بررسیموبایل و تبلت

بررسی آیفون 16 پرو و پرو مکس

گاهی اوقات به نظر می‌رسد که اپل در پیشرفت‌هایی مانند ویجت‌ها، نمایشگرهای بدون حاشیه با بریدگی دوربین و صفحه‌نمایش‌های با نرخ تازه‌سازی بالا، عقب‌تر از رقبا است. با معرفی آیفون 16 پرو و پرو مکس، این شرکت ویژگی‌های هوش مصنوعی و دکمه‌ای واقعی برای دوربین را به پرچمدار سال 2024 خود افزوده است. اما اگر بخواهیم نقش درمانگر را بازی کنیم، به نظر نمی‌رسد که اپل کند باشد، بلکه محتاط است.

احتیاط لزوماً یک ویژگی منفی نیست و می‌توان آن را دقت در تصمیم‌گیری تلقی کرد. اپل به جای عجله برای رسیدن به لبه‌های تکنولوژی همراه با سایر شرکت‌ها، معمولاً رویکردی متفاوت اتخاذ می‌کند که اغلب بهبودی بر آنچه که موجود است، می‌باشد. در آیفون 16 پرو، تمرکز بر دوربین‌ها و هوش اپل است. اما Apple Intelligence هنوز به طور کامل معرفی نشده است.

عرضه آیفون‌های جدید بدون برخی ویژگی‌های اصلی بی‌سابقه نیست، و خوشبختانه آیفون 16 پرو همچنان ویژگی‌های زیادی دارد. از کنترل دوربین، دوربین فیوژن و به‌روزرسانی‌های مرتبط با ویدیو گرفته تا نمایشگرهای کمی بزرگ‌تر و iOS 18، آیفون 16 پرو و پرو مکس جانشینان جذابی هستند، حتی بدون ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی که هنوز در راه هستند. امروز در این مقاله به نقد و بررسی آیفون 16 پرو و پرو مکس می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

در اولین نگاه، ممکن است تصور کنید که به مدل‌های سال گذشته آیفون می‌نگرید: نوار لبه‌ای تیتانیومی بارز و پوشش مات آیفون 15 پرو به مدل‌های امسال منتقل شده‌اند. رنگ‌ها شبیه به هم هستند: تیتانیوم سفید که از سال گذشته روشن‌تر است، تیتانیوم طبیعی که تقریباً مشابه مدل ۲۰۲۳ است و تیتانیوم سیاه که از پیش تیره‌تر شده است.

رنگ جدیدی که جایگزین تیتانیوم آبی سال گذشته شده، تیتانیوم صحرایی نام دارد که دارای رنگ طلایی ظریف و کم‌رنگی است و تنها به آرامی روی نوار تیتانیوم به سمت رنگ‌آمیزی می‌رود و حتی در آن حالت نیز بسیار محتاط است. اپل می‌گوید که از تیتانیوم درجه 5 استفاده می‌کند، در حالی که برخی دیگر از تلفن‌ها از تیتانیوم درجه 2 بهره می‌برند.

نمایشگرها این بار بزرگتر هستند و از 6.1 اینچ به 6.3 اینچ در آیفون 16 پرو و ​​از 6.7 اینچ به 6.9 اینچ در آیفون 16 پرو مکس افزایش یافته اند. هر دو گوشی کمی بلندتر و پهن تر از قبل هستند، اما ضخامت یکسانی دارند، به همین دلیل است که مشکلی برای نگه داشتن مکس در دست نخواهید داشت.

تغییر بزرگ طراحی این بار، به غیر از نمایشگر بزرگتر، معرفی دوربین کنترل است. این یک افزونه بسیار جالب است و یک رابط ترکیبی که شامل یک دکمه مکانیکی است و می‌توانید آن را با فشار خازنی فعال کنید، به این ترتیب می‌توانید برای تغییر آیتم‌های منو، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی و غیره، به جلو و عقب حرکت کنید. نکته جالب این است که اپل این ویژگی جدید را به آیفون 16 استاندارد نیز افزوده است، که نشان‌دهنده اهمیتی است که این شرکت برای عکاسی در نظر می‌گیرد و اینکه چقدر برای کاربرانش مهم است.

ارتقای دیگر در 16 و 16 پرو به طور یکسان حفاظت ارتقا یافته در جلوی آیفون است. این سرامیک شیلد نسخه 2 است و دوباره به نصف نسخه اصلی سخت است. اپل می گوید که این شیشه دو برابر سخت تر از هر گوشی هوشمند دیگری است. این یکی از آن پیشرفت‌هایی است که هرگز متوجه آن نمی‌شوید، اما می‌تواند تجربه شما را به‌طور نامرئی بهبود بخشد.

یکی از تغییرات طراحی جدید، شارژ بی‌سیم سریع‌تر است که در آیفون 16 و 16 پلاس نیز موجود می‌باشد. با استفاده از پد شارژ مناسب، نظیر شارژر MagSafe جدید و آداپتور 30 واتی، می‌توانید دستگاه خود را تا 25 وات به جای 15 وات پیشین، به‌طور بی‌سیم شارژ نمایید.

صفحه نمایش

اپل با معرفی آیفون 16 پرو و پرو مکس، بار دیگر استانداردهای صفحه نمایش در گوشی‌های هوشمند را به سطح جدیدی برده است. این دو مدل جدید با نمایشگرهای LTPO Super Retina XDR OLED خود، تجربه‌ای بی‌نظیر از کیفیت تصویر و رنگ‌های زنده را به کاربران ارائه می‌دهند.

آیفون 16 پرو با نمایشگر 6.3 اینچی (2622 در 1206 پیکسل) و آیفون 16 پرو مکس با نمایشگر 6.9 اینچی (2868 در 1320 پیکسل)، هر دو از حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتز با فناوری ProMotion بهره می‌برند که این امکان را فراهم می‌آورد تا حرکات و انیمیشن‌ها به صورتی روان و بدون تاخیر نمایش داده شوند. همچنین، با رزولوشن‌های بالا و تراکم پیکسلی حدود 460 پیکسل در اینچ، کیفیت تصویری استثنایی را تضمین می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های برجسته این نمایشگرها، پشتیبانی از استانداردهای HDR دالبی ویژن و HDR10 است که باعث می‌شود تصاویر با جزئیات دقیق‌تر و دامنه رنگی وسیع‌تری نمایش داده شوند. علاوه بر این، حداکثر روشنایی که در حالت عادی 1000 نیت و در حالت HDR تا 1600 نیت افزایش می‌یابد، تجربه‌ای خیره‌کننده از تماشای محتوا در فضای باز را فراهم می‌آورد. همچنین می توانند به حداکثر روشنایی 2000 نیت نیز برسند.

اپل همچنین با ارائه‌ی نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) و پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3، کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های نمایشگر را در این مدل‌ها گنجانده است. این ویژگی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تا حتی در حالت قفل بودن گوشی، اطلاعات مهمی مانند ساعت و تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها و دیگر اطلاعات را بدون نیاز به فعال کردن صفحه نمایش مشاهده کنند.

در نهایت، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس با ترکیبی از طراحی زیبا، فناوری نمایشگر پیشرفته و ویژگی‌های کاربردی، استانداردهای جدیدی را برای گوشی‌های هوشمند تعیین کرده‌اند. این دو مدل نه تنها در زمینه‌ی نمایشگر، بلکه در بخش‌های دیگر نیز با نوآوری‌های خود، انتظارات را برآورده ساخته و مرزهای ممکن را جابجا کرده‌اند. اپل با این محصولات جدید، بار دیگر نشان داده است که چرا در صنعت گوشی‌های هوشمند پیشرو است.

کیفیت دوربین

کنترل دوربین، یک تحول بزرگ در بازی است. برای فعال کردن دوربین، کافی است یک بار به حالت آماده به کار ضربه بزنید (حتی می‌توانید این کار را هنگام بیرون آوردن دوربین از جیب خود برای آمادگی سریع انجام دهید)، سپس برای شروع فیلمبرداری یا عکاسی، دوباره ضربه بزنید. با دوبار ضربه زدن آرام به دوربین، به ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند تنظیم نوردهی، عمق میدان، سبک‌های عکاسی و موارد دیگر دسترسی پیدا می‌کنید. برای گشتن بین گزینه‌ها، کافی است انگشت خود را به جلو و عقب بکشید.

یادگیری استفاده از این قابلیت‌ها ممکن است کمی وقت ببرد، اما روند آن ساده و به آسانی قابل اجرا است. نتایج به دست آمده نیز حیرت‌انگیز می‌باشند؛ این تکنیک به لطف دکمه‌ها و مکانیزم‌های سریع و کارآمد آن، قطعاً بهترین شیوه برای فیلمبرداری و عکاسی با آیفون است. علاوه بر این، یک تغییر بزرگ در دوربین اولتراواید ایجاد شده که اکنون با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی همخوانی دارد. این امر به شما امکان می‌دهد تا عکس‌های ماکرو با وضوح بالا بگیرید.

در کاربرد عمومی‌تر، اپل دوربین جدیدی به نام Fusion را معرفی کرده که اکنون تاخیر شاتر را به صفر رسانده است؛ این ویژگی به شما اجازه می‌دهد بدون هیچ تاخیری عکس‌برداری کنید، حتی با وضوح 48 مگاپیکسلی. عکس‌برداری همچنان آسان است و ویژگی‌های حرفه‌ای آن تکمیل‌کننده تکنیک‌های عکاسی است.

روش‌های پیشرفته‌تری برای تنظیم رنگ‌ها در Photographic Styles وجود دارد که استفاده از آن‌ها آسان است و اگر اشتباهی رخ دهد، بازگشت به تنظیمات اصلی نیز ساده است و این روش‌ها پیچیده‌تر از استفاده از فیلترها هستند. در زمینه ویدیو، اکنون می‌توانید ضبط را متوقف و سپس ادامه دهید، قابلیتی که پیش از این وجود نداشت.

همچنین می‌توانید با رزولوشن 4K و سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید که امکان ایجاد جلوه‌های آهسته فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند که می‌توانید پس از فیلم‌برداری تنظیم کنید. کیفیت صدا در ویدیوها نیز با قابلیتی به نام Audio Mix بهبود یافته است که به طور موثری نویزهای ناخواسته را از فیلم شما حذف می‌کند.

iOS 18 و نبود Apple Intelligence

حدود دو ماه از زمان انتشار نسخه بتای عمومی iOS 18 می‌گذرد و تجربه ویژگی‌های جدیدی مانند صفحات اصلی قابل شخصی‌سازی، واکنش‌های Tapback گسترده، و برنامه Photos بازطراحی‌شده بسیار لذت‌بخش بوده است. با عرضه آیفون 16، iOS 18 عملاً برای استفاده در زمان اوج آماده است.

امسال، شناسایی ویژگی‌هایی که به آیفون شما اضافه می‌شوند و ویژگی‌هایی که اضافه نمی‌شوند، دشوارتر از هر زمان دیگری است. با توجه به برنامه‌ریزی برای انتشار Apple Intelligence در ماه اکتبر، ویژگی‌هایی مانند ابزارهای نوشتاری، پاک‌سازی عکس‌ها و سیری بازطراحی‌شده تا ماه آینده آماده نخواهند شد. حتی در این صورت، آیفون 15 غیر حرفه‌ای شما با آن‌ها سازگار نخواهد بود.

علاوه بر این، برخی ویژگی‌هایی که در WWDC معرفی شدند، مانند Genmoji، هنوز به نسخه بتای توسعه‌دهنده iOS 18.1 افزوده نشده‌اند، جایی که اکثر ویژگی‌های Apple Intelligence به عنوان پیش‌نمایش برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌شوند. همچنین، در سری آیفون 16، برخی ویژگی‌ها فقط برای مدل‌های Pro موجود هستند، مانند قابلیت ضبط چندلایه در یادداشت‌های صوتی.

این ممکن است گیج‌کننده باشد و انتخاب آیفون را به تصمیمی پیچیده‌تر تبدیل کند. با این حال، در این بررسی، آیفون 16 پرو و پرو مکس به همه امکانات مجهز هستند. تجربه‌ی استفاده از iOS 18، حتی بدون Apple Intelligence، خوشایند است. یکی از ویژگی‌های جدید iOS 18 که فوراً توجه تان را جلب می کند، مرکز کنترل بازطراحی شده بود که اکنون که صفحات بیشتری برای ناوبری وجود دارد.

یکی از بهترین ویژگی‌های iOS 18 و همچنین برخی از قابلیت‌های نوین در سری آیفون 16، مانند کنترل‌های دوربین، امکان شخصی‌سازی است. اگر عنصری را دوست ندارید، معمولاً می‌توانید آن را غیرفعال کنید. با قابلیت جدیدی که اجازه می‌دهد برنامه‌ها را خارج از یک شبکه محکم قرار دهید، اکنون می‌توانید صفحه اصلی خود را دقیقاً به شکل دلخواه تنظیم کنید.

برنامه بازطراحی شده Photos به شما این امکان را می‌دهد که مجموعه‌هایی ایجاد و به آن‌ها پین کنید تا دسترسی به عکس‌های مهم‌تان آسان‌تر شود. همچنین، اپل به کاربران این اختیار را می‌دهد که کنترل دوربین را کاملاً خاموش کرده یا حساسیت آن را تنظیم نمایند. اگر دوست دارید که نگاه جامعی به قابلیت های و پیشرفت های این نسخه داشته باشید، پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی کامل iOS 18 را مشاهده کنید. 

عملکرد و عمر باتری

آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس با تراشه‌ی اپل A18 پرو که در فرآیند ساخت 3 نانومتری تولید شده، قدرت پردازشی بی‌نظیری را ارائه می‌دهند. تراشه A18 Pro با 6 هسته پردازنده و 6 هسته گرافیکی، عملکردی به مراتب بهتر و کارآمدتر از نسل قبلی خود، A17 Pro، دارد. این تراشه قادر است عملکرد CPU را تا 15 درصد سریع‌تر و با مصرف انرژی 20 درصد کمتر ارائه دهد.

در زمینه حافظه، آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس با حافظه‌های داخلی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت عرضه می‌شوند، که همگی با 8 گیگابایت رم همراه هستند. این افزایش حافظه داخلی نشان‌دهنده تمرکز اپل بر ارائه عملکردی بی‌نقص و پاسخگویی به نیازهای کاربرانی است که به دنبال ذخیره‌سازی بیشتر و سرعت بالاتر هستند.

همچنین، سیستم خنک‌کننده‌ی جدیدی که در این مدل‌ها به کار رفته است، خنک‌سازی را تا حدود 20 درصد بهبود بخشیده و به این ترتیب، عملکرد پایدارتری را در طولانی مدت تضمین می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌هایی که در این مدل‌ها به چشم می‌خورد، افزایش قابل توجه عمر باتری است که تجربه کاربری را به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده، آیفون 16 پرو مکس قادر است تا 33 ساعت پخش ویدیویی و تا 105 ساعت پخش صوتی را پشتیبانی کند، در حالی که آیفون 16 پرو با 27 ساعت پخش ویدیویی و 85 ساعت پخش صوتی، عملکردی بهتر از مدل‌های قبلی خود دارد. این بهبودها، به ویژه برای کاربرانی که به محتوای چندرسانه‌ای علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب است.

این ارتقاء در عمر باتری، نتیجه بهینه‌سازی‌های انجام شده توسط اپل در سخت‌افزار و نرم‌افزار است. از جمله این بهینه‌سازی‌ها می‌توان به استفاده از تراشه‌های کارآمدتر، بهبود مدیریت انرژی در سیستم عامل و افزایش ظرفیت باتری اشاره کرد. همچنین، پشتیبانی از سرعت شارژ بالاتر با استفاده از مگ‌سیف جدید، به کاربران این امکان را می‌دهد که دستگاه خود را در زمان کمتری شارژ کنند.

جمع بندی

آیفون‌های جدید شگفت‌انگیز هستند، و با طراحی بسیار باشکوه‌تر نسبت به سال گذشته و اندازه صفحه نمایشی که بسیار کاربردی آن، در دست چشم نواز است. ویژگی‌های جدیدی مانند کنترل دوربین بسیار عالی هستند و استفاده از دوربین‌های پیشرفته را ساده‌تر و قابل دسترس‌تر می‌کنند. عمر باتری نیز پیشرفت بزرگی داشته است – قطعاً موردی که برای بسیاری از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

گرچه آیفون‌های اپل ارزان نیستند، اما مزایای اضافی آن‌ها ارزش خرید را تقویت می‌کند، مزیتی که با ورود Apple Intelligence در ماه اکتبر افزایش خواهد یافت. با این وجود، فعلاً آیفون 16 پرو بهترین تلفن هوشمند موجود در جهان است.

مزایا

  • صفحه نمایش بزرگتر و حاشیه نازک تر
  • کیفیت عکاسی و فیلم برداری بالا
  • میکس صوتی فوق العاده خوب
  • iOS 18

معایب

  • بدون Apple Intelligence خارج از جعبه
  • محل کنترل دوربین برای عکاسی با یک دست بهینه نیست
  • روکش های زیبا خیلی رنگارنگ نیستند
  • فقط 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی با قیمت 999 دلار
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا