موبایل و تبلت

هر آنچه باید در مورد تراشه گوگل تنسور G4 بدانید

گوگل پیکسل 9 مجموعه‌ای از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید را به همراه دارد که بسیاری از آن‌ها توسط پردازنده جدید، گوگل تنسور G4، به کار گرفته می‌شوند. پردازنده G4، که بر پایه تنسور G3 ساخته شده است، یک پردازنده نیمه‌سفارشی است که با همکاری سامسونگ تولید شده و از هسته‌های Arm برای CPU و GPU بهره می‌برد، در حالی که برای هوش مصنوعی، عکاسی و امنیت از بلوک‌های داخلی گوگل استفاده می‌کند.

اگرچه این پردازنده جدید ممکن است به اندازه‌ای که گوگل ابتدا تصور می‌کرد نوآورانه نباشد، اما همچنان دارای ویژگی‌های قابل توجهی است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط گوگل، نکات برجسته شامل 20 درصد مرور وب سریع‌تر، 17 درصد راه‌اندازی برنامه‌ها به صورت سریع‌تر و تا 20 درصد بهبود بهره‌وری انرژی برای استفاده‌های روزمره می‌شود. گوگل اطلاعات زیادی در مورد گوگل تنسور G4 منتشر نکرده است، پس چه چیزی در مورد دامنه وسیع‌تر وجود دارد؟ بیایید به آنچه که در مورد گوگل تنسور G4 می‌دانیم و آنچه که فکر می‌کنیم بدانیم، بپردازیم.

تراشه تنسور G4 تنسور G3 تنسور G2
هسته
1x Arm Cortex-X4 (3.1GHz)
3x Arm Cortex-A720 (2.6GHz)
4x Arm Cortex-A520 (1.92GHz)
1x Arm Cortex-X3 (2.91GHz)
4x Arm Cortex-A715 (2.37GHz)
4x Arm Cortex-A510 (1.70GHz)
2x Arm Cortex-X1 (2.85GHz)
2x Arm Cortex-A78 (2.35GHz)
4x Arm Cortex-A55 (1.80GHz)
گرافیک
Arm Mali-G715 (MC7?)
(940MHz)
Arm Mali-G715 MC7
(890MHz)
Arm Mali-G710 MP7
حافظه رم
LPDDR5X
LPDDR5X
LPDDR5
یادگیری ماشین
Third-gen Tensor Processing Unit
Third-gen Tensor Processing Unit
Next-gen Tensor Processing Unit
مدیا دیکد
H.264, H.265, VP9, AV1
H.264, H.265, VP9, AV1
H.264, H.265, VP9, AV1
مودم
Exynos 5400
4G LTE
5G sub-6Ghz and mmWave
Wi-Fi 7
Bluetooth 5.X
Satellite connectivity
Exynos 5300i
4G LTE
5G sub-6Ghz and mmWave
Wi-Fi 7
Bluetooth 5.3
Exynos 5300b
4G LTE
5G sub-6Ghz and mmWave
Wi-Fi 6E
Bluetooth 5.2
لیتوگرافی
Samsung 4nm (4LPP+ ?)
Samsung 4nm
Samsung 5nm

اگر با چیپست‌های قبلی تنسور آشنا باشید، بسیاری از ویژگی‌های تنسور G4 را خواهید شناخت. این پردازنده از هسته‌های CPU و GPU شرکت Arm پشتیبانی می‌کند و توسط یکی از فرایندهای 4 نانومتری سامسونگ تولید شده است. گفته می‌شود که این فرایند همان 4LPP+ اگزینوس 2400 سامسونگ می باشد، اما گوگل این ادعا را تأیید نکرده است.

گوگل جزئیات دقیقی ارائه نداده، اما منابع نشان می‌دهند که ترکیب CPU شامل یک Cortex-X4 با فرکانس 3.1 گیگاهرتز، سه Cortex-A720 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و چهار Cortex-A520 با فرکانس 1.95 گیگاهرتز است. همانند گذشته، این هسته‌ها از نسل فعلی هستند، اما یک نسل عقب‌تر از تراشه های نسل بعدی که تا پایان سال 2024 معرفی خواهند شد، می‌باشند.

با این حال، گذار به هسته‌های جدیدتر و بزرگ‌تر، عملکردی است که گوگل ادعا می‌کند بهبود یافته، به‌خصوص برای کارهای حیاتی مانند باز کردن برنامه‌ها. این هسته‌ها همچنین نسبت به نسل‌های پیشین خود کارآمدتر هستند و به تقویت قدرت گوگل کمک می‌کنند. خوانندگان زیرک دریافته‌اند که تنسور G4 دارای یک هسته کمتر نسبت به G3 می باشد، که ممکن است پتانسیل چند رشته‌ای تراشه را کاهش دهد، اما می‌تواند بودجه انرژی بیشتری را برای سرعت‌های کلاک بالاتر فراهم کند.

هرچند باید برای قضاوت دقیق‌تر منتظر نتایج معیارها بمانیم، به نظر می‌رسد که عملکرد در بارهای کاری تک‌هسته‌ای بهبود یافته، اما در بارهای کاری چند رشته‌ای مانند بازی‌های موبایل، تفاوت چشمگیری نخواهد داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهند که Tensor G4 از پردازنده گرافیکی Arm Mali-G715 بهره می‌برد. ما نتوانستیم پیکربندی هسته‌ها را تأیید کنیم، اما با توجه به عدم کوچک‌سازی گره پردازشی، احتمالاً همان تنظیمات هفت هسته‌ای نسل قبلی را دارد.

با اینکه افزایش کمتر از 6 درصد در سرعت کلاک ممکن است عملکرد را تا حدی بهبود بخشد، گیمرها همچنان با یک محصول میان‌رده روبرو هستند که پیش از این نیز از اسنپدراگون و دایمنسیتی در بازار پرچمداران عقب بوده است. همچنین، استفاده از یک هسته گرافیکی ثابت با برند Mali به معنای عدم پشتیبانی از رهگیری پرتو (که تحت عنوان Arm’s Immortalis شناخته می‌شود) است.

پردازنده‌های Tensor گوگل همواره بیشتر بر فعال‌سازی ویژگی‌های منحصربه‌فرد تمرکز داشته‌اند تا معیارهای عملکردی برتر. با این حال، به نظر می‌رسد فاصله بین G3 و G4 بسیار اندک است و این موضوع ممکن است علاقه‌مندان را در مورد ارزش ارتقاء به جدیدترین مدل، حداقل از دیدگاه عملکرد، دچار تردید کند.

تقویت ویژگی های جدید هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به عنوان یکی از عوامل اصلی در پروژه تنسور شناخته می‌شود که آخرین ویژگی‌های Gemini و عکاسی محاسباتی گوگل را بهبود می‌بخشد. گوگل از TPU مخفی خود که بخشی از پروژه ابری DeepMind است محافظت می‌کند، اما برخی جزئیات را افشا کرده است. به عنوان مثال، قابلیت برجسته‌ای که نرخ خروجی 45 توکن در ثانیه را دارد، در صنعت پیشرو است.

این معیار به اجرای Gemini Nano در دستگاه‌ها برای ویژگی جدید Pixel Screenshots مربوط می‌شود و طبق دانسته‌های ما، Nano در نسخه‌ای با حداکثر 3.5 میلیارد پارامتر عرضه می‌شود. در مقایسه، اسنپدراگون 8 نسل 3 با سرعت 15 توکن در ثانیه برای مدل زبانی با 10 میلیارد پارامتر و دایمنسیتی 9300 مدیاتک با 7 میلیارد پارامتر و سرعت 20 توکن در ثانیه کار می‌کند. بنابراین، TPU گوگل سریع است، اما نه به طور قطعی سریع‌تر از رقبا.

این همه اطلاعاتی است که گوگل در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی تنسور G4 ارائه داده و احتمالاً دلایل موجهی برای این امر وجود دارد – TPU و بسیاری از اجزای دیگر تراشه به نظر می‌رسد که مشابه تنسور G3 هستند. در واقع، G4 از همان هسته هوش مصنوعی نسل سوم “rio” بهره می‌برد که در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین ویژگی‌های منحصر به فرد Pixel 9 AI لزوماً مختص به تراشه جدید نیستند.

اگرچه جزئی از خود چیپست نیست، باید توجه داشت که پیکسل 9 با 12 گیگابایت رم عرضه می‌شود و این مقدار برای مدل‌های پرو تا 16 گیگابایت افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانیم، هوش مصنوعی به رم زیادی نیاز دارد و برای اجرای مدل‌های پیچیده‌تر، به حافظه‌ای سریع و گسترده نیاز است. گوگل اعلام کرده است که برای اولین بار، بخشی از رم را به صورت اختصاصی برای اجرای Gemini در دستگاه اختصاص داده و از دسترسی سایر برنامه‌ها به این حافظه جلوگیری می‌کند تا تجربه‌ای روان‌تر از هوش مصنوعی را فراهم آورد.

گوگل میزان دقیق رم اختصاص داده شده را اعلام نکرده است، اما این اقدام باید تجربه‌ای روان‌تر را به ارمغان آورد و ویژگی‌های جدید را تقویت کند، حتی اگر Tensor G4 خود به تنهایی نوآوری جدیدی در زمینه هوش مصنوعی ارائه ندهد.

سایر ویژگی های کلیدی تنسور G4

همانطور که ذکر شد، به نظر می‌رسد که تنسور G4 بسیاری از ویژگی‌های داخلی تنسور G3 را حفظ کرده است. واحد پردازش تنسور برای هوش مصنوعی، پردازشگر سیگنال دیجیتال GXP برای کارهای دوربین و صدا، بلوک کدک رسانه‌ای BigWave و تراشه امنیتی Titan M2 همانند نسل قبلی باقی مانده‌اند. در نتیجه، هیچ ارتقایی در این بخش‌ها وجود ندارد و انتظار می‌رود که ویژگی‌ها با مدل سال گذشته برابر باشند.

بر اساس اطلاعات، تنسور G4 در سری پیکسل 9 با مودم جدیدتر اگزینوس 5400 همراه شده است که به صورت جداگانه روی پردازنده نصب می‌شود. این مودم جدید انتظار می‌رود که به حل مشکلات اتصال و مصرف برق که در نسل‌های قبلی پیکسل مشاهده شده بود، کمک کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این مودم تا 50 درصد نسبت به مودم 5300 موجود در سری پیکسل 8 کارآمدتر است.

این مودم از 3GPP Rel. 17 پشتیبانی می‌کند و شامل پشتیبانی از شبکه‌های غیرزمینی 5G (NTN) می‌شود. این قابلیت جدید، امکان ارتباط ماهواره‌ای برای پیام‌رسانی اضطراری SOS در سری پیکسل 9 را فعال می‌سازد.

از گوگل تنسور G4 چه انتظاری باید داشت

گوگل تنسور G4 همچنان برای فرمول گوشی‌های هوشمند سری پیکسل از اهمیت بالایی برخوردار است. این تراشه بهبودهایی در عملکرد و کارایی CPU و مودم ارائه می‌دهد که برای استفاده روزمره بسیار مهم است. متأسفانه، این تراشه ویژگی جدیدی برای بازی‌ها ارائه نمی‌دهد و انتظار نمی‌رود که از چیپ‌ست‌های رقیب که در اواخر سال 2024 عرضه خواهند شد، پیشی بگیرد.

به طور غیرمعمول، هیچ ارتقایی در زمینه هوش مصنوعی یا عکاسی ارائه نشده است. گوگل تنسور G4 بیشتر به عنوان یک نقطه توقف عمل می‌کند در حالی که گوگل در حال کاهش وابستگی خود به سامسونگ برای توسعه نیمه‌هادی‌ها است. گوگل تنسور G4 همچنان محور اصلی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و قدرتمند هوش مصنوعی در سری پیکسل 9 است و به نظر می‌رسد که گوشی‌های هوشمند درخشانی را تولید می‌کند که ارزش ارتقا را دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا