فناوری

اینتل در حال جداسازی کسب و کار ریخته گری خود از شرکت اصلی است

اینتل در حال تبدیل بخش ریخته‌گری خود، که تراشه‌ها را برای شرکت‌های دیگر تولید می‌کند، به یک شرکت تابعه مستقل است. این شرکت طرح خود را در نامه‌ای به کارمندان از طریق پت گلسینگر، مدیرعامل، که بیش از یک ماه پس از اعلام کاهش 15 درصدی نیروی کار توسط اینتل منتشر شده، آشکار ساخته است.

اینتل قصد دارد بیش از 15000 نفر را در راستای برنامه کاهش هزینه‌های 10 میلیارد دلاری خود برای بازگرداندن ثبات مالی پس از زیان خالص 1.6 میلیارد دلاری در سه ماهه دوم، اخراج کند. گلسینگر در یادداشت جدید خود توضیح داد که تبدیل کارخانه ریخته‌گری به شرکت تابعه “مزایای قابل توجهی”، به ویژه در زمینه توانایی ارزیابی و جذب مستقیم سرمایه خارجی به همراه خواهد داشت.

گلسینگر اعلام کرد که هیچ تغییری در مدیریت کارخانه ریخته‌گری صورت نخواهد گرفت، اما این شرکت تابعه قصد دارد هیئت مدیره‌ای مستقل با مدیران مستقل برای مدیریت آن تشکیل دهد. طبق گزارش CNBC، اینتل حتی در حال بررسی است که آیا کارخانه ریخته‌گری را به یک شرکت سهامی عام مستقل تبدیل کند یا خیر.

اینتل در حال مدرن‌سازی کارخانه‌های موجود و ساخت کارخانه‌های جدید برای بخش ریخته‌گری خود است، که هزینه‌های میلیاردی برای شرکت به همراه داشته تا بتواند با رقبایی چون TSMC و سامسونگ رقابت کند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که این شرکت در دو سال اخیر، سالانه حدود 25 میلیارد دلار برای بخش ریخته‌گری خود هزینه کرده، اما هنوز به سوددهی نرسیده است.

در ماه آوریل، اینتل در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که بخش ریخته‌گری در سال 2023، 7 میلیارد دلار زیان عملیاتی داشته، که این میزان از زیان 5.2 میلیارد دلاری سال قبل نیز بیشتر است. این بخش درآمدی معادل 18.9 میلیارد دلار داشته که 31 درصد کمتر از درآمد 27.49 میلیارد دلاری سال 2022 است.

گلسینگر به سرمایه‌گذاران هشدار داده که انتظار می‌رود زیان عملیاتی بخش ریخته‌گری در سال 2024 حتی بیشتر شود و پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027 به سوددهی نرسد. مشکلات مالی کارخانه ریخته‌گری تنها چالش پیش روی این بخش نیست: فرآیند تولید نسل بعدی آن، موسوم به “18A”، در آزمایش‌های کلیدی برای اثبات آمادگی برای تولید انبوه، شکست خورده است.

گلسینگر همچنین اعلام کرده که بخش ریخته‌گری به یک شرکت تابعه مستقل تبدیل خواهد شد و اینتل قصد دارد بخشی از سهام خود در Altera، شرکت تولیدکننده تراشه‌ای که در سال 2015 با قیمت 16.7 میلیارد دلار خریداری شده، به فروش برساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا