بررسیموبایل و تبلت

بررسی ویوو ایکس فولد 3 پرو

در دنیای پرتلاطم و پیشرفته تکنولوژی موبایل، ویوو با معرفی گوشی جدید خود، ایکس فولد 3 پرو، بار دیگر نشان داد که در عرصه نوآوری پیشگام است. این گوشی با طراحی تاشو خود، نه تنها ظاهری متفاوت دارد، بلکه قابلیت‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهد که پیش از این کمتر شاهد آن بوده‌ایم.

در ادامه، به بررسی دقیق‌تر ویژگی‌ها و قابلیت‌های این گوشی خواهیم پرداخت و می‌بینیم که آیا ویوو توانسته است انتظارات را برآورده سازد یا خیر. پس با ما همراه باشید تا نگاهی عمیق‌تر به ایکس فولد 3 پرو بیندازیم و آن را از هر زاویه مورد ارزیابی قرار دهیم.

  • بدنه: 160 در 142.4 در 5.2 میلیمتر، 236 گرم، لولای فیبر کربن، گواهی IPX8
  • صفحه نمایش: اصلی 8.03 اینچ Foldable LTPO AMOLED، وضوح 2200 در 2480 پیکسل، نرخ 120 هرتز، روشنایی پیک 4500 نیت / کاور 6.53 اینچ، نرخ 120 هرتز AMOLED، وضوح 1172 در 2748 پیکسل
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3
  • حافظه: 12/16 گیگابایت رم، 256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت فضای ذخیره سازی
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.7، فوق عریض 50 مگاپیکسل f/2.0 و تله فوتو 64 مگاپیکسل f/2.6
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.4 (روی صفحه کاور و اصلی)
  • باتری: 5700 میلی آمپر ساعت؛ 100 وات سیمی، 50 وات بی سیم، بی سیم معکوس
  • متفرقه: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر، اولتراسونیک)؛ بلندگوهای استریو

طراحی و کیفیت ساخت

ویوو ایکس فولد 3 پرو، جدیدترین عضو خانواده گوشی‌های تاشو ویوو، با طراحی باریک‌تر و سبک‌تر نسبت به نسل قبلی خود، ویوو ایکس فولد 2، وارد میدان شده و با وزنی بسیار کم و ضخامت کمتر در حالت تاشده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ویوو ایکس فولد 3 پرو در حالت تاشده دارای ابعادی است که آن را به یک گوشی هوشمند با اندازه معمولی تبدیل می‌کند، که استفاده از صفحه نمایش کاور را طبیعی‌تر از سامسونگ گلکسی زد فولد 6 و مدل‌های قبلی آن می‌سازد.

این گوشی تاشو همچنین بسیار باریک است، اگرچه نمی‌تواند کاملاً با ظرافت آنر مجیک V2 رقابت کند، اما بسیار نزدیک است. با این حال، این موضوع صادق است تنها اگر از برآمدگی بزرگ دوربین صرف‌نظر کنیم. این برآمدگی بسیار قابل توجه است و تقریباً با بخش اعظم دوربین‌های بزرگ ایکس 100 پرو هم‌خوانی دارد.

این برآمدگی ممکن است گوشی را کمی حجیم‌تر کند، اما این یک مصالحه می باشد، چراکه برآمدگی‌های بزرگ دوربین به معنای داشتن سنسورهای بزرگ‌تر است، و انتظار داریم که در بخش دوربین شاهد نوآوری‌های زیادی باشیم. همانطور که در دیگر تلفن‌هایی با دوربین‌های دایره‌ای بزرگ دیده‌ایم، برآمدگی دوربین مکانی برای قرار دادن انگشت اشاره فراهم می‌کند و نگه داشتن گوشی را کمی راحت‌تر می‌سازد.

در مورد انعطاف‌پذیری، قطعاً یک ضعف به شمار می‌آید، زیرا در نهایت با گوشی‌ای بسیار سنگین یا با سطحی ناپایدار روبرو می‌شوید که با لمس تکان می‌خورد. نسخه جهانی تنها در رنگ مشکی آسمانی موجود است که دارای روکش مات مخملی، قاب آلومینیومی مشکی مشابه و تزئینات برنزی ظریف دور دوربین است.

بر خلاف برخی دیگر از دستگاه‌های مات، پشت شیشه‌ای آن در رد کردن اثر انگشت بسیار مؤثر است. با این حال، بسیار لیز است و احتمالاً ترجیح می‌دهید آن را در کیسی نگه دارید تا از محافظت کامل آن اطمینان حاصل کنید. کیس آن از ماده پلاستیکی سخت و شفاف با روکش دودی و تکه‌ای از چرم گیاهی نرم در پشت ساخته شده که ظاهر و احساس بسیار خوبی به آن می‌بخشد، اما تنها نیمه پشتی گوشی را پوشش می‌دهد.

تلفن‌های تاشو هرگز به اندازه همتایان خود دوام نمی‌آورند، اما ویوو تلاش کرده تا ایکس فولد 3 پرو را تا حد ممکن مقاوم کند. این گوشی دارای رتبه IPX8 است، به این معنی که باید از گرد و غبار اجتناب کنید، اما به طور موثر ضد آب است. لولای سبک‌وزن از جنس فیبر کربن، که وزنی تنها 14.98 گرم دارد و توانایی تحمل بیش از 500,000 بار باز و بسته شدن را دارد، نشان‌دهنده تعهد ویوو به کیفیت ساخت و دوام محصول است.

صفحه نمایش

ویوو ایکس فولد 3 پرو با نمایشگرهای زیبا و قدرتمند، هم روی کاور و هم در داخل، تجهیز شده است. صفحه مشخصات آن دارای ویژگی‌های برجسته‌ای از جمله گواهینامه Dolby Vision و حداکثر روشنایی 4500 نیت برای هر دو پنل می باشد. نمایشگر اصلی داخلی 8.03 اینچی است (که می‌توانست به سادگی 8 اینچ نامیده شود) و با وضوح 2200 در 2480 پیکسل در نسبت ابعاد 10.1:9 (1.13:1) و تراکم پیکسلی 413ppi همراه می شود.

در حالت روشنایی تطبیقی، نمایشگر داخلی ایکس فولد 3 پرو به عنوان روشن‌ترین پنل تاشو بزرگی که تاکنون اندازه‌گیری شده، شناخته می‌شود. این نمایشگر حتی از نمایشگرهای مسطح پیشرو در صنعت، مانند X100 اولترا که متعلق به همین شرکت بوده، روشن‌تر است. در حالت دستی، روشنایی استاندارد کمی کمتر از 600 نیت ثبت شد. با فعال کردن روشنایی اضافی، گلکسی زد فولد 6 به شما 200 نیت اضافی در نوار لغزنده می‌دهد، اما سایر رقبای بالقوه نیز به حداکثر مقادیر موجود در ویوو می‌رسند.

نمایشگر کاور 6.53 اینچ دستگاه، با نسبت ابعاد 21:9، وضوح 1172 در 2748 پیکسل و تراکم 457ppi ارائه می شود.  صفحه نمایش کاور همچنین از نظر قابلیت‌های روشنایی بسیار چشمگیر است و در حالت تطبیقی بیش از 1800 نیت روشنایی دارد و هنگام تنظیم دستی، در بالاترین حد نوار لغزنده، به 570 نیت می‌رسد. این ویژگی‌ها در داخل و خارج از منزل بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

ایکس فولد 3 پرو دارای سه حالت نرخ تازه‌سازی است: Smart Switch و High و Standard. هیچکدام از این حالت‌های “ثابت” به طور کامل ثابت نیستند و در هر سه حالت، تلفن در حالت آماده‌به‌کار به 1 هرتز کاهش می‌یابد. حالت استاندارد به حداکثر 60 هرتز محدود می‌شود، در حالی که حالت‌های Smart Switch و High به طور مشابه عمل می‌کنند و در مرورگرها و موارد مشابه به 60 هرتز و در زمان‌هایی که محتوای متحرک یا تعاملی با نمایشگر نیست، به 1 هرتز تغییر می‌کنند. ایکس فولد 3 پرو مانند X100 Ultra از تمام استانداردهای اصلی HDR، از جمله HDR10+ و مهم‌تر از همه Dolby Vision پشتیبانی می‌کند.

کیفیت دوربین

با داشتن آرایه‌ای از سه دوربین در پشت و دو دوربین سلفی، این گوشی تعداد لنز زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین، این دوربین‌ها برخی از بزرگ‌ترین سنسورها و بالاترین تعداد مگاپیکسل‌ها را در میان دیگر گوشی‌های تاشو دارند. معمولاً، سنسور اصلی بزرگ‌ترین است و بهترین عکس‌ها را در شرایط نور کم می‌گیرد، اما دوربین تله‌فوتو نیز در نور روز به همان اندازه خیره‌کننده است. هر دو می‌توانند هنگام عکاسی از نزدیک، بدون نیاز به فعال‌سازی حالت پرتره، بوکه‌ای معتبر ایجاد کنند.

لنز فوق‌عریض بسیار خوبی دارد، اما در مقایسه با دو لنز دیگر، کمترین تأثیر را دارد و کمی کم‌وضوح‌تر است. با این حال، این لنز برای مناظر و عکس‌های گروهی بسیار مفید است و به عنوان دوربین ماکرو برای عکس‌های نزدیک‌تر نیز کاربرد دارد. دوربین‌های سلفی هر دو مشخصات یکسانی دارند، (با رزولوشن 32 مگاپیکسل و دیافراگم نسبتاً عریض f/2.4). این دوربین‌ها مناسب هستند اما بی‌نظیر نیستند. عکس‌های روزانه آنها بهترین هستند و در عکس‌های شبانه ممکن است تاری حرکت دیده شود.

با این وجود، کاربران از پردازش تصویر عالی ویوو بهره‌مند می‌شوند. عکس‌های حالت پرتره، به‌خصوص با استفاده از فیلتر Vintage، بسیار زیبا به نظر می‌رسند و برش‌های سوژه بسیار دقیق هستند. از آنجا که این یک گوشی تاشو است، همیشه می‌توانید برای گرفتن سلفی‌ها از دوربین‌های پشتی استفاده کنید و اگر این کار را انجام دهید، نتایج بسیار خوبی خواهید داشت.

در زمینه فیلم‌برداری، ویوو ایکس فولد 3 قادر است با حداکثر سرعت 8K@30fps در دوربین اصلی و تا 4K@60fps در دوربین‌های دیگر فیلم‌برداری کند. دوربین‌های سلفی نیز تا حداکثر 1080p@30fps قابلیت ضبط دارند. ویدیوها به همراه لرزشگیر تصویر عالی که با استفاده از حالت Ultra Steady می‌توان بهبود بخشید، کیفیت بالایی دارد.

نرم افزار و عملکرد

ویوو ایکس فولد 3 پرو با تراشه قدرتمند کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 3 و نسخه جهانی آن که با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی همراه بوده، عرضه شده است. با مشخصاتی چنین برجسته، انتظار می‌رود که عملکردی بی‌نظیر داشته باشد و ویوو ایکس فولد 3 پرو از این نظر مایوس‌کننده نیست.

در استفاده روزانه، این گوشی سریع و واکنش‌گرا است و تعویض بین صفحه کاور و نمایشگر اصلی بدون وقفه و به طور یکپارچه صورت می‌گیرد. حتی هنگام اجرای دو برنامه به طور همزمان و تماشای ویدیو در یوتیوب در یک پنجره شناور، این دستگاه کند نمی‌شود. این عملکرد در بازی‌ها نیز قابل مشاهده است؛ اسنپدراگون 8 نسل 3 به شما این امکان را می‌دهد که تقریباً در هر بازی، تنظیمات را به حداکثر برسانید و از تجربه‌ای روان و بدون تأخیر لذت ببرید. هنگام انجام بازی Zenless Zone Zero با بالاترین تنظیمات ممکن بر روی نمایشگر بزرگ اصلی این دستگاه به خوبی عمل کرد.

در طول جلسات طولانی، دستگاه ممکن است کمی داغ شود، اما استفاده از آن هیچگاه خسته‌کننده نیست. با این حال، وقتی تنظیمات گرافیکی را به حداکثر رسانده‌اید، عمر باتری قطعاً کاهش می‌یابد. یک ویژگی داخلی به نام Ultra Game Mode وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا بسته به نیازهای عملکردی خود، بین حالت‌های صرفه‌جویی در باتری، متعادل و تقویت‌کننده انتخاب کنید. گزینه‌هایی نیز برای مسدود کردن اعلان‌ها، تنظیم نسبت‌های تصویری خاص و مشاهده پیام‌ها در پنجره‌های شناور وجود دارد. این ممکن است پیشرفته‌ترین ویژگی نباشد، اما قطعاً کاربردی است.

ایکس فولد 3 پرو از Funtouch OS 14 بهره می‌برد که بر پایه اندروید 14 است. این سیستم‌عامل همانی است که در نسخه‌های جهانی اخیر ویوو مشاهده کرده‌ایم، با این تفاوت که در این مدل، بهینه‌سازی‌هایی برای نمایشگر بزرگتر انجام شده است. با باز کردن نمایشگر اصلی، تمام برنامه‌ها در دسترس هستند و امکان مشاهده دو صفحه به طور همزمان وجود دارد.

علاوه بر این، یک نوار دائمی دریافت می‌کنید که دسترسی سریع به نوار اصلی استاندارد و سه برنامه اخیر را فراهم می‌آورد. با یک حرکت سریع لولا، می‌توانید دو برنامه را کنار هم باز کنید و از پنجره‌های شناور قابل تغییر اندازه نیز پشتیبانی می‌شود. این نخستین دستگاه تاشو ویوو است که تجربه کرده‌ایم و اگرچه در ابتدا نسبت به بخش نرم‌افزاری مطمئن نبودیم، اما از آن تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم.

مولتی تسکینگ به اندازه کافی بصری و جامع است که برای هر کاری قابل استفاده باشد. با این حال، پشتیبانی از قلم وجود ندارد، پس اگر به دودل کردن علاقه‌مندید، این گزینه احتمالاً برای شما مناسب نیست. Funtouch به عنوان پوسته پیش‌فرض، بسیار قابل تنظیم بوده و می‌توان آن را به راحتی به شکل دلخواه تغییر داد.

عمر باتری

ایکس فولد 3 پرو به طور موثری یک باتری بزرگ 5700 میلی‌آمپر ساعتی را در یک شاسی باریک جای داده است و همانطور که انتظار می‌رود، این به عمر باتری فوق‌العاده‌ای منجر می‌شود. تلفن در طول روز، حتی با ساعت‌ها بازی و تماشای ویدبو روی صفحه نمایش بزرگ داخلی عمر باتری خوبی دارد. این دستگاه قطعاً یک گوشی دو روز کامل نیست، اما یک روز و نیم را به راحتی پوشش می‌دهد.

گفته می‌شود که این گوشی به قدری سریع شارژ می‌شود که نگرانی از بابت عمر باتری چندان مطرح نیست. این گوشی از شارژ سریع تا 100 وات با سیم پشتیبانی می‌کند و یک آداپتور دیواری 120 واتی نیز در جعبه آن وجود دارد. معمولاً کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد تا از صفر به شارژ کامل برسد.

این گوشی همچنین از شارژ بی‌سیم تا 50 وات پشتیبانی می‌کند که دو برابر سریع‌تر از شارژ سیمی گلکسی زد فولد 6 سامسونگ است. با این حال، برای دستیابی به این سرعت‌های شارژ بی‌سیم، نیاز به شارژر بی‌سیم رسمی ویوو دارید، در غیر این صورت، سرعت شارژ بی‌سیم به طور پیش‌فرض کمتر خواهد بود.

جمع بندی

ویوو ایکس فولد 3 پرو با دوربین‌های برجسته، عملکرد چشمگیر، نمایشگرهای بزرگ و روشن، عمر باتری فوق‌العاده و طراحی مینیمال، یکی از بهترین گوشی‌های تاشو با صفحه‌نمایش وسیع است که می‌توان خریداری کرد. متأسفانه، محدودیت‌های جهانی در توزیع ممکن است تهیه آن را دشوار سازد.

مزایا

  • طراحی باریک با صفحه نمایش بیرونی گسترده
  • دوربین های عالی
  • عملکرد سریع
  • عمر باتری طولانی و شارژ سریع

معایب

  • در دسترس بودن محدود
  • بدون پشتیبانی eSIM
  • بدون پشتیبانی از قلم
  • گران قیمت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا