شبیه ساز PS3 RPCS3 حالا بر روی Raspberry Pi 5 قابل اجراست
تقلید از کنسولهای مختلف پلیاستیشن سالهاست که به یک امر معمول تبدیل شده و توسعهدهندگان پیوسته در تلاشند تا این کار را بر روی پلتفرمهای گوناگون انجام دهند. توسعهدهندگان شبیهساز PS3 به نام RPCS3، تیزری را در یوتیوب منتشر کردند که نمایش میدهد شبیهساز آنها چگونه بر روی سختافزار arm64، بهویژه بر روی رزبری پای 5، اجرا میشود.
در یک پست اطلاعرسانی، آنها همچنین نمایش دادند که شبیهسازشان چگونه بر روی تراشههای اپل M1 اجرا میشود. بهطور کلی، این شبیهساز اکنون قادر است بر روی تراشههای arm64 در سیستمعاملهای ویندوز، مک و لینوکس به اجرا درآید. اگر با RPCS3 آشنا نیستید، این یک شبیهساز است که Atlus در زمان انتشار Persona 5 در سال 2017 تلاش کرد آن را مسدود کند.
در دفاع از Atlus، توسعهدهندگان نام Persona را از صفحه Patreon خود حذف نمودند. Patreon از توسعهدهندگان RPCS3 حمایت کرد اما از آنها خواست تا همه ارجاعات به عناوین Persona را حذف کنند. شگفتانگیز است که یک شبیهساز PS3 حتی بر روی Raspberry Pi 5 که یک پلتفرم بازی قدرتمند نیست، اجرا میشود.
با استفاده از برخی ترفندها، تیم RPCS3 توانست این سختافزار را به حداکثر توان خود برساند. نرخ فریم به حداکثر 30 فریم در ثانیه محدود شده و گرافیک به نظر میرسد که مستقیماً از صفحه نمایش دستی پلی استیشن خارج شده، که مربوط به صفحه نمایش 480p بیست سال پیش است.
توسعهدهندگان نتوانستند این بازیها را با وضوح اصلی 720p PS3 رندر کنند. طبیعتاً، تراشههای قدرتمندتر اپل سیلیکون بازیها را با وضوح بالاتری ارائه میدهند. با این حال، به این فکر کنید که اگر به گذشته سفر میکردید و به مردم میگفتید که یک PSP قادر به اجرای بازیهای PS3 است، کسی شما را باور نمیکرد.
اما اکنون شواهدی وجود دارد و تیزرها نشان دادهاند که بازیها افت فریم شدیدی را تجربه نکردهاند. هرچند این موضوع قابل توجه است، اما RPCS3 اولین شبیهسازی نیست که به صورت بومی بر روی سختافزار arm64 اجرا میشود، چرا که این افتخار به Dolphin، شبیهساز معروف Wii و GameCube تعلق دارد.