بررسیلپ تاپ

بررسی هواوی میت بوک 14 2024

هواوی میت بوک 14 2024، نسل جدیدی از خط تولید بوده که با ورود به عرصه OLED معرفی شده است. این مدل، ارتقاء قابل توجهی نسبت به میت بوک 14 سال 2023 دارد، که شامل پنل OLED با روشنایی 450 نیت به جای LCD IPS با روشنایی 300 نیت است. همچنین، این اولین میت بوک بوده که با قلم سازگار است.

مدل سال قبل از پردازنده i7-1360P بهره می‌برد، در حالی که مدل امسال با Core i7 Ultra 155H کارآمدتر و سریع‌تر همراه است. هواوی وزن مدل امسال را نیز کاهش داده است. این لپ‌تاپ با شارژر 65 واتی و کابل USB-C ارائه می‌شود و می‌توانید آن را با پردازنده‌های Ultra 5 125H یا Core i7 Ultra 155H، همراه با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت یا 1 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی تهیه کنید. در ادامه به نقد و بررسی لپ تاپ جدید هواوی می پردازیم.

طراحی و صفحه نمایش

میت بوک 14 2024 با طراحی کلاسیکی ارائه شده که ممکن است کمی معمولی به نظر برسد. واحد بررسی رنگی سبز دارد، که در میان دستگاه‌های نقره‌ای و خاکستری متداول، تازه و جذاب است. گزینه رنگ دیگری که در دسترس بوده، خاکستری است. این لپ‌تاپ از فلز ساخته شده و دارای کیفیت بالایی است.

تنها نکته قابل توجه، لوگوی هواوی بر روی درب آن است. ما ظاهر ساده و کم رنگ آن را ترجیح می‌دهیم و معتقدیم که با این دستگاه به خوبی هماهنگ است. همچنین، این دستگاه نسبتاً سبک با وزن 1.31 کیلوگرم و ضخامت 14.5 میلی‌متر است. هنگام باز کردن درب، با یک صفحه‌نمایش OLED زیبا به همراه حاشیه‌های نسبتاً ضخیم مشکی، عرشه‌ای همرنگ با بدنه سبز و کیبورد مشکی روبرو می‌شوید.

تصویر زمینه سبز پیش‌فرض، تم سیاه و سبز را کامل می‌کند. روی عرشه لپ‌تاپ، مشبک‌های بلندگو دیده نمی‌شوند – زیرا در قسمت پایین قرار دارند – و همچنین، شما با راه‌حل پیچیده‌ای برای وب‌کم مواجه نیستید، مانند آنچه در آنر مجیک بوک آرت 14 که اخیراً بررسی کردیم، دیده‌ایم؛ در اینجا یک دوربین معمولی در قاب بالای صفحه تعبیه شده است.

دلیل اصلی برای انتخاب میت بوک 14 2024، صفحه نمایش OLED آن است. این صفحه نمایش نسبت به بهترین LCDهای موجود و همچنین در مقایسه با صفحه نمایش 300 نیتی IPS که در نسل قبلی میت بوک 14 به کار رفته بود، پیشرفت چشمگیری دارد. این پنل OLED با پنل به کار رفته در میت بوک ایکس پرو 2024 متفاوت است (که دارای وضوح و روشنایی بالاتری است)، اما با این حال، همچنان یک صفحه نمایش لمسی با وضوح 2880 در 1920 پیکسل، نسبت تصویر 3:2 مخصوص هواوی، پوشش 100 درصد sRGB و DCI-P3 و 95 درصد Adobe RGB را ارائه می‌دهد که برای کار با عکس و فیلم بسیار مناسب است.

این پنل می‌تواند با فرکانس تا 120 هرتز کار کند و بسته به محتوا، بین 60 تا 120 هرتز تغییر می‌کند. طبق معمول برنامه Display Manager هواوی عالی عمل کرده و با کلیک راست بر روی دسکتاپ و انتخاب گزینه‌های بیشتر از منوی زمینه، امکان انتخاب بین طیف‌های رنگی P3، sRGB و سایر طیف‌ها را فراهم می‌آورد. در آزمایشات انجام شده، روشنایی SDR حدود 460 نیت (کمی کمتر در مرکز) و حداکثر 550 نیت در حالت HDR اندازه‌گیری شد. این مقادیر با میت بوک ایکس پرو 2024 که 500 نیت در حالت عادی (و نزدیک به 1000 نیت در HDR) دارد، تفاوت قابل توجهی دارند، اما با این حال، اعداد قابل قبولی هستند.

صفحه نمایش OLED با کنتراست بالا، حتی با روشنایی کمتر نسبت به مقایسه، به مراتب بهتر از یک صفحه نمایش LCD متوسط به نظر می‌رسد. سوسو زدن PWM در پنل‌های OLED یک معضل است و کاربران حساس‌تر ممکن است در سطوح روشنایی پایین‌تر، سوسو زدن را تجربه کنند.

ترک پد، کیبورد و پورت ها

میت بوک 14 2024 دارای کیبورد استاندارد با فاصله عالی 1.5 میلی‌متری بین کلیدها، طراحی خوب، کلید Enter دوطبقه و نور پس‌زمینه دو مرحله‌ای است. تنها چیزی که در این مدل وجود ندارد، یک Numpad است، که البته در لپ‌تاپ‌های کوچک کمیاب می باشد.

کیبوردهای هواوی و آنر مدت‌هاست که برای استفاده‌های طولانی‌مدت مناسب شناخته شده‌اند و میت بوک 14 2024 نیز از این قاعده مستثنا نیست. ترک‌پد اندازه مناسبی دارد، هرچند به اندازه مدل‌های اخیر هواوی که دیده‌ایم، بزرگ نیست. نکته‌ای که مورد پسند نیست، جنس پلاستیکی سطح آن است که هواوی باید در این رده قیمتی از موادی مانند شیشه استفاده می‌کرد. سطح برای لغزش انگشت شما صاف نیست. حرکات ژستی خوب عمل می‌کنند، اما اگر به استفاده از شیشه عادت دارید، این تجربه ممکن است ناامیدکننده باشد.

دکمه پاور در بالا و گوشه سمت راست، در جای معمول خود قرار گرفته است. این دکمه دارای یک اسکنر اثر انگشت خازنی با حافظه پنهان است که با فشار دادن، دستگاه را روشن و وارد سیستم می‌کند. تنها بیومتریک Windows Hello که در این لپ‌تاپ پشتیبانی می‌شود، اسکنر اثر انگشت است و دوربین IR برای اسکن چهره وجود ندارد. انتخاب خوبی از پورت‌ها موجود است، اما یک نقص بزرگ دارد و آن هم فاقد تاندربولت 4 می باشد. این کمبود ممکن است برای برخی کاربران مشکل‌ساز باشد، پس در نظر داشته باشید.

یک پورت USB-C (برای داده، شارژ و DisplayPort)، یک درگاه USB-A (3.2 Gen 1)، یک HDMI و جک صدای 3.5 میلی‌متری در سمت چپ دستگاه قرار دارد. یک درگاه USB-A (3.2 Gen 1) نیز در طرف دیگر وجود دارد. اگر یک پورت USB-C دوم در این طرف بود، دستگاه بسیار کاربردی‌تر می‌شد، اما متأسفانه چنین نیست. دوربین 1080p در مرکز قاب بالایی لپ‌تاپ تعبیه شده است. از نظر کیفیت، تنها خوب است.

برنامه PC Manager هواوی، تعداد زیادی پس‌زمینه مجازی برای دوربین، به همراه فیلتر زیبایی، تمرکز خودکار و قابلیت‌های شبیه‌سازی نگاه به دوربین یا خاموش کردن آن در سطح سیستم را ارائه می‌دهد. دو بلندگو در زیر MateBook 14 2024 قرار دارند که صدای بلند و با کیفیتی را ارائه می‌دهند. حتی یک لایه مناسب از باس نیز وجود دارد که این لپ‌تاپ را به گزینه‌ای عالی برای مصرف محتوای رسانه‌ای تبدیل می‌کند.

عملکرد و عمر باتری

هواوی میت بوک 14 سال 2024 با گزینه‌های پردازنده اینتل Core Ultra 5 125H یا Core Ultra 7 155H عرضه می‌شود؛ این پردازنده‌ها از نوع 7 نانومتری Meteor Lake هستند که به تازگی توسط جدیدترین پردازنده‌های Lunar Lake اینتل جایگزین شده‌اند. مدل 155Hکه دارای 16 هسته بوده، شامل 6 هسته عملکردی با فرکانس حداکثری 4.8 گیگاهرتز، 8 هسته کارآمد و 2 هسته کم‌مصرف می شود.

هر دو نسخه دارای 16 گیگابایت حافظه رم هستند و می‌توانید بین گزینه‌های 512 گیگابایت یا 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی انتخاب کنید. پردازش گرافیکی توسط پردازنده گرافیکی Intel Arc با 8 هسته و حداکثر فرکانس 2.25 گیگاهرتز انجام می‌شود. SSD در لپ‌تاپ مورد بررسی یک واحد PCIe 4.0 با ظرفیت 1 ترابایت و عملکرد برجسته است.

در تست معمولی یک ساعته انجام شده با این لپ تاپ، لپ‌تاپ در خنک کردن پردازنده تحت بار سنگین مشکلی نداشت و عملکردی به مراتب بهتر از میت بوک ایکس پرو 2024 با پردازنده Core Ultra 9 185H و مجیک بوک آرت 14 با همان پردازنده 155H ارائه داد. در حالی که این دستگاه‌ها سریعاً به توان مصرفی حدود 20 وات می‌رسیدند، میت بوک 14 2024 توانست پردازنده خود را در طول تست در سطح 40 وات نگه دارد.

این لپ‌تاپ برای کارهای اداری بسیار مناسب است و می‌تواند به راحتی کارهای سنگین‌تر مانند ویرایش عکس و ویدیو و حتی بازی‌های سبک تا متوسط 1080p را انجام دهد. میت بوک 14 2024 با باتری بزرگ 70 وات-ساعتی عرضه می‌شود که مشابه میت بوک ایکس پرو 2024 است و 15 درصد بزرگتر از باتری 60 وات-ساعتی در مجیک بوک آرت 14 می‌باشد. در تست های مختلف باتری، این لپ تاپ توانست 10 ساعت و 20 دقیقه پخش ویدیو، 9 ساعت و 10 دقیقه مرور وب دوام آورد که زمان‌های قابل توجهی هستند و از عملکرد خوبی برخوردارند.

جمع بندی

هواوی میت بوک 14 2024 یک لپ‌تاپ فوق‌العاده برای استفاده روزانه است. این مدل سبک، با کیفیت بالا و بسیار مجهز می‌باشد و دارای پردازنده قدرتمند اینتل Meteor Lake، به همراه 16 گیگابایت حافظه رم، و حداکثر 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی، پورت‌های متنوع و صفحه نمایش OLED فوق‌العاده است.

این ترکیب با قیمت 1350 یورو عرضه می‌شود، که اندکی ارزان‌تر از رقبای اصلی مانند ایسوس Zenbook 14، ایسر Swift Go 14 یا لنوو ThinkPad E14 است. اپل مک‌بوک ایر 13 اینچی با 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی 1530 یورو و با یک ترابایت SSD 1760 یورو قیمت‌گذاری شده است. این قیمت‌ها میت بوک 14 2024 را به یکی از بهترین گزینه‌ها در بازار با Core Ultra 7 155H و صفحه نمایش OLED تبدیل می‌کند.

با این حال، تراشه‌های Lunar Lake اینتل با فرآیند 3 نانومتری TSMC، پیشرفت‌های قابل توجهی در عمر باتری داشته‌اند. از نظر عملکرد، Lunar Lake باید از Meteor Lake سریع‌تر باشد، اگرچه تفاوت چشمگیری نیست – بیشتر بهبود در کارایی است. همواره ممکن است معامله‌ای بهتر در جایی دیگر وجود داشته باشد. اما در حال حاضر، میت بوک 14 2024 ارزش خوبی برای پول شما ارائه می‌دهد و یک گزینه عالی برای لپ‌تاپ اصلی قابل حمل شما محسوب می‌شود.

مزایا

  • صفحه نمایش لمسی OLED بالای 400 نیت با نرخ 120 هرتز
  • عمر باتری خوب – 10 ساعت پخش ویدیو
  • نسبتاً سبک برای دستگاه 14 اینچی
  • انتخاب پورت عالی
  • پردازنده قوی اینتل

معایب

  • نبود پورت تاندربولت 4
  • تنها اینتل، رقبا عملکرد بهتری را ارائه می دهند
  • ضعف ترک پد پلاستیکی
  • بدون تشخیص چهره Windows Hello
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا