نمایشگر غوطهور Brelyon، معادل TARDIS در دنیای مانیتورهاست
در نمایشگاه CES 2025، شرکت Brelyon جدیدترین نمایشگر خود به نام Ultra Reality Extend را معرفی کرد. این نمایشگر به عنوان اولین مانیتور چند کانونی تجاری در جهان معرفی شده و ترکیبی از سهولت استفاده و سادگی یک نمایشگر دسکتاپ سنتی را با عمق فضایی که معمولاً تنها از هدستهای واقعیت مجازی به دست میآید، ادغام میکند.
البته، عمق شبیهسازی شده حداکثر 2.5 متر است که به اندازه دستگاههایی مانند Meta Quest 3S یا Apple Vision Pro نیست، اما با توجه به اینکه مانیتور Brelyon به هیچ تجهیزات اضافی (به جز یک کامپیوتر متصل) نیاز ندارد، این اثر واقعاً چشمگیر است.
استفاده از آن نیز بسیار آسانتر است؛ کافی است خود را در مقابل مانیتور قرار دهید و بقیه کارها به عهده خود نمایشگر است، که این امر منجر به کاهش خستگی چشم و احتمال حالت تهوع میشود که بسیاری از افراد با عینکهای واقعیت مجازی مدرن تجربه میکنند.
این مانیتور به گونهای طراحی شده که ابعاد خود را به چالش بکشد، زیرا با وجود اینکه به مراتب حجیمتر از یک نمایشگر معمولی است، نمای داخلی آن به طرز شگفتانگیزی بزرگ و چشمگیر است. از یک قاب 30 اینچی، Ultra Reality Extend یک نمایش مجازی معادل با یک صفحه منحنی 122 اینچی را ارائه میدهد.
در عین حال، وضوح 4K/60Hz آن با استفاده از 1 بیت مونوکولار، محتوای فضایی را به گونهای ارائه میدهد که به 8K نزدیکتر به نظر میرسد و عناصر صحنه بسته به موقعیت میتوانند نزدیکتر یا دورتر به نظر برسند. در این میان، موتور بصری Brelyon که زیر مانیتور قرار دارد، این امکان را فراهم میکند که نمایشگر بهطور خودکار عمقهای مختلفی را به عناصر موجود در بازیها و ویدیوها اختصاص دهد، بدون نیاز به برنامهنویسی اضافی.
با این حال، توسعهدهندگان میتوانند محتوای خود را برای فناوری Brelyon بهینهسازی کنند و به این ترتیب عمق و غوطهوری بیشتری را به آن اضافه کنند. متأسفانه، نقطه ضعف این رویکرد منحصر به فرد Ultra Reality Extend به محتوای فضایی، هزینه بالای آن است. زیرا در حالی که مانیتور در حال حاضر در دسترس است، شرکت قیمتگذاری بین 5000 تا 8000 دلار برای هر واحد را هدف قرار داده که اعداد دقیق به مشتری و هرگونه همکاری با بریلیون بستگی دارد.