هوش مصنوعی

خانواده مدل‌های کارآمد Jamba 1.5 در مایکروسافت آژور قرار گرفت

AI21 Labs امروز خانواده جدید مدل‌های باز Jamba 1.5 را معرفی کرد که شامل دو مدل Jamba 1.5 Mini و Jamba 1.5 Large می‌باشد. این دو مدل بر پایه معماری SSM-Transformer ساخته شده‌اند تا عملکرد پیشرویی را در کنار پشتیبانی از مدیریت طولانی‌مدت، سرعت و کیفیت فراهم آورند. مدل‌های Jamba 1.5 هم‌اکنون از پنجره زمینه‌ای مؤثر به طول 256K پشتیبانی می‌کنند که بلندترین پنجره موجود در بازار است.

به طور قابل توجهی، این نخستین بار است که یک مدل غیر ترانسفورماتوری به کارایی و عملکرد مدل‌های مبتنی بر ترانسفورماتور رایج دست یافته است. AI21 Labs ادعا می‌کند که مدل‌های Jamba 1.5 در متون طولانی تا 2.5 برابر سریع‌تر هستند و در تمام طول‌های متن، در کلاس اندازه خود، سریع‌ترین عملکرد را دارند. در معیار هوش مصنوعی Arena Hard، مدل Jamba 1.5 Mini به امتیاز 46.1 دست یافته، در حالی که Jamba 1.5 Large امتیاز 65.4 را کسب کرده است، که هر دو مدل را در صدر بهترین مدل‌های باز موجود در بازار قرار می‌دهد.

به علاوه، مدل‌های Jamba 1.5 از زبان‌های متعددی پشتیبانی می‌کنند، از جمله اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی، ایتالیایی، هلندی، آلمانی، عربی و عبری. آنها همچنین از قابلیت‌هایی مانند خروجی JSON ساختاریافته، فراخوانی تابع، پردازش اشیاء سندی و تولید نقل قول پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، مدل‌ها نسبت به سایر مدل‌های رقیب حافظه کمتری دارند. به عنوان مثال، مدل Jamba Mini می تواند طول زمینه تا 140 هزار توکن را روی یک GPU واحد مدیریت کند.

مدل‌های خانواده Jamba 1.5 هم‌اکنون تحت مجوز Jamba Open Model قابل دسترسی هستند و برای توسعه‌دهندگان در کاتالوگ مدل‌های هوش مصنوعی Azure مایکروسافت و دیگر ارائه‌دهندگان برتر ابری در دسترس قرار گرفته‌اند. در Azure، قیمت‌گذاری مدل‌های Jamba 1.5 به صورت زیر است:

  • Jamba 1.5 Large: هزینه هر 1000 نشانه ورودی استنتاج به صورت Pay-as-you-go حدود 0.0002 دلار است. هزینه هر 1000 نشانه خروجی استنتاج به صورت Pay-as-you-go معادل 0.008 دلار است.
  • Jamba 1.5 Mini: هزینه هر 1000 نشانه ورودی استنباط به صورت Pay-as-you-go معادل 0.0002 دلار است. هزینه هر 1000 نشانه خروجی استنتاج به صورت Pay-as-you-go معادل 0.0004 دلار است.

AI21 Labs با ارائه این مدل‌ها تحت مجوز مدل باز Jamba، گام بزرگی در راستای دموکراتیزه کردن عرصه هوش مصنوعی برداشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا