نرم افزار و اینترنت

GPT-4o Mini معرفی شد: مدل هوش مصنوعی اقتصادی برای توسعه دهندگان

OpenAI در رویداد به‌روزرسانی بهاری خود در ماه می، مدل جدید بزرگ زبانی خود، GPT-4o را معرفی کرد. GPT-4o یک LLM پیشرفته است که در معیارهای متعددی در صنعت پیشتاز است، اما هزینه‌بر است. GPT-4o یکی از گران‌ترین مدل‌های موجود محسوب می‌شود، با قیمتی که تنها توسط Claude 3 Opus آنتروپیک فراتر رفته است.

در چند ماه اخیر، تمامی شرکت‌های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی، مدل‌های هوش مصنوعی مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای کاهش هزینه‌های توسعه‌دهندگان عرضه کرده‌اند. Claude 3 Haiku و Gemini 1.5 Flash از جمله این مدل‌ها هستند. OpenAI امروز مدل جدید و مقرون به صرفه‌ای از هوش مصنوعی به نام GPT-4o mini را معرفی کرد. این مدل جدید، که GPT-4o mini نام دارد، ارزان‌تر و سریع‌تر از مدل‌های کنونی OpenAI است و قرار است جایگزین مدل GPT-3.5 Turbo در خط تولید شود.

GPT-4o mini با کسب امتیاز 82 درصد در آزمون MMLU، عملکردی مناسب در مقایسه با امتیاز 89 درصد مدل GPT-4o داشته است. رقبای اصلی GPT-4o mini، مدل‌های Gemini 1.5 Flash و Claude 3 Haiku هستند که به ترتیب امتیازات 79 درصد و 75 درصد را در MMLU به دست آورده‌اند. مدل GPT-4o mini تقریباً با هزینه‌ای معادل 0.60 دلار برای هر میلیون توکن خروجی و 0.15 دلار برای هر میلیون توکن ورودی عرضه می‌شود.

این قیمت 60 درصد کمتر از مدل GPT-3.5 توربو است که قرار است جایگزین شود و با قیمت‌های Gemini 1.5 Flash و Claude 3 Haiku نیز همخوانی دارد. پنجره زمینه‌ای این مدل 128000 توکن است و دانش آن در اکتبر 2023 قطع شده است. مدل جدید GPT-4o mini هم اکنون از طریق API برای توسعه‌دهندگان قابل دسترسی است. مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از این مدل از طریق برنامه‌های وب و موبایل ChatGPT استفاده کنند و دسترسی کاربران Enterprise به آن از هفته آینده ممکن خواهد بود.

با رونمایی از GPT-4o mini، شرکت OpenAI گام بزرگی در جهت فراهم آوردن دسترسی گسترده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر به هوش مصنوعی پیشرفته برای دامنه وسیع‌تری از کاربران برداشته است. این مدل جدید با حفظ برتری عملکردی، به نیازهای رو به افزایش برای راه‌حل‌های اقتصادی در عرصه هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا