سخت افزار

تراشه های جدید AMD Ryzen AI Pro 300 معرفی شد

AMD اعلام کرده است که پردازنده‌های موبایل Ryzen جدیدی را برای کامپیوترهای هوش مصنوعی نسل آینده ارائه کرده است. در سال 2023، AMD برای نخستین بار سری Ryzen Pro 7040 خود را با یک واحد پردازش عصبی (NPU) که قادر به انجام ده عملیات در ثانیه (TOPS) است، معرفی کرد. گرچه این رقم چشمگیر به نظر می‌رسد، اما در مقیاس بزرگ‌تر، تنها یک گام است.

در سال 2024، شاهد عرضه سری 8000 بودیم که توانایی TOPS را به 16 افزایش داد و امروزه شاهد رونمایی از سری جدید AMD Ryzen AI Pro 300 با 50 تا 55 تاپس در بازار هستیم. AMD نه تنها در پی رقابت با رقیب اصلی خود، اینتل، است، بلکه به دنبال رقابت با Arm نیز می‌باشد که با کامپیوترها و مک‌های جدید، بازار موبایل را تحت تأثیر قرار داده است.

پردازنده‌های جدید AMD Ryzen AI Pro 300 از معماری Zen 5 پشتیبانی می‌کنند، همان معماری که به خانواده دسکتاپ Ryzen 9000 امکان پذیر شدن را داده است. با بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های این معماری، AMD ادعا می‌کند که عملکرد برتر و عمر باتری طولانی‌تری را با تا 50 درصد هسته‌های بیشتر و عملکرد خنک‌تر بدون نیاز به محلول‌های حرارتی قوی ارائه می‌دهد.

AMD XDNA2 تا پنج برابر عملکرد هوش مصنوعی بیشتری نسبت به رقبا ارائه می دهد. AMD RDNA 3.5، با افزایش سرعت کلاک، واحدهای محاسباتی بیشتر و بهبود عملکرد در هر وات، یک پیشرفت محسوب می‌شود. همچنین، AMD Pro Technologies رویکردی چند لایه برای امنیت و استقرار سریع‌تر را ارائه می‌دهد.

با ترکیب تمام این ویژگی‌ها، شما AMD سری Ryzen AI Pro 300 را با NPU 55 TOPS، هسته Zen 5 با حداکثر 12 هسته (24 رشته) و پردازنده گرافیکی RDNA 3.5 خواهید داشت. این پردازنده‌ها قدرت کوپایلت پلاس پی‌سی ها را تأمین می‌کنند که برای استفاده شرکت‌ها طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها تنها کامپیوترهای قابل حمل معمولی با سیستم عامل ویندوز نیستند؛ بلکه دارای ویژگی‌هایی سریع‌تر و هوشمندتر هستند که توسط سیلیکون تقویت‌شده با هوش مصنوعی، مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی و عمر باتری طولانی‌مدت پشتیبانی می‌شوند.

ویژگی‌هایی مانند Recall، ترجمه بلادرنگ و Cocreator برای تصاویر نیز وجود دارند. حال بیایید به بررسی سری SKU‌های AMD Ryzen AI Pro 300 بپردازیم.

نام هسته / رشته سرعت کش NPU گرافیک
AMD Ryzen AI 9 HX Pro 375 12 / 24 5.1 گیگاهرتز 36 مگابایت 55 تاپس AMD Radeon 890M
AMD Ryzen AI 9 HX Pro 370 12 / 24 5.1 گیگاهرتز 36 مگابایت 50 تاپس AMD Radeon 890M
AMD Ryzen AI 7 Pro 360 8 / 16 5.0 گیگاهرتز 24 مگابایت 50 تاپس AMD Radeon 880M

پردازنده AMD Ryzen AI 9 HX Pro 375، در صدر این دسته‌بندی قرار دارد. این پردازنده دارای 12 هسته فیزیکی، 24 رشته و حداکثر سرعت بوست 5.1 گیگاهرتز می‌باشد. همچنین 36 مگابایت حافظه کش برای ذخیره‌سازی دستورالعمل‌ها در دسترس است و NPU آن تا 55 تاپس را پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های AMD Ryzen AI 9 با پردازنده گرافیکی موبایل Radeon 890M و Ryzen AI 7 با Radeon 880M عرضه می‌شوند.

این مشخصات نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه AMD نسبت به نسل قبلی سری AMD Ryzen Pro 8040 با هسته‌های CPU و GPU بیشتر، معماری جدیدتر، NPU‌های بهبود یافته، حافظه کش بیشتر و همان TDP است. AMD با اشتراک‌گذاری نتایج تست Cinebench R24، پردازنده‌های خود را با تراشه‌های سری Core Ultra 100 اینتل مقایسه کرده است. این نسل جدیدتر سخت‌افزار اینتل با سری 200 نیست که به زودی عرضه خواهد شد، اما نشان می‌دهد که AMD چه میزان در مقایسه با لپ‌تاپ‌های فعلی پیشرفت داشته است.

پردازنده AMD Ryzen AI 9 HX Pro 375 تا 40 درصد سریع‌تر از Intel Core Ultra 7 vPro 165H است. در عصری که شرکت‌ها به کامپیوترهای با هوش مصنوعی برای کسب امتیازات بالا نیاز دارند، عملکرد تنها معیار نیست. امنیت همواره اهمیت دارد و AMD با اجرای اقدامات امنیتی جدید، فراتر از نیازهای دستگاه‌های مدرن پیش می‌رود. Cloud Bare Metal Recovery (cBMR) جدیدی وجود دارد که قبل از بوت شدن سیستم عامل، برای بازیابی از طریق ابر ارتباط برقرار می‌کند.

امنیت زنجیره تامین و هویت دستگاه، تراشه‌های واقعی AMD را تأیید می‌کند و تایمر Watch Dog، فرآیندهای SoC را که معلق مانده‌اند، شناسایی و بازیابی می‌کند تا پشتیبانی از انعطاف‌پذیری را تقویت کند. همه این‌ها در ترکیب با امنیت سیستم عامل ویندوز 11 و محافظ حافظه AMD است. انتظار می‌رود که این پردازنده‌های جدید عملکرد خوبی از خود نشان دهند و استاندارد جدیدی برای پیشرفت AMD تعیین کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا