امنیت

آیا فضای ابری رایگان واقعاً ایمن است؟

تهیه نسخه پشتیبان از تمام فایل‌ها ایده خوبی است، اما آیا می‌توان به خدمات ابری رایگان اعتماد کرد و آیا استفاده از آن‌ها ایمن است؟ علاوه بر این، ما می‌دانیم که معمولاً به اندازه پولی که می‌پردازیم، خدمات دریافت می‌کنیم، پس آیا وقتی چیزی رایگان است، باز هم امن است؟ شما ممکن است میزبانی داده‌های خود را بر عهده بگیرید، اما سرویس های ابری مانند گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس و موارد مشابه، خدماتی هستند که می‌توانید به صورت پیش‌فرض رایگان دریافت کنید یا برای فضای ذخیره‌سازی بیشتر هزینه پرداخت نمایید.

خدمات ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو، وان درایو و دراپ باکس بسیار امن هستند. در حالی که ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید شما آنچه را که پرداخت می‌کنید دریافت می‌کنید، درست است، اما واقعیت این است که این شرکت‌ها از طریق روش‌های دیگری از شما سود می‌برند. مهم‌تر از همه، این شرکت‌ها از رمزنگاری برای حفاظت از فایل‌های شما در فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند تا حتی اگر نقض امنیتی رخ دهد، هکرها نتوانند به آنچه شما آنلاین ذخیره کرده‌اید دسترسی پیدا کنند.

با این حال، برخی از سرویس های رایگان فاقد ویژگی‌های امنیتی پیشرفته یا گزینه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی هستند. به عنوان نمونه، گوگل درایو احراز هویت دو مرحله‌ای را ارائه داده و نسخه‌های پشتیبانی تهیه می‌کند که می‌تواند به کاربران بازگردانده شود، اما کنترلی بر این نسخه‌های پشتیبان به کاربر نهایی داده نمی‌شود. شما باید به صورت دستی از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا آنها را در سرویس‌های ابری دیگر، درایوهای ذخیره‌سازی خود یا جایگزین‌های پشتیبانی خود نگهداری کنید.

اما در صورت بروز فاجعه‌ای مانند آسیب دیدن یک مرکز داده توسط یک شرکت، چه اتفاقی می‌افتد؟ خوشبختانه، شرکت‌ها با استفاده از روش‌های افزونگی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌ها در جای دیگری نیز در دسترس هستند، حتی اگر دستگاهی که داده‌های شما بر روی آن ذخیره شده‌اند، آسیب ببیند یا از بین برود. این کار توسط تمامی ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات ابری رایگان انجام می‌شود، به این معنا که نیازی به نگرانی در مورد از دست دادن فایل‌های خود نیست. با این حال، همچنان باید پشتیبان‌گیری محلی داشته باشید، تا در مواقع ضروری بتوانید روی آن حساب کنید، اما می‌توانید مطمئن باشید که فایل‌های شما تقریباً همیشه در امان خواهند بود.

آیا استفاده از فضای ابری بهتر است؟

برای بیشتر کاربران، سرویس‌هایی مانند گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس و موارد مشابه، به طور قابل ملاحظه‌ای امن‌تر از استفاده از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی شخصی مانند NextCloud هستند. تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها همواره امن است و شما باید به قاعده پشتیبان‌گیری 3-2-1 پایبند باشید تا از امنیت کامل داده‌های خود اطمینان حاصل کنید. اگر با قاعده پشتیبان‌گیری 3-2-1 آشنا نیستید، در اینجا توضیح مختصری ارائه می‌شود:

  • سه نسخه از داده‌ها
  • دو دستگاه ذخیره‌سازی مختلف
  • یک نسخه پشتیبان در مکانی خارج از محل اصلی

حداقل سه نسخه از داده‌های خود تهیه کنید و آنها را بر روی دو دستگاه ذخیره‌سازی متفاوت نگهداری کنید، و یک نسخه را در مکانی خارج از محل کار یا خانه خود داشته باشید. یک دستگاه ذخیره‌سازی می‌تواند شامل یک کامپیوتر دسکتاپ، NAS، درایو خارجی یا یک سرویس ذخیره‌سازی ابری باشد. دستگاه دوم نیز می‌تواند به عنوان مکانی خارج از محل کار یا خانه شما در نظر گرفته شود. این روش، داده‌های شما را به طور کامل محافظت می‌کند و شرکت‌ها نیز به این الگوی پشتیبان‌گیری پایبند هستند.

با این حال، جایی که NAS شما می‌تواند به همان خوبی عمل کند، اگر آن را با چیزی مانند Amazon S3 Glacier متصل کنید. این یک رسانه ذخیره‌سازی ابری است که به ندرت به آن دسترسی دارید. بر خلاف Google Drive، که ممکن است هزینه‌ای بپردازید و هر زمان که بخواهید به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید، هزینه‌های Glacier هنگام بازیابی اطلاعات به شما تحمیل می‌شود. به همین دلیل به آن “Glacier” گفته می‌شود، زیرا داده‌های شما اساساً روی یک سرور یخ‌زده قرار دارند.

به عنوان مثال، هزینه نگهداری در Amazon S3 Glacier Deep Archive ماهانه تنها 0.00099 دلار برای هر گیگابایت است، به این معنا که نگهداری 200 گیگابایت داده تنها 0.20 دلار در ماه برای شما هزینه خواهد داشت. شما می‌توانید فقط یک یا دو بار در سال به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید و برای بازیابی آنها، 0.02 دلار برای هر گیگابایت پرداخت خواهید کرد. گزینه‌های دیگری با انعطاف‌پذیری بیشتر از NAS وجود دارد، اما به طور کلی، این نوع برنامه‌ها برای ذخیره‌سازی ایمن و طولانی‌مدت با هزینه کمتر استفاده می‌شوند.

به عبارت دیگر، اگر از ذخیره‌سازی ابری رایگان استفاده می‌کنید، برای اکثر افراد کافی است. اگر می‌خواهید میزبانی خدمات خود را انجام دهید، می‌توانید، اما برای اطمینان از امنیت و حفاظت از داده‌های خود، باید تدابیر امنیتی زیادی را اجرا کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا