بررسیلپ تاپ

بررسی ایسوس Zenbook S 14

ایسوس Zenbook S 14 یک دستگاه پیشرو است که پردازنده‌های جدید Core Ultra Series 2 اینتل، معروف به Lunar Lake، را به کار می‌گیرد و در رقابت با رقبایی از هر سو، از جمله اسنپدراگون ایکس الیت که عمر باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی را بهبود بخشیده و همچنین مک‌های M4 اپل، قرار دارد. در عین حال، Zenbook S 14 خود به عنوان یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های قابل خریداری شناخته می‌شود.

این مدل با طراحی بسیار عالی، نازک و سبک، مورد توجه قرار گرفته است. با وجود برخی شک‌ها در مورد عملکرد پردازنده‌های Core Ultra Series 2، می‌توان گفت که این لپ‌تاپ به خودی خود یک دستگاه استثنایی است که بیشتر به دلیل طراحی فوق‌العاده، گرافیک یکپارچه بهبود یافته و عمر باتری طولانی مورد ستایش قرار می‌گیرد. در این مقاله به نقد و بررسی این لپ تاپ جدید ایسوس می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 12.22 در 8.45 در 0.47-0.51 اینچ، 2.65 پوند
  • صفحه نمایش: 14 اینچ 2.8K OLED، وضوح 2880 در 1800 پیکسل با نرخ 120 هرتز
  • پردازنده: اینتل Core Ultra 7 258V
  • گرافیک: اینتل Arc 140V
  • حافظه رم: 16 یا 32 گیگابایت رم LPDDR5X
  • حافظه ذخیره سازی: 1 ترابایت M.2 NVMe SSD
  • پورت ها: یک USB-A 3.2 Gen 2، دو Thunderbolt 4، یک HDMI 2.1 و جک هدفون 3.5 میلیمتری
  • ارتباطات: وای فای 7، بلوتوث 5.4
  • باتری: 72 وات ساعت
  • متفرقه: ویندوز 11، وبکم 1080p
  • قیمت: شروع از 1399 دلار

واحد بررسی ایسوس Zenbook S 14 شامل تراشه اینتل Core Ultra 7 258V، گرافیک مجتمع Arc 140V با 32 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی و صفحه نمایش OLED 2.8K است.

طراحی و کیفیت ساخت

Ceraluminum، یک اصطلاح خیالی بوده، درست است. ایسوس ادعا می‌کند که ساخت آلومینیومی که به سرامیک فناوری بالا تبدیل شود، چهار سال به طول انجامیده، با این حال، این ایده واقعیت دارد. Zenbook S 14 یک لپ‌تاپ فوق‌العاده سبک با وزن 2.65 پوند است که با این وجود، از کیفیت ساخت برتری برخوردار است. علاوه بر این، درب آن دارای پوششی با بافت جذاب است که لمس آن احساس خوبی به دست می‌دهد.

در مقایسه با برخی دیگر از لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده سبک، درب Zenbook S 14 هنگام خم شدن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. با ضخامت حداکثر 0.51 اینچ، به اندازه مک‌بوک ایر باریک نیست، اما قطعاً باریک به نظر می‌رسد و البته به راحتی با یک انگشت باز می‌شود. همچنین، لوگوی جدید ایسوس (که شبیه به نمادهای Star Trek است) هم بر روی درب و هم بر روی کیبورد دیده می‌شود. ایسوس همواره برندی باکیفیت بوده که هم ظرافت و هم اصالت را به نمایش می‌گذارد.

در عین حال، Zenbook S 14 در رنگ‌های خاکستری و سفید عرضه می‌شود. نسخه سفید ظاهری بسیار تمیز دارد، در حالی که رنگ خاکستری کمی محو به نظر می‌رسد. تمام این ویژگی‌ها، وجوه مشترک زیادی با Zenbook S 16 بزرگ‌تر دارند که پیش‌تر عرضه شده و از جدیدترین سری پردازنده‌های AMD Ryzen AI 300 پشتیبانی می‌کند.

در حالی که لپ‌تاپ‌هایی مانند مک بوک ایر و سرفیس لپ تاپ دارای گوشه‌های گرد و لبه‌های نرم‌تری هستند، Zenbook S 14 با طراحی تیز و زاویه‌دار خود متمایز می‌ماند. این ویژگی در همه جنبه‌ها، از کلیدهای کیبورد گرفته تا بدنه دستگاه، مشهود است. یکی از دغدغه‌های اصلی در این نوع طراحی، راحتی است؛ آخرین چیزی که کسی می‌خواهد این است که دست‌های خود را روی لبه‌های تیز فشار دهد. Zenbook S 14 در این زمینه خطرناک است، به‌ویژه به دلیل قرارگیری دریچه‌های تهویه در بالای کیبورد.

این دریچه‌ها به خوبی از داغ شدن کیبورد جلوگیری می‌کنند، اما فضای کافی برای قرار دادن کف دست‌ها را محدود می‌کنند. بر خلاف برخی دیگر از مدل‌های Zenbook، این مدل از لولای ErgoLift برای بالا بردن لپ‌تاپ از سطح میز هنگام باز شدن بهره نمی‌برد. از این انتخاب استقبال می کنیم و ایسوس با اضافه کردن چند پایه لاستیکی بلند در زیر دستگاه برای بهبود تهویه حرارتی، این تغییر طراحی را جبران می‌کند.

Zenbook S 14 دارای مجموعه‌ای عالی از پورت‌ها است که شامل HDMI 2.1، دو پورت USB-C Thunderbolt 4، یک پورت USB-A 3.2 Gen 2 و جک هدفون می شود البته، باید یکی از پورت‌های USB-C را برای شارژ دستگاه استفاده کرد. در تضاد با مک‌بوک ایر، Zenbook S 14 قادر است به دو نمایشگر 4K با فرکانس 60 هرتز متصل شود. وجود پورت USB-A هم بسیار کاربردی است.  به هر حال، از قابلیت‌های اتصال بی‌سیم آن بسیار خرسندم. Zenbook S 14 با وای فای 7 و بلوتوث 5.4، آخرین سرعت‌های اتصال را ارائه می‌دهد.

کیبورد و ترک پد

استفاده از هر دو کیبورد و ترک پد Zenbook S 14 لذت بخش است، حتی اگر آنها بهترین نمونه‌ها نباشند. ایسوس مدت‌هاست که از این نوع کیبورد استفاده می‌کند و بسیار پاسخگو است، اگرچه معمولاً یک روز یا بیشتر طول می‌کشد تا واقعاً به آن عادت کنید. فاصله حرکت کلیدها با 1.1 میلی‌متر نسبتاً کم است، اما ایسوس سعی کرده است با یک فشار قوی و محکم آن را متعادل سازد.

کلاهک‌های کلیدها دارای بافت نرمی هستند (مشابه با تکیه‌گاه دست و بقیه صفحه کلید). ترک پد بسیار وسیع شده و از ROG Zephyrus G14 الهام گرفته شده است. حرکت روی آن بسیار روان است و هیچ‌گاه احساس نادقیق بودن آن را نمی کنید. کلیک کردن نیاز به فشار بیش از حد دارد که می‌تواند خسته‌کننده باشد، به‌خصوص در مقایسه با بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی که از صفحه لمسی با بازخورد لمسی استفاده می‌کنند.

با این حال، ترک پد دارای چند ویژگی منحصر به فرد است. به طور پیش‌فرض، کشیدن انگشت به بالا یا پایین در سمت راست ترک پد به طور خودکار روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند، در حالی که کشیدن در سمت چپ صدا را کنترل می‌کند. وقتی به آن‌ها عادت می کنید، متوجه می شوید که هر دوی این ویژگی‌ها بسیار کاربردی هستند. هیچ سنسور اثر انگشتی وجود ندارد، بنابراین برای استفاده از Windows Hello باید تنها به تشخیص چهره اکتفا کنید.

صفحه نمایش

این لپ‌تاپ دارای صفحه نمایش 14 اینچی با رزولوشن 2880×1800 پیکسل است. مهم‌ترین ویژگی آن، پنل OLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز است که زیبایی خیره‌کننده‌ای همانند بیشتر پنل‌های OLED دارد. در برنامه MyAsus، شما می‌توانید از میان حالت‌های رنگی متنوع انتخاب کنید. حالت پیش‌فرض Vivid است که طیف رنگی گسترده‌ای را فراهم می‌کند و 100 درصد sRGB و 100 درصد P3 و 96 درص AdobeRGB را پوشش می‌دهد.

لازم به ذکر است که این صفحه نمایش، روشن‌ترین صفحه نمایش موجود نیست. ایسوس ادعا می‌کند که پیک روشنایی آن 500 نیت است، اما این مقدار در استفاده روزمره لپ‌تاپ به دست نمی‌آید. در حالت SDR، روشنایی ماکزیمم آن 313 نیت است که معمولاً کافی است، اما در مقایسه با پنل‌های OLED دیگر، نمی‌تواند با دستگاه‌هایی مانند Surface Pro 11 یا iPad Pro M4 رقابت کند.

البته، نمایشگرهای OLED به خاطر روشنایی شهرت ندارند، حتی اگر رنگ مشکی خالص برای جبران این موضوع کمک کند. یکی از نکات عجیب در بررسی، دقت رنگ آن بود. ایسوس ادعا می‌کند که دستگاه‌ها در کارخانه کالیبره شده و دارای Delta-E کمتر از 1.0 هستند. با این حال، تمامی تست‌هایی که انجام شده، بدون توجه به حالت‌های رنگی متفاوت، نتایج Delta-E بیشتر از 4.0 را نشان دادند، که به نظر می‌رسد نوعی اشکال فنی است.

عملکرد و کارایی

پردازنده Core Ultra 7 258V اینتل، جدیدترین افزوده به لپ‌تاپ‌های نازک و سبک است که بر کارآیی تمرکز دارد تا قدرت خام. به عبارتی، هدف ارائه بیشترین عملکرد ممکن با کمترین مصرف انرژی است. باید توجه داشت که این تراشه پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی ندارد. در برخی موارد، عملکرد آن ممکن است مشابه یا حتی کمتر باشد.

اینتل ادعا می‌کند که این عدم افزایش در عملکرد با ارزش است، زیرا با افزایش قابل توجهی در طول عمر باتری جبران می‌شود و این ممکن است صحیح باشد. به عنوان خریداران لپ‌تاپ، ما به دنبال دستگاهی هستیم که هم قدرتمند و هم دوام بالایی داشته باشد، اما همیشه نیاز به مصالحه وجود دارد. در این مورد، مصالحه بر سر عملکرد چند هسته‌ای است. باید توجه داشت که این تراشه پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی ندارد. در برخی موارد، عملکرد آن ممکن است مشابه یا حتی کمتر باشد.

نتایج Geekbench 6 و Cinebench R24 یک الگوی مشابه را نشان می‌دهند: پیشرفت قابل توجهی در عملکرد تک هسته‌ای و کاهش در عملکرد چند هسته‌ای. مقایسه با HP Spectre x360 14 که از آخرین نسل Core Ultra 7 155H استفاده می‌کند، نمونه خوبی است. این دستگاه با اندازه مشابه، در رده پیشروی عملکرد نیست. با این حال، Core Ultra 7 155H قدیمی‌تر در تست‌های چند هسته‌ای 8 درصد سریع‌تر از Core Ultra 7 258V عمل می‌کند.

شاید این مقایسه کمی ناعادلانه به نظر برسد، چرا که تراشه‌های سری H اینتل هنوز در حال آمدن هستند و سری V تنها تراشه‌های 17 واتی را نشان می‌دهند که بیانگر کلاس جدیدی از پردازنده‌ها هستند. نام‌گذاری پیچیده و متناقض اینتل مقایسه‌ها را دشوار ساخته است، اما به نظر می‌رسد که تراشه‌های سری V دقیقاً در میانه عملکرد تراشه‌های نسل قبلی U و سری H قرار گرفته‌اند.

بدون توجه به نحوه بررسی، سری 2 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در عملکرد چند هسته‌ای پردازشی نسبت به نسل قبلی خود ندارد، به ویژه با توجه به اینکه تولیدکنندگان لپ‌تاپ، تراشه‌های سری H را در اوایل امسال در دستگاه‌هایی به اندازه Dell XPS 13 قرار داده‌اند. امتیازات Handbrake شاید وضعیت را بهتر توصیف کند. Zenbook S 14 در کدگذاری ویدیو در Handbrake، حدود 46 درصد کندتر از لپ‌تاپ‌هایی مانند ایسر Swift Go 14 با Core Ultra 7 155H عمل می‌کند، که نشان‌دهنده عملکرد ضعیف‌تر است.

در بخش تک هسته‌ای، اینتل همچنان برتری دارد. تراشه‌های اینتل تقریباً بدون تغییر بوده‌اند، اما Core Ultra 7 258V پیشرفت قابل توجهی داشته است، که به ویژه در امتیاز Cinebench R24 مشهود است، جایی که از Snapdragon X Elite پیشی گرفته است.

لپ تاپ Cinebench R24 (تک/مولتی) Geekbench (تک/مولتی) Handbrake 3DMark Steel Nomad Light
Asus Zenbook S 14 (Core Ultra 7 258V) 112 / 452 2738 / 10734 113 3240
Surface Laptop 7th Edition (Snapdragon X Elite) 105 / 826 2388 / 13215 N/A 1904
MacBook Air (M3) 141 / 601 3102 / 12078 109 3378
Asus ProArt PX13 (Ryzen AI 9 HX 370 / RTX 4050) 116 / 897 2710 / 14696 54 7648

اگرچه اینتل با رقابت دشواری مواجه است، اما تراشه اپل M3 همچنان به عنوان قدرتمندترین تراشه و پیشتاز در عملکرد تک‌هسته‌ای باقی مانده است. عملکرد Snapdragon X Elite نیز بسته به دستگاه متغیر است، اما همچنان یک تراشه قدرتمند به شمار می‌رود. در همین حین، سری Ryzen AI 300 با تراشه HX 370 خود، عملکرد تک‌هسته‌ای قابل توجهی را ارائه می‌دهد. این مقایسه ممکن است منصفانه به نظر نرسد، اما باید به خاطر داشت که AMD آن را در لپ‌تاپ 13 اینچی ProArt PX13 به کار برده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این تراشه، عملکرد گرافیکی یکپارچه آن است، که معمولاً در لپ‌تاپ‌های این دسته مشاهده نمی‌شود (مردم معمولاً این نوع لپ‌تاپ‌ها را برای بازی‌های سنگین خریداری نمی‌کنند). با این حال، اینتل ادعاهای بزرگی در مورد گرافیک Arc دارد که می‌تواند به طور بالقوه به فعالیت‌هایی مانند ویرایش ویدیو و حتی بازی سرعت ببخشد.

Core Ultra 7 258V پیشرفت‌هایی در عملکرد گرافیک نسل به نسل را نشان می‌دهد، به ویژه در مقایسه با همتای Snapdragon X Elite خود. در برخی مقایسه‌های خاص، بخش اینتل در 3DMark Time Spy تقریباً دو برابر امتیاز کسب کرده و در برخی از بازی‌های چالش‌برانگیزتر نیز عملکرد بهتری دارد. در بازی Cyberpunk 2077، تقریباً میانگین 60 فریم در ثانیه را تجربه کردیم، زمانی که تنظیمات گرافیکی بر روی Low قرار داشت، وضوح تصویر به 1200p کاهش یافته و FSR 3 همراه با Frame Generation فعال شده بود.

با این حال، تجربه بازی در لپ‌تاپ‌هایی با این مشخصات، حسی شگفت‌انگیز به همراه دارد. اما انتظار نداشته باشید که عناوین جدید با گرافیک بالا مانند Black Myth: Wukong را به راحتی اجرا کنید. با این حال، اگر قصد بازی کردن Fortnite را دارید، Zenbook S 14 با بهره‌گیری از گرافیک اینتل Arc A370M، عملکرد قابل ستایشی برای لپ‌تاپی با این ضخامت ارائه می‌دهد.

وب کم و بلندگو

وبکم با کیفیت 1080p برای ضبط ویدیوهای مورد نیاز برای جلسات کاری کافی است. در شرایط نور کم ممکن است کیفیت تصویر دانه‌دانه شود، اما در اولویت قرار دادن رنگ پوست برای روشن‌تر کردن تصویر، عملکرد خوبی دارد. هرچند که عالی نیست، اگر نیاز به برقراری تماس‌های ویدیویی گاه به گاه دارید، کاملاً کاربردی است.

اسپیکرها عملکردی کمی بهتر دارند. لپ‌تاپ دارای چهار بلندگو است، دو تای آنها در کناره‌ها و دو تای دیگر زیر کیبورد قرار دارند. با اینکه صدای تولیدی به تنهایی عالی نیست، اما برای محدوده وسیعی از فعالیت‌ها مناسب است. ویدیوها و حتی موسیقی به اندازه کافی خوب هستند که برای گوش دادن معمولی مناسب باشند. البته، کمبود باس محسوس است، اما این مسئله تقریباً برای تمام لپ‌تاپ‌های این اندازه به جز مک‌بوک صدق می‌کند.

عمر باتری

برای این لپ‌تاپ، هیچ آزمایشی به اندازه‌ی عمر باتری اهمیت ندارد. این دستگاه مجهز به باتری 72 وات‌ساعتی است که به آن عمر باتری فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. البته، بخشی از این عمر باتری به کارایی بی‌نظیر تراشه Core Ultra Series 2 برمی‌گردد، چرا که مدل قبلی نیز از همین اندازه باتری بهره می‌برد. اما دقیقاً چقدر خوب است؟ سه تست مختلف باتری روی این لپ‌تاپ اجرا شد.

درخشان‌ترین نتیجه، خلاصه‌ی چند هسته‌ای Cinebench بود که مقاومت لپ‌تاپ را در برابر بارهای سنگین می‌سنجد. تست چند هسته‌ای Cinebench که بسیار سنگین است، و Zenbook S 14 توانست بیش از 3 ساعت و نیم دوام بیاورد.  Zenbook S 14 در تست وبگردی نیز عملکرد بسیار خوبی داشت، که در آن وب‌سایت‌های سنگین را تا زمان تمام شدن باتری مرور می‌کند.

این لپ‌تاپ 16 ساعت و 47  دقیقه دوام آورد. نتایج باتری بسیاری از لپ‌تاپ‌های Meteor Lake نسل قبلی اینتل وجود دارد، اما این لپ‌تاپ چندین ساعت بیشتر از ماندگارترین دستگاه‌های Meteor Lake دوام آورده است. و مهم‌تر از همه، این لپ‌تاپ توانسته است لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite را با 2 تا 3 ساعت اختلاف، بسته به مدل، شکست دهد. این پیروزی بزرگی برای Zenbook S 14 و تراشه Core Ultra Series 2 محسوب می‌شود.

جمع بندی

اگر کسی بخواهد ایسوس Zenbook S 14 را خریداری کند، پیشنهادمان این است که مدلی کمی گران‌تر با Intel Core Ultra 258V و 32 گیگابایت رم را انتخاب کند. چشم‌پوشی از وعده‌های عملکردی ایسوس برای دستگاه 1500 دلاری، 32 گیگابایت رم برای استفاده‌ی طولانی‌مدت بهتر است. در نهایت، این جهتی است که کامپیوتر به آن سو حرکت می‌کنند.

لپ‌تاپ‌ Zenbook جدید و تمام دستگاه‌های Lunar Lake دارای گواهینامه کوپایلت پلاس هستند. اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد و می‌خواهید ویژگی Recall را هنگام انتشار آزمایش کنید، می‌توانید از NPU استفاده کنید. اما اگر فقط می‌خواهید برنامه‌های هنری هوش مصنوعی مایکروسافت را اجرا کنید، شاید بهره‌برداری زیادی از قابلیت‌های پردازش عصبی نکنید.

توصیه‌ی Zenbook S 14 به دلیل داشتن تعداد زیادی پورت ورودی/خروجی در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های 14 اینچی، آسان است. عملکرد آن متوسط و تا حدی با قیمت خود متناسب است، حتی اگر کمی کمتر از انتظار باشد. طراحی آن جذاب است، اما اگر به دنبال قدرت بیشتری هستید، ممکن است بخواهید گزینه‌های دیگری را بررسی کنید.

جوانب مثبت

  • عمر باتری بسیار چشمگیر
  • طراحی زیبا
  • قابل حمل و در عین حال محکم
  • انتخاب پورت خوب
  • گرافیک یکپارچه بهبود یافته

جوانب منفی

  • عملکرد پردازشی ناامید کننده است
  • تکیه گاه کف دست تقریبا خیلی کوچک است
  • بدون ترک پد هپتیک
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا