بررسیکنسول و بازی

بررسی ایسوس ROG Ally X

کنسول‌های بازی دستی که بر پایه کامپیوتر ساخته شده‌اند، به تازگی از مرحله آغازین خارج شده‌اند. ROG Ally اصلی با قدرت کافی و صفحه نمایشی با نرخ تازه‌سازی متغیر که استانداردی برای دستگاه‌های مجهز به ویندوز تعیین می‌کند، عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته است. با این حال، عمر باتری محدود و برخی خطاهای ارگونومیک، مانع از موفقیت کامل آن شده‌اند. ایسوس ROG Ally X یک به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای بوده که برای رفع این مشکلات طراحی شده است.

ایسوس با دو برابر کردن ظرفیت باتری، افزایش چشمگیر حافظه داخلی و دو برابر کردن فضای ذخیره‌سازی نسبت به ROG Ally، به دنبال بهبود تجربه بازی است. تقریباً تمام دکمه‌ها، استیک های آنالوگ و ماشه‌ها بهبود یافته‌اند و شاسی نیز برای افزایش راحتی بازطراحی شده است. چیپست AMD و صفحه نمایش 7 اینچی جدید به بازار عرضه شده‌اند، اما تغییرات دیگری اعمال نشده است.

روی کاغذ، این می‌تواند به رقابت بهتر با Steam Deck OLED منجر شود، اما Ally X با قیمت 799 دلار/پوند، بیش از 200 پوند گران‌تر از دستگاه Valve قرار دارد. آیا ایسوس مشکلات کافی را حل کرده است؟ برای درک موضوع، در ادامه نقد و بررسی کنسول بازی ایسوس ROG Ally X با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

از آنجایی که ایسوس ROG Ally اصلی با رنگ سفید ارائه شده بود، شرکت به دنبال جذب مخاطب نسخه ای با بدنه مشکی که کمتر در معرض دید قرار داشته، نسخه جدید کنسول را ارائه کرد. این مدل به اندازه نسخه قدیمی زاویه‌دار نیست و دارای دسته‌های عمیق‌تری بوده (که با آرم کوچک ROG پوشانده شده و شبیه به روش پوشاندن کنترلر پلی استیشن 5 دوال سنس با نمادهای پلی‌استیشن است) و گرفتن آن راحت‌تر است.

Ally جدید کمی ضخیم‌تر از مدل قبلی است (4.5 میلی‌متر در ضخیم‌ترین نقطه) و به دلیل داشتن باتری بزرگ‌تر، تقریباً 70 گرم سنگین‌تر است. این همچنان یک دستگاه دستی شیک است، اگرچه کوچکتر و باریک‌تر از Steam Deck می‌باشد. به نظر ما، نگهداری آن برای جلسات بازی طولانی‌تر آسان‌تر است و فضای کمتری در کوله‌پشتی اشغال می‌کند. با این حال، باید کیف حمل خود را جداگانه تهیه کنید، چرا که ایسوس کیفی را درون جعبه قرار نداده است. تقریباً تمام ورودی‌ها به نحوی تغییر کرده‌اند و همگی به منظور بهبود عملکرد در نظر گرفته شده است.

دکمه‌های فیس اکنون بلندتر هستند و فشار دادن آنها راحت‌تر شده است. تریگرها (ماشه ها) پهن‌تر و با شیب بیشتری طراحی شده‌اند که فشار دادن آنها را راحت تر می‌کند؛ دکمه‌های ماکرو پشتی حالا بسیار کوچکتر هستند، به این معنا که دیگر به طور تصادفی فشار داده نمی‌شوند؛ D-pad اکنون بزرگتر است و با طراحی هشت‌گوشه، دقت بیشتری دارد؛ این تغییرات، ورودی‌های بازی‌های مبارزه‌ای را دقیق‌تر از پیش کرده و با عناوین مختلف سیستم‌عامل‌ها و بازی‌های مستقل سازگار است.

حتی دکمه روشن و خاموش حسگر اثرانگشت به لطف برجستگی بیشتر، راحت‌تر قابل یافتن است؛ استیک‌های آنالوگ نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. همچنین از اینکه ایسوس نورپردازی RGB را در اطراف هر یک از آنها بازگردانده، خوشحال هستیم. . این طرح رنگی تمام مشکی را کمی جذاب‌تر می‌کند. تنها کاری که ایسوس انجام نداده، اضافه کردن یک جفت تاچ پد به سبک Steam Deck است.

Ally X پورت XG Mobile اختصاصی ایسوس (که تنها در صورتی مفید بود که روی یک داک گرافیک گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنید) را و به نفع یک درگاه USB-C دوم با پشتیبانی تاندربولت 4 را کنار گذاشته است. همچنین از یک کارت‌خوان میکرو اس‌دی جدید استفاده می‌کند، که خبر خوبی برای کسانی است که با نرخ بالای خرابی Ally اصلی را کنار گذاشته‌اند.

صفحه نمایش

در حالیکه نینتندو و Valve نشان داده‌اند که نمایشگر OLED چه تأثیر شگرفی بر دستگاه‌های دستی دارد، حال سوال اینجاست که چرا ایسوس در Ally X از این فناوری استفاده نکرده است؟ به نظر می‌رسد که استفاده از این فناوری در لپ‌تاپ‌های بازی ایسوس، پنل OLED را به یک انتخاب طبیعی برای ROG Ally 2 تبدیل می‌کند. با این حال، Ally X همچنان از صفحه نمایش IPS LCD موجود در مدل اصلی Ally استفاده می‌کند.

پنل دستگاه 7 اینچ قطر داشته و وضوح فول اچ‌دی و نسبت تصویر 16:9 را ارائه می دهد که در مقایسه با پنل استیم دک از نظر وضوح عالی، ولی از نظر نسبت و اندازه پایین است. از یک سو، استیم دک OLED با کنتراست بی‌نقص، سیاه‌های عمیق و جوهری، و رنگ‌های زنده که حتی به تصاویر کاور 2000s-era با رنگ قهوه‌ای نیز جلوه‌ی بصری می‌بخشد، از Ally X پیشی می‌گیرد. همچنین، پشتیبانی از HDR در بازی‌های سازگار، تجربه‌ بازی را به سطح بالاتری می‌برد. در حالی که Ally X هنوز بدون استفاده باقی مانده است.

از سوی دیگر، Ally X با استفاده از تکنیک‌های گرافیکی مانند ارتقاء مقیاس AMD FSR، به طور چشمگیری واضح‌تر به نظر می‌رسد. نرخ تازه‌سازی تطبیقی 48 تا 120 هرتز به بازی‌ها کمک می‌کند تا بسیار نرم‌تر به نظر برسند، مخصوصاً در بازی‌هایی که چیپست نمی‌تواند به طور مداوم 60 فریم در ثانیه را حفظ کند.

تأخیر ورودی در استیم دک OLED به طور کلی مشابه است. اگر کتابخانه بازی‌های شما بیشتر شامل بازی‌های جدیدتر با گرافیک پیچیده است، این می‌تواند به نفع ایسوس باشد. در مقایسه روشنایی، استیم دک با حداکثر 600 نیت (1000 نیت در حالت HDR) نسبت به 500 نیت Ally برتری دارد. اما، از آنجایی که احتمالاً قصد بازی کردن با کنسول‌ها در زیر نور مستقیم آفتاب را ندارید، این تفاوت چندان مهم نیست.

عملکرد و کارایی

در حالی که AMD همچنان بر روی چیپست‌های نسل بعدی خود کار می‌کند، ROG Ally X از پردازنده Ryzen Z1 Extreme مشابه نسخه اصلی Ally بهره می‌برد. با هشت هسته Zen 4، سرعت کلاک حداکثر 5.1 گیگاهرتز و گرافیک RDNA3، این دستگاه دست‌کم روی کاغذ از نظر عملکردی بر Steam Deck OLED برتری دارد.

ایسوس حافظه را به 24 گیگابایت DDR5 ارتقا داده، که 8 گیگابایت بیشتر از دستگاه Valve است و باعث سرعت بیشتر در راه‌اندازی و دو برابر شدن فضای ذخیره‌سازی به 1 ترابایت می‌شود، که دو برابر فضای مدل پیشین است. دستگاه Ally X از یک SSD با فرم فاکتور M.2 2280 استفاده می‌کند که قابلیت استفاده در ظرفیت‌های بسیار بالاتری نسبت به مدل 2230 را دارد. اگر بودجه کافی داشته باشید، می‌توانید با کمترین زحمت، هشت ترابایت حافظه را خریداری کنید.

در یک دستگاه مانند این، نرخ فریم از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشحالیم که اعلام کنیم ROG Ally X عملکردی قابل توجه دارد. بازی‌ها با وضوح 1080p روی باتری به اندازه Steam Deck OLED با وضوح 1200×800 قابل اجرا هستند، پیش از اینکه افزایش وضوح و دیگر ابزارهای درایور AMD به کار گرفته شوند. وقتی دستگاه به برق متصل است، عملکرد آن حدود 10 تا 15 درصد بهبود می‌یابد. تا زمانی که تنظیمات جزئیات را واقع‌بینانه انتخاب کنید و انتظار پخش بازی‌های جدیدتر را نداشته باشید، این دستگاه بسیار کارآمد است.

Cyberpunk 2077 نتوانست 30 فریم در ثانیه را در وضوح 1080p حفظ کند، که به نظر ما حداقل برای پخش قابل قبول است، اما در وضوح 720p توانست 51 فریم در ثانیه را به خوبی مدیریت کند. سایر بنچمارک ها در نمودار زیر آمده است:

بازی ایسوس ROG Ally X استیم دک
Shadow of the Tomb Raider 33fps (1080p) 53fps (720p) 41fps (800p)
Cyberpunk 2077 27fps (1080p) 51fps (720p) 36fps (800p)
Gears Tactics 60.7fps (1080p) 81.9fps (800p) 59.7fps (800p)

در مقایسه با مدل قدیمی Ally، در برخی بازی‌ها نرخ فریم بهتری مشاهده کردیم، اما در برخی دیگر تغییری ندیدیم. به نظر می‌رسد این به دلیل حافظه سریع‌تر و خنک‌کننده مؤثرتر است. مزیت قدرت برای کاربران نسخه اصلی به قدری جزئی است که ارتقاء را توجیه نمی‌کند. Ally X همچنان نمی‌تواند از Steam Deck پیشی بگیرد که این نشان‌دهنده تفاوت یک سیستم‌عامل بهینه‌شده است.

هنگام استفاده از آن آرام‌تر بوده و نسبت به OG Steam Deck کم‌صداتر است. حتی در حالت توربو، که به چیپست اجازه می‌دهد با 25 وات انرژی از باتری یا 30 وات هنگام اتصال به برق کار کند، فن‌ها هیچ‌گاه آزاردهنده نبودند. ایسوس برای فراهم کردن فضا برای یک باتری بزرگ‌تر مجبور به کوچک‌سازی فن‌ها شد، اما افزودن تیغه‌های بیشتر به هر یک و وجود دریچه سوم جدید به معنای خروج هوای بیشتری از Ally X نسبت به مدل قدیمی است. صفحه نمایش لمسی حتی پس از یک ساعت بازی The Last Descendent هنگام لمس خنک‌تر است.

عمر باتری

به نظر می‌رسد که دو برابر کردن ظرفیت باتری از 40 وات ساعت به 80 وات ساعت، تاثیر قابل توجهی بر طول عمر دستگاه Ally در استفاده بدون برق شهری دارد. در مواردی این صحیح است: بازی‌هایی مانند Hades 2 و Portal 2، هر یک بیش از شش ساعت دوام آوردند که این مدت زمان، چندین ساعت بیشتر از آن چیزی است که یک Steam Deck با صفحه نمایش LCD می‌تواند ارائه دهد.

بازی‌های جدیدتر و پیچیده‌تر مانند Horizon: Zero Dawn تقریباً دو تا سه ساعت قابل بازی هستند. این مقایسه مشابه با Steam Deck OLED است، اما به خاطر داشته باشید که دستگاه ایسوس با رزولوشن صفحه نمایش بالاتری کار می‌کند. تنها زمانی که Ally را با تنظیمات TDP Silent پایین‌تر آزمایش کردیم، نقاط ضعف آن آشکار شد.

مانند بسیاری از دستگاه‌های دستی مجهز به ویندوز، وقتی به آن فشار می‌آید تا انرژی خود را به حداقل برساند، نمی‌تواند به خوبی دوام بیاورد. دستگاه Valve در اجرای بازی‌های دو بعدی کلاسیک مانند Vampire Survivors بسیار عالی عمل می‌کند. با این حال، ایسوس همچنان رهبری در سرعت شارژ را حفظ کرده است. با یک شارژر قدرتمند، می‌توانید Ally X را با سرعت 100 وات شارژ کنید – که بیش از دو برابر سرعت شارژ Deck OLED است.

تحربه نرم افزاری

دستگاه‌های دستی مبتنی بر ویندوز نیازی به نگرانی درباره بازی‌هایی با ضد تقلب سطح هسته ندارند و با مشکلات سازگاری لینوکس مانند Steam Deck مواجه نیستند. با این حال، سیستم عامل مایکروسافت هنوز روی صفحه‌نمایش‌های کوچک احساس خوبی ندارد. نصاب‌هایی که در پشت پنجره‌های دیگر مخفی می‌شوند، پاپ‌آپ‌های امنیتی آزاردهنده و عناصر رابط کاربری که برای لمس دقیق در صفحات لمسی بسیار کوچک طراحی شده‌اند، همواره خسته‌کننده هستند.

نرم‌افزار Armory Crate SE ایسوس با تمام توان تلاش می‌کند تا این موضوعات را از شما پنهان سازد. هنگامی که Ally X را فعال می‌کنید، به صورت خودکار راه‌اندازی شده و بازی‌های نصب شده شما را از تمامی فروشگاه‌ها و لانچرهای اصلی استخراج می‌کند. این نسخه جدید حالت تصویر بزرگ در Steam برای مدیریت کتابخانه بازی‌ها است و با به‌روزرسانی‌های اخیر، بسیار کاربردی‌تر از زمانی شده که برای اولین بار در Ally اصلی آزمایش کردیم.

همانند گذشته، شما می‌توانید پروفایل‌های عملکردی را انتخاب کنید، دکمه‌ها را در همان لحظه بازنگری کنید و نور RGB را تنظیم نمایید. کالیبراسیون کنترلر اکنون بسیار پیشرفته‌تر شده و شما قادرید تنظیمات دکمه‌های خود را برای بازی‌های خاص با دیگر کاربران Armory Crate به اشتراک بگذارید.

جمع بندی

اگر تازه به دنیای بازی‌های رایانه‌ای وارد شده‌اید و می‌خواهید بیشتر بازی‌های کتابخانه Steam خود را بدون مشکل در لینوکس اجرا کنید، Asus ROG Ally X اکنون گزینه‌ای برجسته است. این دستگاه نسبت به نسخه اصلی عمر باتری بیشتری دارد، مجهز به SSD قابل ارتقاء به راحتی و حافظه رم بیشتری نسبت به هر Steam Deck است. ارگونومی بهبود یافته آن نیز MSI Claw و لنوو Legion Go را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

اما کامل نیست: ویندوز 11 هنوز روی صفحه نمایش کوچک کاملاً رضایت‌بخش نیست، و رنگ‌ها و کنتراست نمایشگر با Steam Deck OLED مطابقت ندارد، حتی اگر وضوح و نرخ تازه‌سازی بالاتر در Ally تجربه بازی را کمی بهتر کند. همچنین قیمت آن بسیار بالاتر از دستگاه‌های دستی Valve است و اکنون تقریباً در رده لپ‌تاپ‌های بازی قرار گرفته است. بنابراین، دارندگان ROG Ally اصلی نباید برای ارتقاء عجله کنند، و Steam Deck OLED همچنان بهترین انتخاب ماست، اما فاصله بین آن‌ها کمتر از گذشته است.

مزایا

  • یک دستگاه بازی قدرتمند با خنک کننده بی صدا و موثر
  • عمر باتری به طور قابل توجهی بهتر از Ally اصلی است
  • ارگونومی یک پیشرفت خوشایند است

معایب

  • ویندوز هنوز یک لینک ضعیف است
  • هنوز صفحه نمایش OLED وجود ندارد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا