موبایل و تبلت

نحوه تنظیم متغیرهای محیطی در اوبونتو

با توجه به اینکه لپ‌تاپ‌های مجهز به لینوکس محبوبیت یافته‌اند، اگر به برنامه‌نویسی علاقمندید، هم‌اکنون زمان ایده‌آلی برای فرو رفتن در دنیای سیستم‌عامل‌های منبع باز است. گفته می‌شود که گذار به توزیع‌های لینوکس می‌تواند دشوار باشد، چرا که فرآیندها را به شیوه‌ای کاملاً متفاوت از ویندوز یا macOS انجام می‌دهد.

به‌عنوان نمونه، فرایند تنظیم متغیرهای محیطی در لینوکس به مراتب ساده‌تر از ویندوز 11 است. در همین راستا، ما راهنمایی را برای کمک به شما در پیکربندی متغیرهای محیطی روی دستگاه اوبونتوتان تهیه کرده‌ایم.

متغیرهای محیطی چیست

متغیرهای محیطی، مقادیری هستند که بر رفتار برنامه‌ها و فرآیندهای در حال اجرا در سیستم عامل اوبونتو تأثیر می‌گذارند. این متغیرها که معمولاً به صورت جفت‌های نام-مقدار تعریف می‌شوند، اطلاعات مربوط به سیستم، فایل‌های پیکربندی، تنظیمات سیستمی، تنظیمات کاربری و دیگر داده‌های مفیدی که برای اجرای برنامه‌ها لازم است را در خود ذخیره می‌کنند.

اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید، احتمالاً با متغیرهای محیطی آشنا هستید. متغیر PATH که مسیر دسترسی به برنامه‌ها را مشخص می‌کند، یکی از معروف‌ترین متغیرهای محیطی است که برای تنظیم مسیرهای دسترسی به جاوا یا پیکربندی ADB و Fastboot به منظور اجرا از هر پوشه‌ای در رایانه، باید تنظیم شود.

نحوه افزودن متغیرهای محیطی در اوبونتو

در اوبونتو، ترمینال برای اجرای دستورات قدرتمند، از جمله تنظیم متغیرهای محیطی سفارشی، به کار می‌رود. برای افزودن یک متغیر محیطی موقت که تنها تا پایان نشست فعال باقی می‌ماند، مراحل زیر را دنبال کنید. ترمینال را با فشار دادن دکمه‌های Ctrl+Alt+T باز کنید و سپس از دستور export برای افزودن متغیر محیطی استفاده نمایید:

export my_env_var="val"

جایی که ‘my_env_var’ نام متغیر و ‘val’ مقداری است که به آن اختصاص داده شده است.

با وارد کردن این دستور می توانید بررسی کنید که آیا متغیر به اوبونتو اضافه شده است:

printenv my_env_var

از سوی دیگر، شاید بخواهید یک متغیر محیطی گلوبال ایجاد کنید که به صورت دائمی در سیستم شما باقی بماند و در همه پروفایل‌های کاربری فعال باشد. در این حالت، باید متغیر را به فایل پیکربندی محیطی سیستم اضافه نمایید.

فایل محیط را با تایپ این دستور در ترمینال باز کنید:

sudo nano /etc/environment

متغیر محیطی را با فرمت زیر وارد کنید:

my_env_var="val"

از آنجایی که این فایل فقط جفت مقدار name-key را می پذیرد، نیازی به استفاده از دستور اکسپورت برای فایل محیطی ندارید.

برای ذخیره و خروج از فایل، Ctrl+X و سپس Y را فشار دهید. هرچند بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از متغیرهای محیطی عمومی استفاده کنند که مقادیر را برای تمام کاربران نگه می‌دارد، اوبونتو به شما این امکان را می‌دهد که متغیرهای محیطی خاص به یک کاربر را تنظیم کنید. این متغیرها زمانی کاربردی هستند که نیاز داشته باشید متغیری را ایجاد کنید که فقط برای کاربر جاری باشد.

این دستور را در ترمینال اجرا کنید تا وارد فایل bashrc شوید:

sudo nano ~/.bashrc

به انتهای این فایل بروید و کد زیر را تایپ کنید:

export my_env_var="val"

با فشار دادن Ctrl+X و تایپ Y زمانی که از شما خواسته شد تغییرات را ذخیره کنید، از bashrc خارج شوید.

نحوه حذف متغیرهای محیطی در اوبونتو

در نهایت، مواقعی وجود دارد که ممکن است بخواهید برخی از متغیرهای محیطی که قبلاً تنظیم شده‌اند را از اوبونتو حذف کنید. برای انجام این کار، از برنامه ترمینال، دستور unset و سپس نام متغیر را تایپ کنید تا مقدار آن از اوبونتو پاک شود:

unset my_env_var

(اختیاری) اگر می خواهید مجموعه ای از متغیرهای محیطی را در فایل های محیطی/batchrc حذف کنید، باید آنها را باز کنید و رشته حاوی متغیر نام-مقدار را به صورت دستی حذف کنید.

این تمام آنچه است که برای بهره‌برداری کامل از متغیرهای محیطی در اوبونتو نیاز دارید. به جز متغیر معروف PATH، متغیرهای مفید دیگری مانند PWD، LOGNAME و USER وجود دارند که می‌توانید برای شخصی‌سازی برنامه‌ها و بهبود تجربه برنامه‌نویسی خود از آنها استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا