بررسیگجت و پوشیدنی

بررسی اپل ایرپادز 4

اپل با بازطراحی ایرپادز استاندارد، دو مدل جدید را معرفی کرد. ظاهراً شباهت‌هایی دارند و ویژگی‌های مشترکی به اشتراک می‌گذارند، اما مهم‌ترین تفاوت در نسل جدید، افزودن قابلیت حذف نویز فعال (ANC) با هزینه‌ی اضافی است. گزینه‌ی ایرپادز پرو با ANC به قیمت 179 دلار از لحاظ راحتی مزایای بیشتری دارد، اما بهبودهای قابل توجهی نیز در ایرپادز 4 با قیمت 129 دلار اعمال شده است.

اپل قدرت بیشتری به ایرپادهای سطح پایه خود بخشیده است، در حالی که یک گزینه میان‌رده بین آنها و گران‌ترین هدفون‌های خود ارائه داده است. با این حال، انتخاب ایرپادز به ترجیح شما بین طراحی باز یا بسته بستگی دارد. در ادامه به بررسی هدفون اپل ایرپادز 4 می پردازیم.

طراحی و کیفیت

یک تفاوت کلیدی بین ایرپادز 4 و نسخه‌های قبلی ایرپادز استاندارد اپل، شکل بدنه‌ای است که درون گوش قرار می‌گیرد. این شرکت اعلام کرده که با تجزیه و تحلیل هزاران شکل گوش و بیش از 50 میلیون نقطه داده حاصل از مدل‌سازی سه‌بعدی، منحنی‌های این مجموعه جدید از ایرپادها را بهبود بخشیده است. به طور خاص، اپل لبه‌های پایینی را تنظیم و عرض کلی را کاهش داده تا تناسبی امن‌تر و راحت‌تر برای تعداد بیشتری از افراد فراهم آورد.

همچنین، این شرکت تراشه H2 را در داخل ساقه‌ها جای داده که به طراحی فشرده‌تر و بهبود جریان هوا و آکوستیک کمک می‌کند. شکل بهبود یافته باعث شده تا این ایرپادها برای گوش هرکسی مناسب‌تر باشد. ایرپادز 4 راحت‌تر است و بهتر از نسل قبلی در گوش باقی می‌ماند. روی بدنه ایرپادز 4 یک حسگر فورس تعبیه شده است. در هر دو مدل، می‌توانید از این حسگر برای کنترل موسیقی، پاسخ به تماس‌ها و فراخوانی Siri استفاده کنید.

دسترسی به دستیار صوتی اپل نیز در هر دو مدل فراهم است. در مدل ANC، با فشار طولانی‌تر بر روی ساقه، می‌توانید بین حالت‌های کنترل نویز (ANC و شفافیت) جابجا شوید. اما آنچه در این مدل‌ها وجود ندارد، کنترل‌های تنظیم صدا است. در ایرپادز پرو 2، با قرار دادن انگشت بر روی ساقه می‌توانید میزان صدا را تغییر دهید، اما این قابلیت در ایرپادز 4 نیست.

اپل پیشنهاد کرده که برای تغییر صدا از سیری کمک بگیرید، از دکمه‌های آیفون استفاده کنید، نوار لغزنده را روی صفحه قفل بکشید یا به مرکز کنترل مراجعه کنید. همچنین، اگر در صفحه Now Playing هستید، می‌توانید از تاج دیجیتالی اپل واچ استفاده کنید. به طور کلی، این کارها می‌تواند مشکل‌ساز باشد. سیری گاهی اوقات کند عمل می‌کند و دسترسی به گوشی برای تنظیم صدا می‌تواند آزاردهنده باشد.

با نگاه به خود هدفون‌ها، تفاوتی بین دو نسخه ایرپادز 4 مشاهده نمی‌شود. اما با دقت به کیس آن‌ها، می‌توان تفاوت‌ها را تشخیص داد. مدل ANC دارای بلندگویی در قاب است که به قابلیت Find My با صدا کمک می‌کند، بنابراین حفره‌هایی در کنار درگاه USB-C قرار دارد. در هر دو مدل ایرپادز 4، چراغ نشانگر LED پنهان شده، بنابراین وقتی خاموش است، هیچ نقطه‌ای دیده نمی‌شود.

علاوه بر این، اپل دکمه بازگشت را برای جفت‌سازی و ریست کردن هدفون‌ها حذف کرده است. اکنون، با دو ضربه زدن نزدیک LED می‌توانید ایرپادز 4 را در حالت جفت‌سازی قرار دهید و با سه بار ضربه زدن (مجموعاً شش ضربه) می‌توانید دستگاه را ریست کنید.

قابلیت ها

تراشه H2 در ایرپادز پرو چندین ویژگی پیشرفته را در ایرپادز 4 فعال می‌کند. البته، برخی از این ویژگی‌ها تنها در مدل ANC موجود هستند، اما گزینه‌ای با قیمت 129 دلار نیز دارای امکانات مفید فراوانی است. در این مجموعه جدید سطح مبتدی، شما صدای فضایی شخصی‌سازی شده با ردیابی سر پویا را تجربه خواهید کرد (یک تجربه شنیداری همه‌جانبه که مخصوص شما طراحی شده است).

ویژگی‌های صوتی همچنین شامل صدای 48 کیلوهرتز با “کیفیت سینمایی” برای FaceTime و EQ تطبیقی می‌شود. همچنین، برای تماس‌ها، عایق صوتی جدیدی که توسط اپل معرفی شده، در محیط‌های کمتر از ایده‌آل، کمک بیشتری به شما می‌کند. ویژگی کلیدی دیگر، تعاملات سیری است که به شما اجازه می‌دهد تماس‌ها را قبول یا رد کنید، به پیام‌ها پاسخ دهید یا آن‌ها را نادیده بگیرید، و اعلان‌ها را مدیریت کنید.

تمام این کارها با حرکت دادن سر انجام می‌شود، بنابراین وقتی تمایل به صحبت ندارید یا نمی‌توانید به تلفن خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید این کارها را انجام دهید. البته، اگر ترجیح می‌دهید که کارها را به شیوه سنتی انجام دهید، همیشه می‌توانید آنها را خاموش کنید. ایرپادز 4 از قابلیت ANC پشتیبانی می‌کند و با قیمت 179 دلار، ویژگی‌هایی مانند صدای تطبیقی، آگاهی از مکالمه، شارژ بی‌سیم و حالت شفافیت را ارائه می‌دهد.

صدای تطبیقی در مواجهه با سر و صدای محیطی موقتی مانند صدای جریان آب مفید است، زیرا به طور خودکار تنظیمات صدا را برای حفظ کیفیت شنیداری تنظیم می‌کند. Conversation Awareness به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به برداشتن هدفون‌ها در چت‌های کوتاه شرکت کنید. گاهی اوقات این ویژگی حواس‌پرت‌کننده است و احساس می شود باید بلندتر صحبت کرد تا صدا به گوش طرف مقابل برسد.

لازم به ذکر است که حالت شفافیت و ANC با هم کار می‌کنند، بنابراین غیرمنتظره نیست که ویژگی شنیدن صدای محیط در ایرپادز 4 ارزان‌تر حذف شده است. در نهایت، بلندگوی موردی در مدل ANC برای ویژگی Find My مفید است و کیس ایرپادز 4 ANC فقط از نمای نزدیکی در Find My پشتیبانی می‌کند، نه از جستجوی دقیق که ایرپادز پرو 2 ارائه می‌دهد.

البته، عناصر اصلی دیگری نیز در خط تولید ایرپادز وجود دارند که به اینجا بازمی‌گردند. اشتراک‌گذاری صدا با فرد دیگری که از هدفون‌های اپل یا Beats استفاده می‌کند، ویژگی بسیار خوبی است و سوئیچ خودکار بین دستگاه‌های اپل در زمان تماس یا آغاز پخش موسیقی از مک بوک پرو به جای آیفون به خوبی عمل می کند. هر دو مدل ایرپادز 4 دارای استاندارد IP54 برای مقاومت در برابر گرد و غبار، عرق و آب هستند و همانند آن مدل، این محافظت شامل هدفون‌ها و کیس شارژ می‌شود.

کیفیت صوتی

اپل، ایرپادز 4 را با درایوری 11 میلی‌متری که دارای اعوجاج پایین و تقویت‌کننده‌ای با دامنه دینامیکی بالا بوده، تجهیز کرده است. این درایور با یک غشای جدید و آهنربای نوین ساخته شده و به طور کلی، دارای گشتاور بیشتری است. یکی از نکات مهم این است که اپل با هدایت مستقیم صدا به داخل گوش به جای قرار دادن آن در کنار، عملکرد صوتی بهتری را ارائه می‌دهد.

با این روش، شرکت انعکاس صدا را که بر وضوح کلی تأثیر می‌گذارد، کاهش داده است. ادعاهایی مانند “بیس غنی‌تر، صدای بلندتر و جداسازی بهتر ابزارها” در مقایسه با ایرپادز 3 صحیح هستند. نسبت به مدل قبلی، لحن پایین‌تری وجود دارد و سه‌بلندی‌های پانچ‌تر، صحنه صوتی را بازتر و فراگیرتر می‌کنند. پاسخ فرکانس بهبودیافته در محتوای Dolby Atmos (فیلم، موسیقی و تلویزیون) به خوبی نمایش داده می‌شود، اما ایرپادز 4 همچنین در آهنگ‌ها و ویدیوهای غیرمکانی نیز عملکرد بهتری دارد.

جداسازی سازها که در Infinite Health Tycho وعده داده شده بود، به وضوح قابل تشخیص است. به جای اینکه به نظر برسد که با هم شکسته شده‌اند، ترکیب‌ها به طور کامل لایه‌بندی شده و صدای اتمسفری مورد نظر هنرمند را بازسازی می‌کنند. عملکرد صوتی در هر دو مدل ایرپادز 4 یکسان است. همانطور که پیشتر ذکر شد، هر دو مجهز به صدای فضایی شخصی‌سازی شده با ردیابی سر پویا و EQ تطبیقی هستند. بنابراین، از نظر عملکرد صوتی پایه، هیچ تفاوتی بین این دو مدل وجود ندارد.

عملکرد ANC در ایرپادز 4

حذف فعال نویز در هدفون‌های با طراحی باز معمولاً بسیار مؤثر است. این فناوری به سختی می‌تواند تسکینی برای حواس‌پرتی‌هایی فراهم کند که ممکن است زمانی که گوش‌هایتان با نوک گوش بسته نشده‌اند، تجربه کنید. اپل اولین شرکتی نیست که این را امتحان می‌کند، اما به نظر می‌رسد اولین شرکتی است که راه حلی ارائه می‌دهد که واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند.

اپل برای تامین انرژی ANC در ایرپادز 4 از تراشه H2 و میکروفون‌های بسیار کم نویز ایرپادز پرو 2 استفاده می‌کند. هدف اصلی، کاهش نویز با فرکانس پایین است، به این معنا که شما بیشترین تأثیر را روی صداهایی مانند وزوز کابین هواپیما، سیستم‌های HVAC و ترافیک شهری مشاهده خواهید کرد. شرکت وعده داده است که با این سیستم، می‌توانید به موسیقی و سایر رسانه‌ها با صدای کمتر و بدون حواس‌پرتی یا کاهش کیفیت صدا در حالت ANC گوش دهید.

این، جادوی جهانی مانند WF-1000XM5 سونی و دیگر دستگاه‌هایی که گوش‌های شما را می‌بندند نیست و تقریباً به خوبی ایرپادز پرو 2 عمل نمی‌کند. اما در مورد هدفون‌هایی با طراحی باز، تفاوت زمانی که ANC فعال می‌شود، واقعاً قابل توجه است. ایرپادز 4 در مقابله با سر و صدای تلویزیون و صداهای انسانی تلاش می‌کند، اما در برابر مزاحمت‌های ثابت و پیوسته عملکرد خوبی دارد.

در مدل‌های مشابهی که از دیگر شرکت‌ها آزمایش شده، حذف نویز فعال تفاوت چشمگیری ایجاد نکرده و تنها باعث تخلیه سریع‌تر باتری شده است. اگر به دنبال تجربه‌ای نزدیک به سکوت مطلق هستید، ایرپادز 4 نمی‌تواند چنین انتظاری را برآورده کند. با این وجود، این هدفون‌ها در کاهش نویزهایی که می‌توانند محیط‌های پر سر و صدا را آرام کنند، موثر هستند و این کار را در برابر صداهای با فرکانس پایین به بهترین نحو انجام می‌دهند.

کیفیت تماس

ایرپادزها گزینه‌های محبوبی برای تماس‌های هندزفری هستند و اپل کیفیت صدای شما را در هنگام تماس‌های صوتی و تصویری بهبود بخشیده است. Voice Isolation، که با چیپ H2 مجهز شده، توسط اپل به عنوان ابزاری توصیف شده که “صدای شما را جدا و تقویت می‌کند” و به عنوان یک ویژگی جدید در ایرپادز 4 و ایرپادز پرو 2 عرضه شده است.

این ویژگی نویز پس‌زمینه را حذف کرده تا حتی در محیط‌های پر سر و صدا نیز صدای بهتری داشته باشید. در ایرپادزهای سازگار مانند مدل نسل چهارم، Voice Isolation به طور پیش‌فرض برای تماس‌ها و ویدیوهای فیس تایم فعال است، اما می‌توانید آن را در تنظیمات میکروفون در آیفون، آیپد و مک خاموش کنید. این ویژگی همچنین با هر برنامه‌ای که از CallKit استفاده می‌کند، مانند WebEx، زوم، واتس اپ و غیره، سازگار است.

مانند ANC، این ویژگی نیز یکی دیگر از نوآوری‌های برجسته اپل به شمار می‌رود. Voice Isolation به طور مؤثری صداهای پس‌زمینه مانند هواداران پر سر و صدا، آب جاری و سایر عوامل مزاحم را حذف می‌کند. ایرپادز 4 با ANC همچنین دارای حالت شفافیت است که در تماس‌ها مفید بوده و این تنظیم کننده نویز، مانند ایرپادز پرو 2، صدای محیط را به طور طبیعی در میان هدفون‌ها منتقل می‌کند.

عمر باتری

اپل اعلام کرده است که هر دو مدل ایرپادز 4 می‌توانند تا پنج ساعت شارژدهی داشته باشند. با این حال، در مدل گران‌تر با فعال بودن قابلیت ANC، یک ساعت کمتر زمان برای پخش خواهید داشت. هر دو مدل ایرپادز 4 دارای پنج بار شارژ در کیس هستند که مجموعاً زمان استفاده را به 30 ساعت می‌رساند. اپل توضیح داده که این ارقام باتری با خاموش بودن صدای فضایی و حجم 50 درصد محاسبه شده‌اند.

برای مدل دارای ANC، شرکت بیان کرده که این تخمین‌ها با غیرفعال بودن حالت آگاهی مکالمه هم محاسبه شده‌اند. صدای 50 درصد برای بسیاری از کاربران iOS به اندازه کافی بلند نیست، به همین دلیل ما تست‌های خود را با حجم تقریباً 70 درصد انجام دادیم. اما این حجم در مک به اندازه کافی مناسب است. با استفاده از ترکیبی از این دو تنظیم در دستگاه‌های مختلف و فعال کردن حالت‌های ANC و شفافیت هنگام پخش صدای فضایی و محتوای عادی، می توان چهار ساعت از ایرپادز 4 با قابلیت حذف نویز را بدون هیچ مشکلی استفاده کرد.

در مدل بدون ANC نیز با عمر باتری اعلام شده مشکلی وجود ندارد. لازم به ذکر است که تنها مدل ANC از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. اگرچه این کیس با شارژرهای اپل واچ سازگار است، اما از اکسسوری MagSafe پشتیبانی نمی‌کند. اگر به شارژ سریع نیاز دارید، هر دو مدل ایرپادز 4 می‌توانند در مدت پنج دقیقه یک ساعت شارژدهی را فراهم کنند.

جمع بندی

اپل با معرفی ایرپاد 4 با قابلیت حذف نویز، فاصله بین مدل پایه و ایرپاد پرو را کاهش داده است. نسخه ANC تقریباً تمام ویژگی‌هایی که ایرپادز پرو 2 را عالی می‌سازد را داراست، به جز حذف نویز قدرتمندتر، ویژگی‌های مرتبط با سلامت شنوایی که در آینده ارائه خواهند شد و چند مورد دیگر. با این وجود، قیمت 179 دلاری برای ایرپادز در مقایسه با ایرپادز پرو 2 که تقریباً در همان رنج قیمتی قرار دارد، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

ایرپادز 4 با قیمت 129 دلار، پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی است و برای کسانی که از فرمول اصلی و غیر ANC لذت می‌برند، یک به‌روزرسانی ارزشمند محسوب می‌شود. پس این سوال مطرح می‌شود که آیا شما طراحی باز را ترجیح می‌دهید و آیا می‌توانید بدون ویژگی‌های اضافی پرو زندگی کنید. هر دو مدل ایرپادز 4 نقاط قوت خود را دارند، اما برای نخستین بار، قیمت نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب بین دو محصول اپل نخواهد داشت.

مزایا

  • همان تراشه H2 موجود در ایرپادز پرو 2
  • طراحی کامپکت
  • حذف نویز فعال که کار می کند
  • صدای بهبود یافته
  • عملکرد عالی در تماس صوتی
  • صدای فضایی شخصی شده
  • کیس دارای شارژ بی سیم و بلندگوی Find My است

معایب

  • عمر باتری می تواند کمی بهتر باشد
  • حذف نویز به خوبی ایرپادز پرو 2 نیست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا