فناوری

چند راهکار برای امن نگه داشتن حساب شبکه های اجتماعی

متأسفانه، هک شدن یا به خطر افتادن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی امری بسیار رایج است. با این حال، ایجاد تنظیمات امنیتی برای حفاظت از حساب‌های خود بسیار ساده است و تنها حدود پنج دقیقه زمان می‌برد. خطر نکنید و اطلاعات شخصی‌تان را به خطر نیندازید!

در دنیای دیجیتال امروز، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما را به خانواده، دوستان و آخرین اخبار متصل می‌کنند. آیا از میزان آسیب‌پذیری داده‌هایتان آگاه هستید؟ حساب‌های رسانه‌های اجتماعی اهداف اصلی هکرها هستند. بهترین روش برای محافظت از حساب‌هایتان، پیشی گرفتن از هکرها با پیروی از جدیدترین پروتکل‌های امنیت سایبری است.

رمزهای عبور را جدی بگیرید

در ابتدای عصر اینترنت، مردم تنها نیاز به یادآوری یک رمز عبور کوتاه برای دسترسی به حساب‌های خود داشتند. امروزه، رمزهای عبور باید قوی باشند و شامل حروف بزرگ، اعداد، و نمادهای خاص باشند و طول معینی داشته باشند. استفاده از سرنخ‌های رمز عبور یا چرخاندن رمزهای عبور بین چندین حساب کاربری ایده‌های بسیار بدی هستند! پاسخ‌های سرنخ‌های رمز عبور شما اغلب می‌توانند به راحتی از طریق پست‌های عمومی یا اطلاعات منتشر شده توسط دوستان و خانواده‌تان پیدا شوند.

به جای استفاده از این روش‌های ناکارآمد، استفاده از تولیدکننده‌های رمز عبور مانند گوگل و LastPass که ابزارهایی برای تسهیل این کار ارائه می‌دهند، ایده‌ی خوبی است. مطمئن شوید که از رمزهای عبور مشابه برای ورود به سیستم‌های مختلف استفاده نمی‌کنید، زیرا یک هکر با دسترسی به یک حساب فعال، قطعاً تلاش خواهد کرد از این اطلاعات برای دسترسی به سایر حساب‌های شما مانند حساب‌های بانکی شخصی‌تان استفاده کند. به بازیگران بد دسترسی به داده‌های خود را آسان نکنید.

لطفاً رمزهای عبور خود را روی یادداشت‌های Post-it یا در دفترچه‌ای روی میزتان ننویسید، به ویژه در یک محیط اداری عمومی یا هنگام استفاده از یک رایانه مشترک. برای افزایش امنیت، فراتر بروید و یادآوری‌هایی را برای خود تنظیم کنید تا به طور منظم هر 3 تا 6 ماه یکبار رمزهای عبور خود را تغییر دهید. هنگام تغییر رمزهای عبور، فقط یک عدد یا علامت تعجب به انتهای آن اضافه نکنید. هکرها به خوبی از این نوع به‌روزرسانی‌های ساده‌ی رمز عبور آگاه هستند و این کار حساب‌های شما را ایمن نخواهد کرد.

توقف به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی در پست‌های خود ضروری است.

استفاده از اطلاعات شخصی به عنوان نکات رمز عبور می‌تواند خطرناک باشد، زیرا بازیگران مخرب به راحتی می‌توانند این اطلاعات را درباره شما پیدا کنند و به پاسخ‌های این سوالات دست یابند. تاریخ تولد، محل تولد، نام مادری و سایر نکات رایج برای رمز عبور، در اطلاعات منتشر شده در پروفایل‌های عمومی به آسانی قابل شناسایی هستند.

به طور خاص، نسل آلفا در معرض خطر بحران سرقت هویت در آینده قرار دارد، زیرا والدین آنها از روز تولد، جزئیات مهمی درباره آنها را به صورت عمومی منتشر می‌کنند. هنگامی که دوستانتان در مورد نوزاد جدیدشان پست می‌گذارند، در واقع تاریخ تولد، نام کامل، مکان و سایر جزئیات کودک را به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارند. با بزرگ شدن آن کودک، احتمال دارد که هویت او به خطر بیفتد، چرا که تمام جزئیات زندگی‌اش برای سال‌ها در شبکه‌های اجتماعی در دسترس بوده است.

صرف یک دقیقه و فعال‌سازی 2FA ارزش زیادی دارد

وقتی بحث امنیت حساب کاربری به میان می‌آید، 2FA (که به احراز هویت دو مرحله‌ای نیز معروف است) یک روش ساده برای اطمینان از دسترسی انحصاری شما به حسابتان است. دریافت کد از یک اپلیکیشن ثالث ممکن است کمی مزاحم باشد، اما این مزاحمت به مراتب کمتر از دردسرهای ناشی از هک شدن حسابتان است. استفاده از Google Authenticator توصیه می‌شود، چرا که اطلاعات 2FA شما را در ابر ذخیره می‌کند و در صورت تعویض تلفن، دچار مشکل نخواهید شد.

هر پلتفرم اجتماعی گزینه‌های متفاوتی برای امنیت حساب و حریم خصوصی دارد. با مراجعه به تنظیمات حساب کاربری خود، می‌توانید گزینه‌های موجود در برنامه‌ی انتخابی خود را بررسی کنید. اکثر پلتفرم‌های اجتماعی ابزارهای متعددی برای تقویت امنیت حساب در اختیار شما قرار می‌دهند. متا بررسی کاملی از حریم خصوصی در فیس‌بوک و اینستاگرام ارائه می‌دهد که بررسی منظم آن توصیه می‌شود. سایت‌های اجتماعی دیگری مانند اسنپ‌چت و لینکدین نیز از 2FA پشتیبانی می‌کنند. به تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی خود نگاهی بیندازید تا گزینه‌های موجود در برنامه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان را بیابید.

فعالیت حساب خود را زیر نظر داشته باشید

در حالی که برای فعال‌سازی 2FA در تنظیمات امنیتی خود هستید، به فعالیت‌های ورود به حساب خود نیز توجه کنید و هر جلسه‌ی ناشناخته‌ای را خاتمه دهید. اگر جلسات ناشناخته‌ای مشاهده می‌کنید، باید بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید! به طور منظم فعالیت‌های ورود به سیستم خود را بررسی کنید تا از نبود دسترسی‌های غیرمجاز اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که اگر از حساب خود برای ورود به سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید، ممکن است به عنوان جلسات ناشناخته ثبت شوند.

گرچه ممکن است نیاز به چند مرحله اضافی باشد، اما حفظ امنیت حساب‌های شما اهمیت دارد. این روش‌های بهترین عملکرد را دنبال کنید تا از پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود محافظت کرده و از دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی‌تان جلوگیری کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا