آموزشهوش مصنوعی

هر آنچه در مورد مدل جدید OpenAI O1 باید بدانیم

علی‌رغم ماه‌ها شایعه پیرامون توسعه‌اش، انتشار ناگهانی پروژه توت فرنگی OpenAI در هفته گذشته بسیاری را شگفت‌زده کرد، زیرا بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که این مدل دست‌کم تا چند هفته دیگر، اگر نه تا اواخر پاییز، آماده انتشار نخواهد بود. مدل جدید o1-preview و نسخه کوچک‌تر آن، o1-mini، هم‌اکنون برای استفاده و ارزیابی در دسترس قرار دارند و روش دسترسی به آن‌ها در ادامه آورده شده است.

o1 چیست؟

OpenAI هدف خود برای دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) را پنهان نکرده و پروژه Strawberry، که اکنون با نام “o1” شناخته می‌شود، گام بعدی این شرکت به سمت این هدف است. طبق اعلام OpenAI، این اولین مدل در خط جدید مدل‌های “استدلال” است که “طراحی شده‌اند تا زمان بیشتری را قبل از پاسخ دادن صرف فکر کردن کنند”.

این استراتژی به مدل امکان می‌دهد تا در وظایف پیچیده استدلال کند و مسائل دشوارتری را نسبت به مدل‌های قبلی در زمینه‌های علمی، برنامه‌ نویسی و ریاضیات حل کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مدل‌ها به شیوه‌ای مشابه انسان استدلال می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند تا “فرایند تفکر خود را اصلاح کنند، استراتژی‌های مختلف را امتحان کنند و اشتباهات خود را تشخیص دهند”، زیرا از طریق آموزش تجربه کسب می‌کنند.

به گفته OpenAI، مدل o1-preview در سطح دانشجویان دکتری در رشته‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی عمل می‌کند و در آزمون‌های معیار در این موضوعات به طور مشابه عمل می‌کند. o1 همچنین در برنامه‌نویسی و مسائل ریاضی مهارت دارد و در آزمون مقدماتی المپیاد ریاضی بین‌المللی (IMO) که در آن GPT-4o تنها 13 درصد امتیاز کسب کرده بود، 83 درصد امتیاز کسب کرد و در رقابت‌های Codeforces در برابر رقبای انسانی به صدک 89 رسید.

o1-mini نسخه‌ای سبک‌تر از مدل استاندارد o1-preview است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که عملکرد آن 80 درصد کمتر از نسخه بزرگتر است و به ویژه در تجزیه و تحلیل برنامه‌نویسی و وظایف تولیدی مهارت دارد.

آیا o1-preview در دسترس است؟

بله، مدل‌های o1-preview در 12 سپتامبر برای مشترکین ChatGPT Plus و Teams عرضه شدند. کاربران سازمانی و آموزشی در ابتدای هفته آینده دسترسی خواهند داشت.

o1 چقدر در برابر بازیگران بد ایمن است؟

به نظر می‌رسد که بسیار ایمن است. گزارش‌ها حاکی از آن است که OpenAI یک برنامه آموزشی ایمنی کاملاً جدید را توسعه داده که از قابلیت‌های استدلال افزایش یافته مدل برای پایبندی بهتر به دستورالعمل‌های ایمنی استفاده می‌کند. این شرکت اشاره کرده که در آزمایش‌ها، جایی که GPT-4o امتیاز 22 از 100 را در مقاومت در برابر تلاش‌های فرار از زندان کسب کرده بود، مدل جدید o1 امتیاز 84 را کسب کرده است.

چگونه به o1-preview دسترسی پیدا کنم؟

مانند دیگر ویژگی‌های نوین هوش مصنوعی، نسخه پیش‌نمایش O1 جدید فعلاً تنها برای اعضای پرداخت‌کننده در دسترس است. اگر علاقه‌مند به امتحان آن هستید، باید اشتراک Plus با هزینه 20 دلار در ماه را خریداری کنید. کافی است روی دکمه رادیویی برنامه ارتقاء در پایین صفحه ناوبری سمت چپ کلیک کرده و دستورالعمل‌های روی صفحه را برای وارد کردن جزئیات پرداخت دنبال نمایید.

پس از فعال‌سازی اشتراکتان، می‌توانید بین گزینه‌های o1-preview یا o1-mini در انتخابگر مدل در سمت چپ صفحه اصلی ChatGPT انتخاب کنید. لازم به ذکر است که دسترسی محدود بوده و حتی برای اعضای پرداخت‌کننده، با محدودیت 30 پیام هفتگی برای o1-preview و 50 پیام برای o1-mini می‌باشد. OpenAI اعلام کرده است که در نهایت، o1-mini را برای کاربران رایگان نیز در دسترس قرار خواهد داد، هرچند هنوز تاریخی برای این امر مشخص نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا