هوش مصنوعی

نسخه بتای Grok-2 و Grok-2 mini منتشر شد

شرکت xAI ایلان ماسک، از انتشار نسخه بتای Grok-2 برای کاربران پریمیوم و پریمیوم پلاس در پلتفرم ایکس خبر داد که شامل دسترسی به Grok-2 mini و Grok-2 می‌شود. ماسک اظهار داشته که هدف شرکت این است که تا ماه اوت، Grok-2 را به بازار عرضه کند، و این برنامه تا حدودی محقق شده است، حتی اگر فعلاً تنها نسخه بتا موجود باشد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد ماسک تمایلی به کاربران غیرپرداخت‌کننده ایکس ندارد، Grok برای آنها قابل دسترس نیست. این امر ممکن است باعث شود که استفاده از Grok نسبت به سایر مدل‌های زبان کمتر شود و در عملکرد معیارها، کاربران رایگان X چیز زیادی از دست ندهند. در حالی که Grok-2 mini و Grok-2 به مراتب بهتر از Grok-1.5 هستند، اما با GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet قابل مقایسه می‌باشند که هر دو برای مشتریانی که پرداختی ندارند نیز در دسترس هستند.

علاوه بر مدل‌های جدید، یک رابط کاربری جدید و ویژگی‌های تازه نیز ارائه شده است. ایکس همچنین با Black Forest Labs برای استفاده از مدل FLUX.1 خود و گسترش توانایی‌های Grok در پلتفرمش همکاری کرده است. ایکس در توضیح مختصری، تفاوت‌های بین دو مدل جدید را بیان کرده است:

مدل Grok-2 mini، با وجود کوچکی، بسیار قدرتمند است و تعادلی بین سرعت و کیفیت پاسخ‌دهی ایجاد می‌کند. در مقایسه با نسل قبلی خود، Grok-2 در طیف گسترده‌ای از وظایف، اعم از جستجوی پاسخ، نوشتن، یا حل مسائل کدنویسی، بصری‌تر، قابل هدایت‌تر و چندکاره‌تر است.

علاوه بر استفاده از Grok در X، یک API جدید Enterprise در اواخر این ماه عرضه خواهد شد. این امر به معنای آن است که توسعه‌دهندگان شخص ثالث قادر خواهند بود از مدل‌ها در محصولات و خدمات خود بهره ببرند، که این امر به عنوان یک منبع درآمد جدید برای X عمل خواهد کرد. نکته‌ای که در مورد موضع X در قبال دریافت هزینه برای استفاده از Grok کمی منافقانه به نظر می‌رسد، این است که ادعا می‌شود این شرکت از داده‌های کاربران به صورت غیرقانونی برای آموزش مدل‌های خود استفاده کرده است.

در اوایل هفته جاری، گروه حریم خصوصی NOYB با ۹ شکایت GDPR به دلیل استفاده از داده‌های کاربران اتحادیه اروپا بدون رضایت آن‌ها اقدام کرده است، که این امر تحت قوانین حفظ حریم خصوصی GDPR مجاز نمی‌باشد. اگر NOYB در اقدامات خود علیه X موفق شود، ممکن است ماسک ناچار شود Grok-3 را متوقف سازد و بدون دسترسی به اطلاعات کاربران اتحادیه اروپا، آموزش مدل‌ها را از نو آغاز کند. این می‌تواند به یک شکست بزرگ برای شرکت در رقابت‌های هوش مصنوعی تبدیل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا