رپورتاژ آگهی

اهمیت استفاده از لنز مناسب در زمان عکاسی

عکاسی نیازمند ترکیبی از خلاقیت، دانش فنی و تجهیزات مناسب است. در این میان، انتخاب لنز مناسب عکاسی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت نهایی تصاویر است. لنزها بر وضوح و شفافیت عکس‌ها و بر نحوه نمایش سوژه و عمق میدان اثرگذار هستند. انتخاب یک لنز مناسب مانند لنز دوربین سیگما می‌تواند تجربه عکاسی را بهبود بخشد و به خلق تصاویر بی‌نظیر کمک کند.

آشنایی با انواع مختلف لنز مناسب عکاسی

عکاسی هنری به‌ظاهر ساده اما پیچیده است. از لرزش‌گیر موبایل هنگام عکاسی تا لنز‌های پیشرفته و حرفه‌ای همگی برای دستیابی به سطوح پیچیده این هنر لازم هستند. شما بدون شناخت ابزارهای لازم برای عکاسی نمی‌توانید به‌عنوان یک حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنید و چه ابزاری می‌تواند مهم‌تر از لنزهای عکاسی باشد! تنها با شناخت لنز مناسب عکاسی است که می‌توانید یاد بگیرید برای هر موقعیت و سوژه چه لنزی مناسب است.

لنز زوم

لنزهای زوم یکی از رایج‌ترین انواع لنزهایی هستند که ممکن است در تجهیزات عکاسی خود به آن نیاز داشته باشید. این لنزها طیف وسیعی از گزینه‌ها را چه در حال عکاسی از افراد در فضای باز یا از حیوانات وحشی در ساوانای آفریقا باشید در اختیار شما قرار می‌دهند. لنزهای زوم به‌طرز باورنکردنی چندکاره هستند و محبوب‌ترین آن‌ها لنز 70-200 میلی‌متر است که توسط عکاسان عروسی استفاده می‌شود. لنزهای زوم دارای فاصله کانونی متغیر هستند. بنابراین، با لنز 70-200 میلی‌متر می‌توانید فاصله کانونی را از 70 میلی‌متر به 200 میلی‌متر تغییر دهید.

لنز پرایم

لنزهای پرایم طراحی کلاسیکی دارند که از زمان اختراع دوربین‌ وجود داشته‌اند. لنزهای پرایم دارای یک فاصله کانونی ثابت هستند؛ به این معنی که نمی‌توانید فاصله کانونی را افزایش یا کاهش دهید. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها برخلاف لنزهای زوم که می‌توانند در موارد متعدد مورداستفاده قرار گیرند، برای یک نوع خاص از عکاسی بهینه شده‌اند. بنابراین باید بررسی کنید آیا این لنزها، لنز مناسب عکاسی برای سوژه و میدان موردنظر شما هستند یا خیر.

از طرفی، لنزهای پرایم معمولا تصاویر بهتری نسبت به لنزهای زوم ارائه می‌دهند. برای مثال، لنز 50 میلی‌متر پرایم که به‌عنوان “Nifty Fifty” نیز شناخته می‌شود، برای پرتره‌ها ایده‌آل است زیرا فاصله کانونی آن به فاصله چشم انسان بسیار نزدیک است. لنز 35 میلی‌متر پرایم نیز معمولا برای عکاسان مناظر مناسب‌تر است.

لنز تله‌فوتو

اگر لنز زوم استاندارد برای نیازهای شما به‌اندازه کافی قوی نیست، مرحله بعدی انتخاب لنز مناسب عکاسی، استفاده از لنز تله‌فوتو است. این لنزهای بزرگ می‌توانند از 100 میلی‌متر تا 600 میلی‌متر و گاهی بیشتر باشند. لنزهای تله‌فوتو بزرگ هستند و ممکن است نیاز به استفاده از سه‌پایه برای پشتیبانی داشته باشند که آن‌ها را به‌اندازه لنز زوم استاندارد کاربردی نمی‌کند. اگر شما یک عکاس حرفه‌ای حیات‌وحش، عکاس ورزشی یا عکاس شب و ستارگان هستید، لنز تله‌فوتو گزینه مناسبی است.

لنز دوربین

لنز واید

لنزهای واید دارای یک میدان دید گسترده‌تر هستند که به شما امکان می‌دهد صحنه بیشتری را نسبت به لنز زوم در یک عکس بگیرید. به همین دلیل، لنزهای واید، لنز مناسب عکاسی برای مناظر هستند، زیرا بیشتر چشم‌انداز را ثبت می‌کنند و تصویری روشن‌تر ایجاد می‌کنند. آن‌ها همچنین برای عکاسی از معماری بسیار مناسب هستند، زیرا می‌توانید کل ساختمان را در قاب خود ثبت کنید. لنزهای واید معمولا دارای فاصله کانونی 16 میلی‌متر تا 35 میلی‌متر هستند.

لنز فیش‌آی (چشم‌ماهی)

اگر نیاز به ثبت یک میدان دید وسیع‌ دارید، باید روی لنز فیش‌آی سرمایه‌گذاری کنید. این لنزها اثری مشابه تصاویر GoPro ایجاد می‌کنند. لنز فیش‌آی در واقع یک لنز اولترا واید است که میدان دید بسیار گسترده‌ای را فراهم می‌کند. این لنزها بیشتر تخصصی هستند و لازم نیست تمام عکاسان آن را تهیه کنند. آن‌ها زمانی مفید هستند که در داخل ساختمان یا برای کارهای طراحی از دوربین استفاده شوند. یک لنز اولترا واید می‌تواند دارای فاصله کانونی تنها 8 میلی‌متر باشد.

چگونه از لنزهای دوربین عکاسی خود مراقبت کنیم؟

حال شما انواع مختلف لنز مناسب عکاسی را شناخته‌اید، به اهمیت لنز در ثبت یک تصویر حرفه‌ای واقف شده‌اید و با یک مسئله جدید روبه‌رو می‌شوید که چگونه از این لنز مراقبت کنید. آسیب رسیدن به لنز به‌معنای آسیب رسیدن به پروسه ثبت یک لحظه خاص و نتیجه نهایی است. یک لنز خراب به‌اندازه یک لنز نامناسب به عکس شما آسیب وارد می‌کند. یکی از ابعاد استفاده از لنز مناسب عکاسی، استفاده از لنزهای سالم است. انتخاب لنز مناسب و داشتن لنز سالم دو روی یک سکه‌ هستند. در این مرحله لازم است تا موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

گردوغبار در لنز

گردوغبار از طرق مختلفی به داخل لنز نفوذ می‌کند و شایع‌ترین دلیل آلودگی لنزها است. به‌دلیل نیاز به فوکوس، تغییر دیافراگم و موارد مشابه، لنزها نمی‌توانند به‌طور کامل مهروموم شوند. حتی در لنزهایی که به‌خوبی مهروموم شده‌اند نیز گردوغبار به‌مرورزمان نفوذ می‌کند. این گردوغبار شامل ذرات خاک، زباله، رنگ پوسته شده یا حتی موهای موجود در محیط است که بین عناصر شیشه‌ای لنز قرار می‌گیرد.

قارچ لنز

قارچ لنز ترکیبی از گردوغبار و رطوبتی است که بین اجزای شیشه‌ای به دام افتاده است. این ترکیب محیط مناسبی برای رشد قارچ فراهم می‌کند و قارچ به‌آرامی روی لنز گسترش می‌یابد. در نهایت، حتی اگر قارچ از روی لنز پاک شود، می‌تواند به پوشش لنز آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. یک لنز مناسب عکاسی باید عاری از قارچ و گردوغبار باشد.

لنز دوربین دیدنگار

جدایی لنز

جدایی لنز ناشی از تحلیل رفتن چسب‌های مورداستفاده در ساخت لنز است. برخی از عناصر لنز به‌وسیله چسب‌های خاصی به یکدیگر متصل می‌شوند که معمولا قابل مشاهده نیستند. اما زمانی که این عناصر از یکدیگر جدا می‌شوند، چسب باعث تغییر در نحوه بازتاب نور از لنز می‌شود و اغلب الگویی رنگین‌کمانی مانند روغن روی آب را روی لنز ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

شما علاوه‌بر این‌که لازم است اقدام به خرید باکیفیت‌ترین دوربین عکاسی از فروشگاه‌های حرفه‌ای کنید، لازم است تا لنز مناسب عکاسی را نیز برای دوربین خود تهیه کنید. لنزها یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت نهایی تصاویر دوربین عکاسی هستند و یک انتخاب اشتباه می‌تواند تمامی زحمات شما را در خلق یک عکس هنری نابود کند. با شناخت انواع مختلف لنز، به‌راحتی لنز مناسب خود را با کم‌ترین زحمت خریداری کنید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا