سخت افزار

پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی اینتل از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمدتر هستند

اینتل در حال توسعه نسل پانزدهم پردازنده‌های Lunar Lake و Arrow Lake خود است. گفته می‌شود که پردازنده‌های Lunar Lake با هدف رقابت با تراشه‌های سری Snapdragon X کوالکام و تمرکز بر روی کارایی انرژی طراحی شده‌اند و در لپ‌تاپ‌های باریک و سبک به کار خواهند رفت، در حالی که پردازنده‌های Arrow Lake برای ارائه عملکرد بهینه‌سازی شده‌اند و بیشتر برای استفاده در رایانه‌های دسکتاپ در نظر گرفته شده‌اند.

پلتفرم دسکتاپ Arrow Lake اینتل انتظار می‌رود که از فرآیند 20A (معادل 2 نانومتر) اینتل و فرآیند 3 نانومتری TSMC بهره ببرد. مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، تایید کرده است که اینتل قصد دارد از فرآیند 3 نانومتری TSMC برای تولید کاشی‌های گرافیکی Arrow Lake استفاده کند که به نظر می‌رسد به معماری Xe2 LPG ارتقاء یافته‌اند. بر اساس نشانه‌های کنونی، Arrow Lake به معماری ماژولاری متکی خواهد بود که به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود: CPU، SoC، GPU، و IOE. انتظار می‌رود که CPU از فرآیند 20A اختصاصی اینتل بهره ببرد.

طبق آخرین گزارش‌ها که از بیانیه‌ای در یک جلسه ارتباطات داخلی به دست آمده، مصرف برق Arrow Lake، با وجود کارکرد در فرکانس‌های نسبتاً بالا در مقایسه با پردازنده‌های نسل چهاردهم، دست‌کم 100 وات کمتر خواهد بود. به عنوان زمینه‌ای برای مقایسه، پیشتر گزارش شده بود که پردازنده‌های Arrow Lake در مقایسه با i9 14900KS دارای فرکانس کاری پایین‌تری هستند.

با توجه به فرآیند جدید 20A، دیگر نیازی به ولتاژ بالای گذشته برای حفظ پایداری نیست. اگر این اطلاعات صحیح باشند، باید مشکلات مربوط به ولتاژ بالا و مصرف انرژی در پردازنده‌های نسل 13 و 14 را حل کنند. اگرچه این افشاگری به بهبود قابل توجهی اشاره دارد، هنوز جزئیات دقیقی در دسترس نیست و به نظر می‌رسد که اگر صحت داشته باشد، بسیار مثبت خواهد بود.

هرچند اینتل هنوز به طور رسمی تاریخ انتشار Arrow Lake را اعلام نکرده، اما انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال 2024 منتشر شود. بر اساس گزارش‌های قبلی، اینتل ممکن است Arrow Lake را در ماه اکتبر با اولین سری از پردازنده‌های K عرضه کند که احتمالاً شامل Core Ultra 9 285K پیشرفته خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که این شرکت محصولات بیشتری از Arrow Lake را در نمایشگاه CES در اوایل سال 2025 معرفی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا