موبایل و تبلت

مقایسه اسنپدراگون 8 الیت و دایمنسیتی 9400

کوالکام اخیراً پردازنده پرچمدار خود، اسنپدراگون 8 الیت را معرفی کرده که قدرت بخشیدن به گوشی‌های هوشمند پریمیوم آینده را دارد. این خبر تنها چند هفته پس از آن منتشر شد که مدیاتک تراشه پیشرفته‌ی خود، دایمنسیتی 9400 را رونمایی کرد. پیش از این، ما مقایسه‌ای اولیه بر اساس شایعات و اطلاعات درز کرده از این دو تراشه نوشته بودیم. حال بیایید نگاهی بیندازیم که اسنپدراگون 8 الیت چگونه در مقایسه با دایمنسیتی 9400 ایستادگی می‌کند.

مشخصات تراشه ها

تراشه جدید دایمنسیتی 9400 مدیاتک با طراحی نسل دوم ‘تمام هسته‌های بزرگ’ بهره می‌برد، که شامل هسته قدرتمند ARM Cortex-X925 است. این هسته‌ها با سرعت بیش از 3.62 گیگاهرتز کار می‌کنند و با سه هسته Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 ترکیب شده‌اند. این تراشه می‌تواند عملکرد تک هسته‌ای را تا 35 درصد و عملکرد چند هسته‌ای را تا 28 درصد نسبت به دایمنسیتی 9300 بهبود بخشد.

این تراشه با استفاده از لیتوگرافی تولید 3 نانومتری نسل دوم TSMC ساخته شده، که می‌تواند تا 40 درصد بهره‌وری انرژی بیشتری را ارائه دهد. دایمنسیتی 9400 همچنین دارای یک واحد پردازش عصبی جدید برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی و پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای ARM Immortalis-G925 است که عملکرد رهگیری پرتو را تا 40 درصد سریع‌تر می‌کند.

کوالکام و مدیاتک ایده مشابهی داشتند، به طوری که اسنپدراگون 8 الیت نیز از طراحی با هسته‌های بزرگ استفاده می‌کند. این پردازنده هشت هسته ای شامل دو هسته اصلی با سرعت 4.32 گیگاهرتز و شش هسته عملکردی با سرعت کلاک 3.53 گیگاهرتز می‌باشد. اسنپدراگون 8 الیت جدید با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته شده و افزایش 45 درصدی در عملکرد پردازشی و 44 درصد بهبود در راندمان انرژی را ارائه می‌دهد.

با پردازنده گرافیکی Adreno 830 بهبود یافته، عملکرد و بهره‌وری انرژی 40 درصد بهتر شده و رهگیری پرتو 35 درصد سریع‌تر است. این تراشه همچنین از Unreal Engine 5.3 و سیستم هندسه مجازی Nanite پشتیبانی می‌کند.

تمرکز بزرگ بر روی هوش مصنوعی

مدیاتک تراشه دایمنسیتی 9400 خود را همراه با NPU نسل هشتم به نمایش گذاشت. این تراشه به عنوان نخستین چیپست موبایلی معرفی شده که از آموزش LoRA روی دستگاه و تولید ویدیو با کیفیت بالا پشتیبانی می‌کند. این تراشه مجهز به موتور هوش مصنوعی Dimensity Agentic (DAE) است که عملکرد LLM را تا 80 درصد سریعتر و با 35 درصد بهره‌وری انرژی بهبود یافته ارائه می‌دهد.

در مقابل، اسنپدراگون 8 الیت کوالکام با NPU جدید Hexagon خود، 45 درصد بهبود در سرعت پردازنده هوش مصنوعی را ارائه داده است. این پردازنده با پشتیبانی از مدل‌های هوش مصنوعی متنوع و موتور QI کوالکام که توانایی پشتیبانی از هوش مصنوعی چندوجهی را دارد، عرضه می‌شود.

بنچمارک

گزارش اخیر ما نشان می دهد که چگونه عملکرد اسنپدراگون 8 الیت توانسته با Apple A18 Pro رقابت کند. این تراشه در تست تک‌هسته‌ای GeekBench 6 با A18 Pro به رقابت پرداخت و امتیازات چند هسته‌ای آن از 10000 امتیاز فراتر رفت. پیش از عرضه، یک نتیجه قدیمی GeekBench دستگاه را با امتیازات 2884 (تک‌هسته‌ای) و 8840 (چند هسته‌ای) ثبت کرده بود.

در AnTuTu، این تراشه توانست امتیازی بیش از 3 میلیون کسب کند و به عنوان یکی از سریع‌ترین پردازنده‌ها برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی شناخته شود. در همین حال، دایمنسیتی 9400 در تست تک‌هسته‌ای GeekBench امتیاز 2818 را دریافت کرد و امتیازات چند هسته‌ای آن به 8847 رسید. همانند اسنپدراگون 8 الیت، تراشه مدیاتک نیز در AnTuTu از مرز 3 میلیون عبور کرد.

نتیجه‌گیری

هر دو شرکت کوالکام و مدیاتک با آخرین تراشه‌های پرچم‌دار خود، پیشرفت قابل توجهی در عملکرد نشان داده‌اند. همانطور که انتظار می‌رفت، اسنپدراگون 8 الیت و دایمنسیتی 9400 در بیشتر جنبه‌ها با یکدیگر رقابتی هستند. عملکرد خام آنها نه تنها چشمگیر است، بلکه در زمینه هوش مصنوعی و سرعت پردازش گرافیکی نیز بهبود یافته‌اند.

حتی بهره‌وری باتری نیز بهبودهایی را تجربه کرده است. در بنچمارک‌ها، این دو تراشه تنها اختلاف درصدی یک رقمی دارند. بنابراین، تست‌های دنیای واقعی با گوشی‌های پریمیوم جدید می‌تواند تعیین کننده باشد که کدام پردازنده بهترین است. اما صرف نظر از انتخاب، این دو تراشه بهترین‌های موجود برای پرچم‌داران اندرویدی هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا