برخی از مدل ها آن را در سمت چپ تعبیه شده اند. کیبوردهای فول سایز برای کارمندان اداری مورد استفاده قرار می گیرند زیرا به لطف کلیدهای اضافی عملکرد بیشتری را ارائه می دهند. در حالی که همه به صفحه اعداد یا کلیدهای جهت دار نیاز ندارند، بهتر است آنها را برای هر موردی داشته باشید.

Tenkeyless (TKL)

برای افرادی که ظاهر و حس کیبورد فول سایز را ترجیح می‌دهند اما به صفحه کلید اعداد نیاز ندارند، اینجاست که کیبوردهای TKL وارد میدان می شود. صفحه کلید TKL، همانطور که معمولاً از آن یاد می شود، طرحی مشابه با کیبورد فول سایز داشته، اما اندازه آن تنها 80 درصد است. طراحی جمع و جور آن حمل و نقل آن را آسان تر می کند و همچنین باعث صرفه جویی در فضای با ارزش میز می شود که می تواند مفید باشد. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید کیبوردهای TKL عموماً ارزان تر از مدل های فول سایز هستند و پول بیشتری را برای سایر قطعات در اختیار شما قرار می دهند.

کیبوردهای TKL همچنان دارای کلیدهای جهت‌نما و توابع هستند که به آنها اجازه می‌دهد تقریباً به اندازه یک کیبورد فول سایز عمل کنند. حتی ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کیبوردهای فول سایز در طرح بندی TKL و همچنین کاملاً مشابه هستند.

کیبورد 75 درصد

کیبوردهای 75 درصد نسخه فشرده تری از نسخه TKL هستند. آنها هنوز کلیدهای جهت دار و خوشه خانه را دارند، اما کمی جابجا شده اند. همچنین خواهید دید که خوشه خانه در یک طرح عمودی به جای افقی است. این کار برای فشرده‌تر کردن وسایل و اطمینان از این است که هیچ سطحی از بین نمی‌رود. متوجه خواهید شد که روی برد 75 درصد فضای اضافی وجود ندارد و کل قسمت بالایی با کلید پوشانده شده است.

کیبورد 65 درصد

اینجاست که همه چیز شروع به سرگرم شدن می کند! در حالی که یک کیبورد 65 درصدی همچنان در بیشتر موارد با کلیدهای جهت دار عرضه می‌شود، اما از شر کلیدهای عملکرد و برخی از دسته اصلی خلاص شده‌اند. اینجا واقعاً جایی است که سفارشی‌سازی وارد می‌شود. وقتی صحبت از چیدمان 65 درصدی به میان می‌آید، می‌توانید چند تفاوت بین کیبوردها را ببینید.

تقریباً 65 درصد از کیبوردها ممکن است دارای یک دکمه صدا باشند که باعث می‌شود تمام کلیدها به طور دقیق بر روی هم فشرده شوند. برخی دیگر ممکن است دارای کلیدهای جهت دار با فاصله از کلیدهای اصلی باشند که ظاهری جمع و جور کمتر ارائه می دهد. همانطور که اشاره شد، این مکان واقعاً جایی است که تولیدکنندگان به ساختن محصولات خود می‌کنند. همه می‌خواهند مطمئن شوند که محصولاتشان به چشم می‌آیند و مورد توجه قرار می‌گیرند و اگرچه ممکن است در چنین کیبورد کوچکی سخت باشد، اما در آن کار خوبی انجام می‌دهند.

کیبورد 60 درصد

اگر 65 درصد قبلاً به اندازه کافی کم نبود، بیایید از شر کلیدهای جهت نما نیز خلاص شویم. قطع آن 5 درصد بیشتر با خلاص شدن از کلیدهای جهت دار انجام می شود. کیبورد 60 درصد به خوبی در صحنه کیبورد سفارشی استفاده می شوند. این به دلیل اندازه کوچکتر آنها است که آنها را مقرون به صرفه تر کرده و خرید سوئیچ ها و کلیدهای سفارشی برای آنها را آسان تر می کند.

کیبورد 60 درصد کوچکترین صفحه کلیدی است که می توانید تهیه کنید که همچنان دارای یک ردیف استاندارد از کلیدهای عددی در بالای کیبورد است. اگر مجبورید زیاد سفر کنید و نیاز دارید لوازم جانبی خود را همراه داشته باشید، اینها خوب هستند. همچنین اگر فضای میز بسیار محدودی دارید یا فقط دوست دارید چیزهایی فوق العاده مرتب به نظر برسند، به کار می آیند.

کیبورد 40 درصد

کوچکترین کوچکترین! کیبوردهای استاندارد 40 درصد از شر همه چیزهایی که برای تایپ کردن ضروری نیستند خلاص می شوند. آنها حتی یک Spacebar کوچکتر خواهند داشت تا بتوانند تمام کلیدهای مورد نیاز را روی برد قرار دهند. به این ترتیب، در بسیاری از موارد، همه کلیدها یک عملکرد ثانویه نیز خواهند داشت که با فشار دادن کلید FN ابتدا می توان از آن استفاده کرد.

کیبوردهای 40 درصد حتی از شر کلیدهای اعداد اختصاصی در ردیف بالا خلاص شده‌اند، بنابراین اگر می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشید، از کلید FN استفاده کنید. همچنین خواهید دید که سایر کلیدهای غیرحرفی مانند کلیدهای نقطه ویرگول و نقل قول دیگر کلیدهای اختصاصی خود را ندارند. کیبورد 40 درصد بسیار نادر هستند و اگر ندانید کجا را جستجو کنید ممکن است به سختی پیدا کنید.

Number Pad

احتمالاً یکی از مفیدترین آنها است. توانایی داشتن یک شماره مستقل یک تغییر مطلق بازی است. این بدان معناست که می‌توانید طرح‌بندی کیبورد با هر اندازه‌ای را که می‌خواهید انتخاب کنید، و سپس، در صورت نیاز، می‌توانید یک صفحه اعداد جداگانه برای استفاده داشته باشید. در حالی که احتمالاً نمی خواهید آن را از کشو بیرون بیاورید و هر بار که به آن نیاز داشتید آن را به برق وصل کنید، می توانید به راحتی آن را در زمانی که از آن استفاده نمی کنید از روی میز خود خارج کنید.

جالب تر این است که بسیاری از آنها از طریق Wi-Fi یا بلوتوث متصل می شوند. این همچنین به آنها اجازه می دهد تا یک صفحه نمایش کوچک اضافه کنند تا بتوانند به عنوان یک ماشین حساب عمل شوند و به عملکرد کلی که می توانند ارائه دهند، اضافه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا