گجت و پوشیدنی

متا از عینک هوشمند Orion AR خود رونمایی کرد

در رویداد Meta Connect، نگاهی به آینده شرکت متا و به‌روزرسانی‌های Quest 3S و هوش مصنوعی انداختیم. متا، که در ماه‌های اخیر چندین بار از عینک واقعیت افزوده خود با نام مستعار Orion پرده‌برداری کرده بود، سرانجام نمایی کامل از این دستگاه “هولوگرافیک کامل” را به جهان عرضه کرد. این شرکت در حال جای دادن تکنولوژی‌های متعددی در قاب‌های بزرگی است که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند.

متا پنج سال پیش برای اولین بار اعلام کرد که در حال توسعه عینک‌های هوشمند هولوگرافیک است، اما واقعیت این است که این شرکت بیش از یک دهه است که بر روی این پروژه کار می‌کند. استفاده از این عینک‌ها در مقایسه با محصولات واقعیت افزوده قبلی مانند Magic Leap، هولولنز مایکروسافت و حتی عینک‌های گوگل به مراتب کمتر است.

این عینک‌ همچنین مانند هدست‌های واقعیت مجازی، شما را از دنیای اطراف محروم نمی‌کنند (هرچند که هدست‌های متا به شما اجازه می‌دهند تا از طریق دوربین‌های تعبیه‌شده، محیط اطرافتان را ببینید). بنابراین، می‌توانید صورت، چشم‌ها و حالات کاربران را بدون نیاز به استفاده از راه‌حل‌های پیچیده‌ای مانند آنچه که اپل با EyeSight در ویژن پرو ارائه می‌دهد، مشاهده کنید.

متا اعلام کرده است که عینک Orion سبک وزن بوده و هم در فضای داخلی و هم در فضای باز کاربرد دارد. این شرکت مدعی است که این عینک به کاربران امکان می‌دهد تا “تجربیات دیجیتالی را بدون محدودیت‌های صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند” تجربه کنند، زیرا عناصر هولوگرافیک را بر فراز دنیای واقعی قرار می‌دهد. همچنین، متا اظهار داشته که Orion با ادغام هوش مصنوعی متنی، به کاربران کمک می‌کند تا درک بهتری از محیط اطراف خود داشته باشند.

شرکت می‌گوید که کاربران می‌توانند با نگاه کردن از طریق شیشه‌های عینک به داخل یخچال، از هوش مصنوعی متا بخواهند تا بر اساس مواد موجود، دستور پختی را ارائه دهد. همچنین می‌توان از طریق Orion به تماس‌های ویدیویی پیوست و پیام‌ها را در مسنجر و واتس‌اپ مشاهده و ارسال نمود. دسترسی به این دستگاه یا حداقل نسخه‌ای از آن ممکن است چند سال دیگر به طول انجامد. در حال حاضر، تنها کارمندان متا و برخی از “مخاطبان خارجی منتخب” می‌توانند از Orion استفاده کنند.

این امر به شرکت این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیشتری کسب کرده و محصول را بهبود بخشد، زیرا به دنبال توسعه نسخه‌ای برای مصرف‌کنندگان از عینک‌های AR است. متا مدعی است که Orion تنها یک نمونه اولیه تحقیقاتی نیست، بلکه “یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های اولیه‌ای است که تاکنون ساخته شده و واقعاً نمایانگر چیزی است که می‌توان به مصرف‌کنندگان عرضه کرد”. شرکت ادعا می‌کند که با ادامه کار بر روی محصول در داخل، «می‌توانیم به سرعت ساخت را ادامه دهیم، مرزهای فناوری را جلو ببریم و به محصول مصرفی بهتری دست یابیم».

بر اساس نقشه راهی که سال گذشته منتشر شد، متا قصد دارد اولین عینک AR مصرفی خود را در سال 2027 عرضه کند، اگرچه این شرکت ابراز امیدواری کرده است که این کار را زودتر انجام دهد. در همین حال، اسنپ نیز به تازگی نسل پنجم عینک‌های واقعیت افزوده خود را معرفی کرده است، اما فعلاً این عینک‌ها مشابهاً تنها برای توسعه‌دهندگانی که حاضر به پرداخت هزینه ماهانه 99 دلار هستند، در دسترس می‌باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا