سخت افزار

تراشه‌های Arrow Lake H آینده اینتل، پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تری را برای بار کاری هوش مصنوعی ارائه می‌کنند

همزمان با معرفی خانواده جدید سخت‌افزار دسکتاپ Arrow Lake، اینتل امروز نیز جزئیاتی در مورد تراشه‌های موبایل آینده Arrow Lake H برای لپ‌تاپ‌های با کارایی بالا ارائه داد. این تراشه‌ها انتظار نمی‌رود تا سه ماهه اول سال 2025 وارد بازار شوند، اما صبر برای آنها ممکن است ارزشمند باشد، زیرا اینتل اعلام کرده که پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند Xe با XMX را عرضه خواهد کرد.

با این ارتقاء، پردازنده گرافیکی به تنهایی قادر به ارائه پردازش حجم کاری هوش مصنوعی چهار برابر بهتر از تراشه‌های قبلی، عملکرد دوبرابر رهگیری پرتو و دو برابر حافظه کش (8 مگابایت L2) خواهد بود. این تراشه‌های جدید همچنان در مقایسه با پردازنده‌های Lunar Lake این شرکت از نظر NPU و ارقام کلی AI TOPS (عملیات ترا در ثانیه) کمتر قدرتمند خواهند بود.

NPU Arrow Lake H به 13 تاپس، GPU جدید به 77 و CPU به 9 تاپس خواهد رسید، که در مجموع تا 99 تاپس عملکرد را ارائه می‌دهد، در حالی که Lunar Lake دارای یک NPU با 48 تاپس و تا 120 تاپس عملکرد هوش مصنوعی در سراسر سیستم است. تفاوت در زمان عرضه زمانی معنادار می‌شود که در نظر بگیریم این تراشه‌ها برای چه منظوری طراحی شده‌اند.

Lunar Lake بیشتر برای دستگاه‌های فوق‌قابل حمل و ایستگاه‌های کاری باریک طراحی شده است، در حالی که تراشه‌های Arrow Lake H برای نوت‌بوک‌های قدرتمند با عملکرد دسک‌تاپ طراحی شده‌اند. با اینکه از نظر فنی می‌توان آن‌ها را به عنوان رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی نامید، عملکرد NPU Arrow Lake H با نشان Copilot+ مایکروسافت مطابقت ندارد، زیرا حداقل به 40 تاپس واحد پردازش عصبی نیاز دارند.

با این حال، می‌توان ویژگی‌های اساسی هوش مصنوعی مانند Windows Studio Effects را در چت‌های ویدیویی اجرا کرد، اما نه کارهای پیچیده‌تر مانند Recall. اینتل جزئیات زیادی درباره Arrow Lake H ارائه نکرده، اما انتظار می‌رود که در CES 2025 اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا