نرم افزار و اینترنت

7 ویژگی جدید macOS Sequoia که ارزش امتحان کردن را دارند

اپل در ماه ژوئن در WWDC 2024 سیستم عامل macOS Sequoia را معرفی کرد و در نهایت آن را در دوشنبه، 16 سپتامبر برای عموم منتشر ساخت. اگر شما یک مک بوک یا آی مک مدرن دارید، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به Sequoia ارتقاء خواهید داد، پس چرا اکنون این کار را نکنید؟ همانند به‌روزرسانی‌های قبلی مک اواس، Sequoia پر از بهبودهایی در پایداری و عملکرد است، اما این تغییرات ممکن است برای ترغیب شما به ارتقاء کافی نباشند. با این حال، 7 ویژگی جدید و جذاب ممکن است شما را برای به‌روزرسانی متقاعد کنند.

1. بهبود حالت بازی

مک‌ها معمولاً به عنوان رایانه‌هایی برای بازی شناخته نمی‌شوند، اما با بهبودهای جدید در حالت بازی، این دیدگاه با macOS Sequoia در حال تغییر است. اپل اعلام کرده است که “پیشرفت‌ها در حالت بازی، نرخ فریم را نرم‌تر می‌کنند و با ویژگی‌های مدیریت انرژی پیشرفته، عملکرد دستگاه‌های مک را افزایش می‌دهند”. همچنین، اضافه شدن پشتیبانی از صدای فضایی شخصی‌سازی شده، تجربه بازی‌ها را جذاب‌تر می‌سازد. به لطف Game Porting Toolkit 2 اپل، بازی‌های محبوب‌تر، چه قدیمی و چه جدید، به دستگاه‌های مک با سیستم‌عامل macOS Sequoia اضافه خواهند شد.

2. اپلیکیشن Passwords جدید

macOS Sequoia یک برنامه جدید برای مدیریت رمزهای عبور رمزگذاری شده را معرفی کرده که از Keychain پیشرفته‌تر است. شما قادر خواهید بود تا رمزهای وای‌فای، کدهای امنیتی، کلیدهای عبور، و انواع دیگر رمزها را ذخیره نمایید. همچنین، اگر بخواهید رمزهای عبور خود را با همکاران یا اعضای خانواده به اشتراک بگذارید، این برنامه این کار را بسیار آسان می‌سازد. برنامه Passwords به وسیله iCloud for Windows، اطلاعات را بین دستگاه‌های مک، آیفون، آیپد، هدست اپل ویژن پرو و حتی دستگاه‌های ویندوز همگام‌سازی می‌کند.

3. ابزارهای ویدیو کنفرانس جدید

اپل به macOS Sonoma چندین ابزار ویدیو کنفرانس افزوده و در macOS Sequoia این ابزارها حتی بیشتر خواهند شد. با ویژگی جدید Presenter Preview، شما می‌توانید دقیقاً محتوایی که قصد به اشتراک‌گذاری آن را دارید، پیش از ضربه زدن به دکمه “Share screen” مشاهده کنید. این ویژگی به جلوگیری از اشتراک‌گذاری ناخواسته مواردی مانند یک بازی باز یا یک تب مرورگر با سوالات پزشکی کمک می‌کند. همچنین، پس‌زمینه‌های جدید داخلی به شما اجازه می‌دهند تا پس‌زمینه خود را به یک تصویر پس‌زمینه سیستم، یک گرادیان رنگی، یا حتی یک عکس از کتابخانه شخصی‌تان تغییر دهید.

4. ارتقا اپلیکیشن Notes

برنامه Notes شاید ابزار اولیه شما برای نگارش مقالات نباشد، اما روشی ساده برای ثبت افکار به سرعت است و حالا قابلیت‌های بیشتری دارد. می‌توانید این برنامه را باز کرده و به ضبط جلسات، سخنرانی‌ها یا مکالمات در قالب یادداشت بپردازید. پس از آن، می‌توانید یادداشت را با چند کلیک تبدیل به متن، خلاصه کنید یا مرتب‌سازی نمایید. اگر با مسائل ریاضی روبرو هستید که نیاز به حل دارند، اپلیکیشن Notes می‌تواند در این زمینه به شما یاری رساند. همچنین با استفاده از سرصفحه‌های جدید جمع‌شونده و قابلیت برجسته‌سازی، جستجو و پیدا کردن دقیقاً آنچه که به دنبالش هستید در یادداشت‌هایتان آسان می‌شود.

5. به روزرسانی سافاری

ویژگی جدید کنترل حواس‌پرتی در سافاری ممکن است بهترین افزودنی برای دسترسی به macOS Sequoia باشد. این شاید کمی بزرگ‌نمایی به نظر برسد، اما اگر از تبلیغات مزاحم روی صفحه که مانع از خواندن مقاله می‌شوند ناراضی هستید، ممکن است دیدگاه من را درک کنید. سافاری در macOS Sequoia به شما قدرت می‌دهد تا عناصری را که ممکن است در هنگام مرور وب اختلال ایجاد کنند، مخفی کنید.

می‌توانید عناصر حواس‌پرتی را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب نمایید، دکمه «انجام شد» را بزنید و از خواندن بدون حواس‌پرتی لذت ببرید. مرورگر به‌روزرسانی‌شده اپل همچنین شامل ویژگی Highlights می‌شود، که یک ابزار مبتنی بر یادگیری ماشین است و اطلاعات مهم مانند مسیرها، خلاصه‌های مقالات و لینک‌ها را گردآوری می‌کند. علاوه بر این، یک ابزار Reader بازطراحی‌شده وجود دارد که خلاصه‌ای مختصر از مقاله، فهرست مطالب برای مقالات بلندتر، و یک Viewer به‌روزرسانی‌شده برای کنترل راحت‌تر ویدیوها در یک مقاله یا صفحه وب را فراهم می‌آورد.

6. تایلینگ پنجره

دقیقاً همانند ویژگی Snap در ویندوز، دستگاه‌های مک نیز توانایی چسباندن پنجره‌ها به سمت چپ، راست یا گوشه‌های صفحه‌نمایش را دارند – با این تفاوت که اپل به این عملکرد “Window tiling” می‌گوید. شما می‌توانید هر پنجره‌ای را به لبه‌های چپ یا راست صفحه بکشید و اندازه آن را به نیمی از صفحه‌نمایش تغییر دهید. همچنین می‌توانید پنجره‌ها را به گوشه‌ها بکشید تا به یک چهارم اندازه صفحه تغییر کنند. کشیدن و رها کردن پنجره‌ها گاهی اوقات می‌تواند دشوار باشد، بنابراین خوشبختانه اپل امکان استفاده از کاشی‌کاری پنجره را از طریق میانبرهای صفحه کلید و منو فراهم کرده است.

7. میرورینگ آیفون

با آینه‌کاری آیفون، شما می‌توانید محتوای آیفون خود را ببینید و حتی آن را از طریق مک خود کنترل کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای این ویژگی، دریافت اعلان‌های آیفون در مک است. هنگام کار بر روی یک مقاله مدرسه یا ارائه کاری، می‌توانید پیام‌ها و تماس‌های مهم را بدون نیاز به تلفن همراه خود ببینید. اما جذاب‌ترین قابلیت، امکان کشیدن و رها کردن فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوها بین آیفون و مک است. این ویژگی تا اواخر امسال عرضه نخواهد شد، اما شما هم‌اکنون می‌توانید قابلیت‌های اولیه آینه‌کاری آیفون را تجربه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا