بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی A06

در حالی که بسیاری از جدیدترین و بهترین سری گلکسی S سامسونگ شگفت‌زده می‌شوند، برای بسیاری دیگر، این دستگاه‌های پرچم‌دار یا دست‌نیافتنی هستند یا کاملاً غیرضروری به نظر می‌رسند. با نگاهی به آمار فروش، به سرعت مشخص می‌شود که سری A سامسونگ از سری S فروش بیشتری داشته است. امروز، ارزان‌ترین گوشی هوشمند سری A، گلکسی A06 جدید را بررسی می‌کنیم.

این مدل نسبت به گلکسی A05 سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. نباید آن را با گلکسی A05s اشتباه گرفت که یک دستگاه بسیار پیشرفته‌تر است. گلکسی A06 همچنان دارای بدنه پلاستیکی بدون محافظت رسمی، صفحه نمایش 6.7 اینچی LCD، چیپست مدیاتک است.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A06 را می‌توان به عنوان یک طراحی کلی ساده و بی‌پیرایه توصیف کرد. این گوشی بسیار شبیه به مدل گلکسی A05 سال قبل است، با این تفاوت که سامسونگ طراحی آن را برای سال 2024 کمی به‌روزرسانی کرده است. بخش بارز آن دکمه‌های سمت راست است که بر روی بخش برجسته‌ای از قاب قرار گرفته‌اند. این ویژگی کاملاً نشان‌دهنده زیبایی‌شناسی مورد نظر سامسونگ در حال حاضر است و هماهنگی خوبی با خانواده دستگاه‌های این شرکت دارد.

از نظر طراحی، چیز دیگری برای بحث وجود ندارد. گلکسی A06 دارای گوشه‌های گرد و برآمدگی‌های بسیار کم در قاب میانی است که هر دو برای دست‌زدن و احساس در دست بسیار مناسب هستند. این گوشی بسیار سبک است و وزن آن 195 گرم می‌باشد. توزیع وزن آن بسیار عالی و متعادل است و نه سنگینی بیش از حد در بالا و نه در پایین دارد. هرچند که این گوشی عمدتاً از پلاستیک ساخته شده است، اما بسیار محکم به نظر می‌رسد و تقریباً هیچ انعطاف‌پذیری در شاسی آن دیده نمی‌شود و به طور شگفت‌آوری، هیچ فضای خالی نیز وجود ندارد.

در مورد متریال به کار رفته، پشت گوشی کمی بافت دارد و با الگوی راه‌راه عمودی طراحی شده است. نه ظاهر بدی دارد و نه احساس ناخوشایندی به دست می‌دهد، اما ویژگی خاصی نیز ندارد، بنابراین می‌توان نسبت به آن بی‌طرف بود. گلکسی A06 در سه رنگ آبی، سفید و طلایی که نسخه‌ای است که ما داریم، موجود است. نسخه ما حداقل برای چشم کمی ضخیم به نظر می‌رسد، اما می‌توانیم تصور کنیم که چطور می‌تواند برای برخی افراد جذاب باشد. دو رنگ دیگر احتمالاً بسیار ظریف‌تر هستند.

در جلوی دستگاه، شیشه‌ به کار رفته است. سامسونگ به طور دقیق نوع شیشه را مشخص نکرده، اما احتمالاً از نوع تقویت شده است. به هر حال، این شیشه قطعاً از پلاستیک ساده که به راحتی خراش می‌خورد، بهتر است. البته، پلاستیک به اندازه شیشه یا فلز برجسته نیست، اما نه مانند شیشه به راحتی می‌شکند و نه مانند فلز خم می‌شود. علاوه بر این، با وجود سبک بودن، از نظر ساختاری بسیار محکم و مقاوم است.

همچنین باید اشاره کرد که نه روکش تقلیدی برس خورده روی قاب میانی و نه پلاستیک بافت‌دار روی پنل پشتی، گرد و غبار و کثیفی زیادی جذب نمی‌کنند. نگهداری و تمیز کردن گلکسی A06 نسبتاً آسان است. بیایید نگاهی اجمالی به کنترل‌های Galaxy A06 بیندازیم. همانطور که قبلاً ذکر شد، دکمه‌ها در سمت راست، در یک “جزیره” کوچک در قاب میانی قرار دارند. جدیدترین حسگر اثر انگشت امسال در دکمه پاور تعبیه شده که این حسگر از نوع خازنی استاندارد است و تا این مرحله تقریباً به بلوغ رسیده است.

تنظیم‌کننده ولوم صدا کلیکی و با بازخورد لمسی و پایداری خوبی است. سمت چپ گلکسی A06 عمدتاً خالی می‌باشد، به جز سینی سیم‌کارت/میکرو اس‌دی که نسبتاً بزرگ است، زیرا دارای دو اسلات نانو سیم‌کارت و یک میکرو اس‌دی اختصاصی است. بالای گوشی فاقد میکروفون ثانویه برای حذف نویز است. قسمت پایین شامل دهانه‌ای برای تنها بلندگوی گلکسی A06، میکروفون اصلی، درگاه Type-C و جک صوتی 3.5 میلی‌متری است.

گلکسی A06 از جلو با بریدگی دوربین سلفی قطره‌ای و حاشیه‌های نسبتاً بزرگ، بدون اشتباه قابل شناسایی است. به نظر می‌رسد که سامسونگ حاشیه‌های این گوشی را نسبت به مدل سال گذشته کمی کاهش داده است. نسبت صفحه‌ به بدنه در گلکسی A06، حدود 83.8 درصد است، در حالی که در گلکسی A05 سال گذشته، 82.1 درصد بود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی A06 چیزی فراتر از معمول نیست و به اندازه‌ای ساده بوده که امروزه متداول شده است. این یک LCD PLS ساده با رزولوشن پایه‌ای 720 در 1600 پیکسل بوده و تنها دارای نرخ تازه‌سازی 60 هرتز است. پنل مورد نظر همچنین از روشنایی خیره‌کننده‌ای برخوردار نیست. در آزمایش‌ها، حداکثر 564 نیت روشنایی را ثبت شد که با افزایش کامل نوار لغزنده روشنایی به دست آمد.

گلکسی A06 فاقد هرگونه حالت خودکار برای تنظیم روشنایی است، اما دارای حداقل یک سنسور نور محیطی است که روشنایی صفحه نمایش را به خوبی تنظیم می‌کند. حداقل روشنایی 7 نیت در نقطه سفید اندازه‌گیری شده که ایده‌آل نیست و صفحه نمایش نمی‌تواند به شدت کم نور شود. در صفحه های سیاه، مقداری نشت نور خفیف وجود دارد، اما بیش از حد نیست. کنتراست نسبتاً خوبی با نسبت تقریبی 1484:1 دارد.

از دیدگاه بصری، نمایشگر گلکسی A06 به نظر ناامیدکننده می‌رسد. بیش از حد بازتابنده است و با روشنایی نسبتاً پایین در حداکثر تنظیمات، ترکیب می‌شود. نرخ پاسخگویی پیکسل‌ها نیز بسیار ضعیف است و شبح‌زدگی زیادی روی صفحه دیده می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود، گلکسی A06 از HDR پشتیبانی نمی‌کند و قابلیت رمزگشایی HDR را نیز ندارد. اما نکته مثبت این است که این تلفن دارای بالاترین سطح گواهینامه Widevine L1 DRM است، که البته ضروری نیست، زیرا حتی بدون آن، سرویس‌های استریم مانند Netflix به پخش محتوای HD و اشباع وضوح صفحه نمایش می‌پردازند.

عمر باتری

باتری‌های 5000 میلی‌آمپر ساعتی امروزه به یک استاندارد تبدیل شده‌اند، دقیقاً همان چیزی که گلکسی A06 داراست. این تلفن در آزمایش ما به مدت 13:50 ساعت استفاده فعال را کسب کرد. گلکسی A06 در بخش تماس‌های صوتی تست عملکرد خوبی داشت، که ارزشمند است. متأسفانه، در تست شارژ گلکسی A06 با مشکلی روبرو شد.

آزمایش را با دو شارژر 25 واتی متفاوت سامسونگ و یک شارژر خوب 65 واتی شخص ثالث با پشتیبانی از SFC انجام دادیم. بدون توجه به انتخاب شارژر، واحد بررسی از شارژ بیش از 2 وات خودداری کرد. نکته عجیب این بود که تلفن شارژر را به عنوان “شارژ فوق‌العاده سریع” تشخیص داد و با حلقه شارژ آبی رنگ نمایش داده شد، اما در واقع هیچ‌گاه از وات استفاده نکرد.

تقریباً مطمئنیم که با یک واحد معیوب روبرو هستیم که نباید تجربه شما باشد. انتظار می‌رود که گلکسی A06 سرعت شارژی مشابه گلکسی A05s داشته باشد. باید بتواند در 15 دقیقه از حالت خاموش به حدود 25 درصد، در 30 دقیقه به 43 درصد برسد و شارژ کامل حدود 1:30 ساعت طول بکشد.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A06 از رابط کاربری One UI 6.1 بر روی آخرین نسخه اندروید 14 بهره می‌برد. این نسخه، جدیدترین نسخه‌ی One UI است که توسط شرکت کره‌ای عرضه شده و همان نسخه‌ای است که بر روی پرچمداران سری S24 اجرا می‌شود (هرچند با برخی تفاوت‌ها). در صورت تعجب، باید گفت که قابلیت گلکسی AI سامسونگ در A06 موجود نیست.

این قابلیت بیشتر به دستگاه‌های پرچمدار اختصاص دارد، اگرچه سامسونگ به تازگی دامنه‌ی این ویژگی‌ها را اندکی گسترش داده است، اما نه به اندازه‌ی A06. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که فقط برای پرچمداران سامسونگ در نظر گرفته شده، پشتیبانی نرم‌افزاری شگفت‌انگیز هفت ساله است. گلکسی A06 به دو به‌روزرسانی اصلی اندروید در آینده و چهار سال وصله‌های امنیتی محدود خواهد شد. این مدت زمان، پنجره‌ی پشتیبانی استاندارد سامسونگ است.

برخی از نوآوری‌های برجسته‌ی One UI 6 شامل پنل سریع بازطراحی شده، بهبود تجسم اعلان‌ها، اپلیکیشن دوربین بهینه‌سازی شده، و ابزارهای ویرایش و گالری پیشرفته‌تر می شود. گلکسی A06 از یک نسخه‌ی کامل One UI 6.1 بهره‌مند است و کاربران تجربه‌ی کاربری مشابه و حتی بیشتر ویژگی‌های سری گلکسی S را دریافت خواهند کرد.

خبر خوب برای کاربران گلکسی این است که فهرست ویژگی‌های نرم‌افزاری اختصاصی پرچمداران در سال‌های اخیر کاهش یافته و در حال حاضر شامل موارد خاصی مانند Samsung DeX می‌شود. سایر ویژگی‌ها شامل موارد معمول رابط کاربری هستند.

عملکرد و راندمان

واقع‌بینانه، کسی از یک دستگاه مقرون‌به‌صرفه مانند گلکسی A06 انتظار عملکرد بالایی ندارد. سامسونگ تصمیم گرفته به جای استفاده از یکی از تراشه‌های خود، از چیپ مدیاتک برای A06 استفاده کند. این تراشه، هلیو G85 است که یک قطعه 12 نانومتری بسیار پایه‌ای محسوب می‌شود. Helio G85 دارای پیکربندی پردازشی هشت هسته‌ای نسبتاً ساده‌ای است که شامل دو هسته Cortex-A75 با فرکانس تا 2.0 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس تا 1.8 گیگاهرتز می‌باشد.

پردازنده گرافیکی آن‌بورد نیز بسیار محدود است و از یک واحد Mali-G52 دو هسته‌ای بهره می برد. گلکسی A06 تنها در قدرت پردازشی CPU و GPU محدود نیست، بلکه در بخش حافظه نیز دچار کمبود است. در بیشتر نسخه‌های گلکسی A06، تنها 4 گیگابایت رم ارائه می‌شود. گرچه نسخه‌ای با 6 گیگابایت رم نیز وجود دارد، اما مشخص نیست که آیا از نظر قیمتی منطقی باشد یا خیر.

در نسخه پایه، گلکسی A06 فقط با 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود که نیازمند افزایش حافظه است. نکته مثبت این است که یک اسلات کارت microSD اختصاصی برای افزایش فضای ذخیره‌سازی وجود دارد. با این حال، احتمالاً بهتر است نوع 128 گیگابایتی را برای آمادگی بیشتر در آینده انتخاب کرد. متأسفانه، حافظه از نوع eMMC 5.1 است که برای استانداردهای امروزی بسیار کند می‌باشد و قطعاً بر روانی و پاسخگویی کلی تجربه کاربری تأثیر منفی می‌گذارد.

تراشه Helio G85 در گلکسی A06 عملکرد پردازشی ناامید کننده‌ای دارد. چیپست اسنپدراگون 680 4G در گلکسی A05s ممکن است از نظر پردازشی قابل مقایسه باشد و Helio G88 نیز بسیار دور از دسترس نیست. با این حال، تقریباً هر پردازنده‌ای در رده قیمتی گلکسی A06 بهتر عمل می‌کند. دست کم، پردازنده گرافیکی Mali-G52MC2 در گلکسی A06 از نظر عملکرد خام در رده قیمتی خود تا حدودی قابل تقدیر است.

این پردازنده گرافیکی با پردازنده‌های Adreno پایه‌ای مانند 610 و 613 رقابت می‌کند. این به آن معنا نیست که عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای دریافت می‌کنید، اما گلکسی A06 با رزولوشن HD خود، کار را به خوبی انجام می‌دهد، که برای GPU کمی راحت‌تر است. از نظر عملی، عملکرد گلکسی A06 چشمگیر نیست. رابط کاربری گاهی اوقات کند و حتی کندتر می‌شود و به نظر نمی‌رسد که با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آینده بهبود یابد. تجربه کاربری حتی تازه از جعبه نیز ایده‌آل نیست. ترکیبی از چیپست متوسط، رم زیاد و حافظه بسیار کند به خوبی کار نمی‌کند.

کیفیت دوربین

سامسونگ در بخش دوربین تغییرات چشمگیری ایجاد نکرده است. گلکسی A06 همچنان دو دوربین در پشت داشته که تنها یکی از آنها، دوربین 50 مگاپیکسلی، به طور موثر قابل استفاده است. دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی نیز به عنوان مکمل وجود دارد. دوربین اصلی، یک واحد 50 مگاپیکسلی ایزوسل JN1 است که عموماً با نام JN1 شناخته می‌شود.

این سنسور از نظر اندازه خاصی بزرگ نیست، به ویژه در مقایسه با سنسورهایی مانند ایزوسل S5KGN8 سامسونگ که در برخی از مدل‌های بالارده این شرکت به کار رفته است. دوربین دارای فوکوس خودکار تشخیص فاز است، اما این تقریباً تنها ویژگی اضافی آن می باشد. OIS وجود ندارد و ضبط ویدیو به 1080p محدود است، که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل محدودیت‌های تراشه باشد تا محدودیت‌های سنسور.

برنامه دوربین همانی است که در دیگر گوشی‌های سامسونگ مشاهده می‌شود. حالت Pro تنها در دوربین اصلی قابل دسترسی است، در حالی که حالت شب در هر دو دوربین اصلی و سلفی قابل استفاده است. دوربین اصلی گلکسی A06 به طور پیش‌فرض تصاویری با کیفیت 12.5 مگاپیکسلی می‌گیرد که قابل قبول هستند اما بسیار چشمگیر نیستند. تصاویر دارای جزئیات مناسبی هستند، اما رنگ‌ها ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند.

کنتراست در گلکسی A06 عالی نیست و محدوده دینامیکی نیز کم است. نویز بسیار کمی، به ویژه در سطوح یکدست، وجود دارد. گلکسی A06 در کنترل رنگ پوست و چهره عملکرد خوبی ندارد. به ندرت می‌توانید تصاویر چهره‌ای با کیفیت بالا دریافت کنید، حتی اگر نور کافی باشد. تشخیص و تفکیک سوژه در عکس‌های پرتره متوسط است، اما دستگاه اغلب برای تولید تصاویر واضح و متمرکز تلاش می‌کند.

شما می‌توانید گلکسی A06 را تنظیم کنید تا در حالت 50 مگاپیکسلی عکس بگیرد. این کار برای اکثر گوشی‌ها معمول نیست، اما تصاویر 50 مگاپیکسلی در این مورد به طور قابل توجهی بهتر هستند. آن‌ها شفاف‌تر، با جزئیات دقیق‌تر و تمیزتر هستند. اگر می‌توانید با اندازه بزرگتر فایل‌ها کنار بیایید، بهتر است در حالت 50 مگاپیکسلی عکس بگیرید.

گلکسی A06 فاقد دوربین تله‌فوتو اختصاصی است، اما همچنان می‌تواند با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی خود زوم دیجیتال انجام دهد. در رابط کاربری دوربین، یک گزینه زوم 2 برابری وجود دارد. در حالت 2x، تصاویر کمی نرم و تار به نظر می‌رسند. اگر نیازی به زوم ندارید، بهتر است از استفاده از آن خودداری کنید. عملکرد گلکسی A06 در نور کم ضعیف است. جزئیات مناسبی دارد، اما نویز و نرمی زیادی در تمام فریم وجود دارد و دستگاه در تمرکز دچار مشکل است.

گلکسی A06 دارای حالت شب اختصاصی است که باید به صورت دستی فعال شود، زیرا دستگاه به طور خودکار این کار را انجام نمی‌دهد. استفاده از حالت شب به طور قابل ملاحظه‌ای به بهبود کیفیت کمک می‌کند و بیشتر نویز را از بین می‌برد که قابل تقدیر است. هر دو دوربین اصلی و سلفی گلکسی A06 ویدیوها را با وضوح 1080p ضبط می‌کنند. ویدیوها با استفاده از کدک h.264/AVC با نرخ بیت تقریبی 20 مگابیت بر ثانیه و صدای AAC 48 کیلوهرتز در فرمت MP4 ضبط می‌شوند.

جمع بندی

گلکسی A06 به طور کلی موجب ناامیدی ما شد. انتظار می‌رفت که سامسونگ حداقل برای بهبود بودجه‌اش در سال جاری تلاش کند، اما در عوض، ما عملاً همان بسته سخت‌افزاری مشابه گلکسی A05 سال گذشته را دریافت کردیم که حتی یک سال پیش هم چندان چشمگیر نبود. صفحه نمایش PLS LCD به ویژه موجب ناامیدی ما شد. با اندازه‌ای 6.7 اینچی، قطعاً بزرگ است تا راحت باشد، اما این تنها ویژگی مثبت آن است.

رزولوشن HD آن خصوصاً واضح نیست، اما می‌توانیم از آن صرف‌نظر کنیم. زندگی با سطح متوسط روشنایی حداکثری دشوارتر است، و همچنین این واقعیت که پنل بسیار کند بوده و دارای شبح‌زدگی و لکه‌های فراوانی است. گلکسی A06 همچنین یک اسپیکر نسبتاً معمولی را ارائه می‌دهد. هیچ محافظتی در برابر نفوذ ندارد، اگرچه ما از کیفیت ساخت پلاستیکی کلی آن راضی هستیم.

تراشه مدیاتک نیز به سختی به اندازه کافی برای تقویت تجربه One UI کافی است. تجربه دوربین ارائه شده توسط گلکسی A06 برای این کلاس خوب است اما تا حد زیادی چشمگیر نیست. با در نظر گرفتن همه موارد، نکات منفی یا بهتر بگوییم کمبودها در این لیست بسیار بیشتر از موارد مثبت است. احتمالاً از گلکسی A06 دوری می‌کنیم. اگر به تجربه سامسونگ علاقه دارید، ما شما را به سمت A15 یا بهتر از آن A25 هدایت می کنیم.

مزایا

  • ساختار پلاستیکی سبک و در عین حال به طرز شگفت انگیزی جامد
  • افزودن حسگر اثر انگشت جدید با عملکردی سریع و دقیق
  • عمر باتری قابل قبول
  • گیرنده رادیو FM و سنسور مجاورت سخت افزاری روی برد

معایب

  • بدون شارژر در جعبه خرده فروشی
  • وضوح و روشنایی پایین صفحه نمایش
  • اسپیکر تکی با شلیک پایین
  • بدون NFC و لیست کوتاهی از سنسورهای آنبرد
  • عملکرد پایین در رابط کاربری به دلیل چیپست متوسط ​​و فضای eMMC
  • کیفیت عکس متوسط ​​و کیفیت فیلم ضعیف
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا