موبایل و تبلت

تراشه های اپل A18 و A18 پرو، کل خط آیفون 16 را نیرو می دهد

به جای استفاده از سخت‌افزار سال گذشته، اپل برای هر دو مدل آیفون 16 و آیفون 16 پرو از تراشه‌های جدید بهره می‌برد. در مراسم امروز، اپل تراشه‌های A18 و A18 پرو را معرفی کرد که با توجه به Apple Intelligence طراحی شده‌اند. این تراشه‌ها حافظه بیشتری دارند و مجهز به موتور عصبی جدید 16 هسته‌ای هستند که عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی ارائه می‌دهند.

در چند سال اخیر، جایی که می‌توانستید به دلایلی مانند لنزهای دوربین جدید یا تغییرات سخت‌افزاری برای خرید آیفون جدید اشاره کنید، این تراشه‌ها نقطه‌ی کلیدی فروش آیفون 16 هستند. به جز آیفون 15 پرو و پرو مکس سال گذشته، مدل‌های قدیمی‌تر قادر به اجرای ویژگی‌های هوشمند اپل مانند سیری، Genmoji و جستجوی یکپارچه ChatGPT نیستند.

با توجه به نیاز بالای هوش مصنوعی به حافظه رم برای پردازش مدل‌های زبانی بزرگ، این موضوع به تنهایی آیفون‌های 15 و 15 پلاس را که فقط 6 گیگابایت رم دارند (که از آیفون 14 پرو به ارث برده‌اند) از رقابت خارج می‌کند. در مقابل، آیفون‌های 15 پرو و پرو مکس با 8 گیگابایت رم و تراشه A17 Pro عرضه شده‌اند.

بر اساس اعلام اپل، تراشه A18 با بهینه‌سازی‌های طراحی حرارتی، به آیفون 16 امکان می‌دهد تا 30 درصد عملکرد پایدارتری در بازی‌ها داشته باشد. همانند A17 Pro در سال گذشته، تراشه جدید نیز از سخت‌افزار رهگیری پرتوی شتاب‌دار پشتیبانی می‌کند که امکان ارائه نورپردازی واقع‌گرایانه‌تری را در برخی بازی‌ها فراهم می‌آورد. اپل همچنین اعلام کرده است که بازی Honor of Kings: World در سال آینده برای آیفون‌ها منتشر خواهد شد.

تراشه A18 Pro اپل، که پیشرفته‌تر از A18 بوده، تا 15 درصد سرعت بیشتری نسبت به A17 Pro دارد و رهگیری پرتو آن با شتاب سخت‌افزاری دو برابر سریع‌تر است. جالب است که A18 Pro همچنین 20 درصد انرژی کمتری نسبت به A17 Pro مصرف می‌کند. این سخت‌افزار تنها برای Apple Intelligence نیست، بلکه ویژگی‌های پیچیده عکاسی جدید در دوربین‌های آیفون 16 پرو را نیز بهبود می‌بخشد.

استراتژی پیشین اپل مبنی بر استفاده از تراشه‌های سال قبل در مدل‌های آیفون و آیفون پلاس منطقی بود، زیرا این دستگاه‌ها به پردازش پیچیده دوربین مدل‌های Pro که برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده بودند، نیاز نداشتند. اپل می‌توانست با این رویکرد هزینه‌های تولید را کاهش دهد و همزمان تجربه کاربری خوبی را برای دارندگان آیفون با تراشه‌های قدیمی‌تر فراهم آورد.

اما با تمرکز جدید اپل بر Apple Intelligence، دیدن به‌روزرسانی‌های مشخصات در کل خانواده آیفون دور از انتظار نیست. و حتی اگر از پیشنهادات هوش مصنوعی اپل (که به آن هوش مصنوعی نمی‌گویند) هیجان‌زده نباشید، داشتن حافظه RAM بیشتر در خط تولید اصلی آیفون مزیتی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا