هوش مصنوعی

OpenAI محدودیت نرخ API مدل های o1 را برای توسعه دهندگان تا 5 برابر افزایش داد

در هفته‌ای که گذشت، OpenAI مجموعه جدیدی از مدل‌های هوش مصنوعی را رونمایی کرد که برای صرف زمان بیشتر در تفکر پیش از پاسخ‌دهی طراحی شده‌اند. مدل‌های جدید سری o1 از OpenAI قادرند به واسطه استدلال در موقعیت‌های پیچیده، مسائل دشوارتری را در مقایسه با مدل‌های پیشین OpenAI در زمینه‌های علمی، برنامه‌نویسی و ریاضیات حل کنند.

به عنوان نمونه، مدل‌های o1 در 89 صدک سوالات برنامه نویسی رقابتی (Codeforces) قرار گرفته‌اند و در میان 500 دانش‌آموز برتر آمریکا در مرحله مقدماتی المپیاد ریاضی آمریکا (AIME) جای گرفته‌اند. سری o1 OpenAI شامل دو مدل استدلالی است: o1-preview، که پیش‌نمایش اولیه‌ای از مدل o1 است، و o1-mini، که نسخه‌ای سریع‌تر و ارزان‌تر از o1 می‌باشد.

مهم است که توجه داشته باشیم مدل‌های o1 تنها در استدلال پیشرفت‌های قابل توجهی دارند و نمی‌توانند در تمامی موارد جایگزین GPT-4o شوند. مدل‌های o1 از ورودی‌های تصویری، فراخوانی توابع یا زمان‌های پاسخ‌دهی سریع پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، مدل‌های GPT-4o و GPT-4o-mini همچنان گزینه‌هایی مناسب برای اکثر توسعه‌دهندگان خواهند بود.

توسعه‌دهندگانی که به استدلال عمیق‌تری نیاز دارند و می‌توانند با زمان پاسخ‌دهی طولانی‌تری کنار بیایند، می‌توانند از مدل‌های جدید o1 بهره ببرند. در ابتدای هفته، OpenAI محدودیت نرخ API‌های مدل سری O1 را برای توسعه‌دهندگان در رده 5 افزایش داد. O1-preview از 100 درخواست در دقیقه پشتیبانی می‌کرد، در حالی که O1-mini تا 250 درخواست در دقیقه را پشتیبانی می‌کرد. اکنون، OpenAI در حال افزایش بیشتر محدودیت‌های نرخ برای این API‌ها است.

API O1-preview اکنون 500 درخواست در دقیقه را پشتیبانی می‌کند، در حالی که API O1-mini اکنون تا 1000 درخواست در دقیقه را پشتیبانی می‌کند. تیم OpenAI در تلاش است تا محدودیت‌های نرخ را بیشتر افزایش دهد و دسترسی به API را به سطوح بیشتری از توسعه‌دهندگان گسترش دهد. برای مصرف‌کنندگان عمومی، OpenAI محدودیت‌های پیام را در اوایل هفته افزایش داد.

برای کاربران ChatGPT Plus و Team، OpenAI محدودیت‌های نرخ برای O1-mini را هفت برابر کرد، از 50 پیام در هفته به 50 پیام در روز. چون ارائه مدل O1-preview گران‌تر است، OpenAI محدودیت نرخ را از 30 پیام در هفته به 50 پیام در هفته افزایش داد. انتظار می‌رود که OpenAI در ماه‌های آینده محدودیت‌های پیام را برای مصرف‌کنندگان عمومی بیشتر افزایش دهد، زیرا بهینه‌سازی هزینه‌ها برای این مدل‌های جدید ادامه دارد.

با پیشرفت‌های مستمر و دسترسی گسترده‌تر، مدل‌های سری O1 وعده‌های بسیار خوبی برای کاربردهای متنوع، به‌خصوص آن‌هایی که نیازمند توانایی‌های استدلال پیشرفته هستند، دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا