فناوری

مایکروسافت آژور اولین هایپراسکیلر مجهز به سیستم بلک ول انویدیا با GB200 است

در ماه مارس، انویدیا پلتفرم جدید Blackwell را معرفی کرد که تا 25 برابر هزینه و مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی خود برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ دارد. انتظار می‌رود که ارائه‌دهندگان بزرگ ابری و استارت‌آپ‌های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی، از جمله آمازون وب سرویس‌ها، دل، گوگل، متا، مایکروسافت، اوپن‌ای‌آی، اوراکل، تسلا و xAI از Blackwell استفاده کنند.

به دلیل یک نقص طراحی، انتشار پلتفرم Blackwell تا سه ماه به تعویق افتاد. اخیراً، مایکروسافت در ایکس اعلام کرد که تراشه‌های NVIDIA GB200 Blackwell را دریافت کرده و با استفاده از شبکه Infiniband و سیستم خنک‌کننده مایع حلقه بسته، سرورهای خود را برای این تراشه‌های جدید بهینه‌سازی می‌کند. حساب کاربری Microsoft Azure با انتشار پستی در X اعلام کرد:

Microsoft Azure اولین ابری است که سیستم Blackwell انویدیا را با سرورهای هوش مصنوعی مجهز به GB200 به اجرا درمی‌آورد. ما در هر لایه بهینه‌سازی می‌کنیم تا پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی جهان را تقویت کنیم و از شبکه Infiniband و سیستم خنک‌کننده مایع حلقه بسته نوآورانه استفاده می‌کنیم. در MS Ignite بیشتر بیاموزید.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در توییتی در مورد استقرار GB200 اظهار داشت: همکاری درازمدت ما با انویدیا و نوآوری‌های عمیق ما همچنان پیشتاز صنعت است و قوی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد.

با توجه به فهرست وسیع مشتریان بالقوه برای پلتفرم بلک ول انویدیا، منطقی است که مایکروسافت و OpenAI اولین دریافت‌کنندگان باشند. این به دلیل وابستگی کامل آنها به انویدیا برای آموزش هوش مصنوعی است، در حالی که سایر ارائه‌دهندگان ابری بزرگ مانند گوگل و AWS، تراشه‌های خود را دارند.

گوگل برای آموزش اکثر مدل‌های خود از واحدهای پردازش تنسور (TPU) استفاده می‌کند و منابع TPU را نیز به مشتریان ابری خود عرضه می‌دهد. به طور مشابه، AWS تراشه‌های خاص خود را برای آموزش و استنتاج توسعه داده است. این در حالی است که مایکروسافت و OpenAI به طور کامل به انویدیا وابسته هستند، که احتمالاً آنها را به عنوان بزرگترین مشتریان انویدیا تبدیل می‌کند.

انتظار می‌رود که مایکروسافت در کنفرانس Ignite خود در ماه نوامبر، جزئیات بیشتری در مورد استقرار چیپ‌های NVIDIA GB200 ارائه دهد. با توجه به عملکرد و کارایی برجسته بلک‌ول، این پلتفرم می‌تواند به گزینه‌ای مطلوب برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ تبدیل شود و برتری انویدیا در بازار سخت‌افزار هوش مصنوعی را تقویت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا